Vi planerar att byta värmesystem och har minst sagt kört fast redan i tankestadiet.

Vi hade planerat att fräsa ner golvvärmeslingor (vattenburet) i golvet som är gjutet i betong. Vi rev en halv vägg i köket och såg då att det verkar vara draget en hel del el i golvet, vilket förstås gör att vi inte törs fräsa spår där. Att lägga slingor ovanpå befintligt golv är ju ett alternativ förstås, men drar också med sig en hel del jobb, då vi måste höja alla innerdörrar, byta alla golvlister (då de är för höga och då inte får plats under eluttagen), samt att det kanske ser lustigt ut kring trappen då trappsteget till övervåningen och trappsteget till nedervåningen kommer att vara olika höga.

Vi har takvärme (direktverkande el) i nuläget som börjar gå sönder och inga reservdelar finns, så vi måste tänka i lite olika banor kring byte av värmesystem.

Fördelar och nackdelar med att lägga golvvärme ovanpå golvet jämfört med att fräsa ner? (Förutom skillnaden i mängd damm förstås :cool: )

För det är väl omöjligt att kunna ta reda på vart i golvet elen är dragen samt hur djupt den går?

Andra lösningar vi inte tänkt på?
 
Var i Sverige finns ni?
 
I södra Dalarna
 
Vad är det för plattyp ni har? När är huset byggt?

Elburen takvärme typder på senast 70talet och då isolerade man inte plattorna på mark, det är tom rätt tveksam dränering. Så golvvärme kan kosta skjortan pga avsaknad av isolering, och kan dra fukt ur marken som ni måste hantera inomhus.
 
Huset är byggt i början av 80-talet, vet ej helt säkert vilken typ av platta. Grunden är liksom gjuten som en kub, med betongplatta både i botten och som golv på mellanvåningen (entréplan). Huset är ett sutteränghus med helt inredd källare, entréplan samt en övervåning. Osäker på själva boytan, men bottenplattan är på 135 kvm. Det ligger golvvärme nu i själva bottenplattan i källaren (elslingor) och väggarna är väl isolerade samt att det är icke öppningsbara 3-glasfönster i nästan hela huset. Huset dränerade vi för 7 år sedan.

Takvärmen har fungerat över förväntan bra, men börjar som sagt ge upp och det skulle vara skönt att hinna byta värmesystem innan det havererar helt.

Vi ska ändå byta golv på hela entréplan i samband med renovering, så det var lite därför vi tänkte att golvvärme vore smidigt när vi ändå ska bort med alla golv.
 
Ah, mellanbjälklag är en annan sak. Frågan är ju om det är flyspacklat eller gjutet ovan på ett bjälklag och om man lagt elen i det. Sånt händer ju. Vet du vad det är för husfabrikant?
 
Det verkar som att det är gjutet ovanpå elen, om jag fattar dig rätt nu? :)
Det måste väl vara helt omöjligt att se vart elen går, samt hur djupt, eller?

Vad ska man tänka på när/om man lägger golvvärme ovanpå befintligt golv istället?

Husfabrikant vet jag inte. Jag tror att det är ett lösvirkeshus som nog inte är massproducerat.
 
Om ni har möjlighet att ha kamin som kompletteringsvärmare så hade jag i ert läge installera 1-3 llvp samt en kamin (t.ex. pelletskamin) för de absolut kallaste vinterdygnen. Billigt såväl i investering som i drift och vansinnigt bekvämt. Snåla dock inte på kapaciteten för värmepumparna.
 
Redigerat:
Jag ser inte elen i golvet som något större hinder. Med en enkel detektor borde nu kunna hitta kablarna, och skulle ni ändå fräsa sönder några ledningar så kan ni bila ur lite, skarva röret och dra om ledarna eller helt enkelt fräsa ner en ny flexslang och dra om den skadade elen.
 
Det finns också smalare golvvärmeslang man kan använda om man inte vill fräsa så djupt.
 
Cancerman_777 skrev:
Om ni har möjlighet att ha kamin som kompletteringsvärmare så hade jag i ert läge installera 1-3 llvp samt en kamin (t.ex. pelletskamin) för de absolut kallaste vinterdygnen. Billigt såväl i investering som i drift och vansinnigt bekvämt. Snåla dock inte på kapaciteten för värmepumparna.
Vi funderade ett tag på luftvärmepumpar, men problemet blir nog att det dels är ett 3-våningshus, samt att om man har det som primär värmekälla i kombination med kamin ställer till problem att få runt värmen i alla rum. Jag tänker att man ibland vill ha innerdörrarna stängda, till sovrum osv. Vi har en kamin i källaren i nuläget som vi stödeldar med, men som sprider värmen väldigt dåligt tyvärr. Det är en ganska smal, snirklig trappa mitt i huset. Jag tänker att det skulle behövas minst en värmepump per våning? Vi bor i Dalarna dessutom, där det emellanåt blir riktigt kalla vintrar. Hur lång är livslängden på en luftvärmepump?

Jag tänker om man måste byta ut ex 3 st efter 10 år så kanske det i slutändan blir dyrare jämfört med golvvärmeprojektet. Eller tänker jag tokigt? :)
 
pelpet skrev:
Jag ser inte elen i golvet som något större hinder. Med en enkel detektor borde nu kunna hitta kablarna, och skulle ni ändå fräsa sönder några ledningar så kan ni bila ur lite, skarva röret och dra om ledarna eller helt enkelt fräsa ner en ny flexslang och dra om den skadade elen.
Går det alltså att mäta vart elkablarna går inuti betongen och hur djupt de går? det vore ju ett drömscenario i nuläget! (y)
 
Kanske inte hur djupt de går, men tom min totalt sopiga multidetektor som jag fick för 69.90:- inkl tre nummer av gör det själv klarar att detektera elledningar i väggen. Så det bör absolut gå att hitta dem i betongen, iallafall om de ligger hyfsat ytligt. Och ni ska väl ändå inte ner mer än högst 2 cm?

Sen kan man ju knacka upp ett litet hål och se hur djupt de ligger.

Och som sagt, om ni råkar fräsa sönder en ledning är det inte så svårt att reparera. Om det är VP-rör eller metallrör så räcker det med bila lite runt röret för att det ska gå att skarva på en bit flexslang.
 
Man kan ju gissa att el slangen/rören är najad mot armerings mattan vilken bör ligga ca 4-5 cm ner men det är ju en gissning.
 
Finns det någon risk att man har dragit elkablar över varandra, som alltså korsar varandra så att avståndet är mindre på vissa ställen tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.