Hej!

Vi har precis köpt ett hus och kommer att flytta in 1a september.
Garaget är idag på 50m2, men carporten som ingår i garaget kommer att byggas in så jag får totalt drygt 70m2.

Finns värmeslingor idag i plattan på de bef 50m2, men planerar även att lägga in det i tillbyggnaden senare i den nya plattan. Garaget saknar idag helt uppvärmningsystem, men finns förberedd värmekulvert till huset. Kruxet är att uppvärmningen av huset sker med frånluftsvärmepump (återvinning till/frånluft). Kopplar jag på mig in till huset betalar jag mao krona för krona avseende uppvärmningen, krasst sett en elpanna.

Jag funderar således på att installera en luft/vattenpump till garaget. Luft/luft känns mindre aktuellt då jag i princip kommer att bo i garaget med mekande som största hobby. Blir en hel del slipning etc som jag misstänker kommer att ställa till problem med innerdelen.

Tips på vettig leverantör av pump i Stockholmsområdet? Installation kan jag förmodligen klara själv (frånsett elen). Vad är ungefärlig kostnad för pump?

Tack på förhand!
 
  • aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMwMi5mYXNhZC5ldS8xNzQvNDAwMTIyLzQwOTYxMS9sYXJnZS8yMTM4OTY3LmpwZ3c2OTBoMTAzNW1p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Jag hade definitivt satsat på en helhetslösning för både hus & garage mao en berg eller markvärmepump i första hand. Du har inte tummen mitt i handen så installationen klarar du till största delen själv.
I andra hand hade jag valt en luft/luft i garaget.

Det finns mycket rörande värmepumpar på varmepumpsforum.com
 
Tack för tipset!
 
Orkar inte din frånluftspump driva mer än huset eller hur menar du?

Annars hade jag använt frånluftspumpen även till garaget via kulverten och eventuellt en luft/luft i garaget om det skulle behövas (så att inte frånluftspumpen bottnar på vinter).

Tänkte göra precis detta till mitt nybygge. Det blev dock alldeles för dyrt med kulverten då det hade behövts ca 35 meter mellan hus och garage. Tror aldrig jag hade sparat in dom pengarna kontra en luft/luft.
 
Planerar garagebygge och har samma frånlufts system i huset. Att värma garaget med detta genom en kulvert är som att värma med direktverkande el.
Hos en kompis montera vi en luft/luft från jula som man kan ställa in på 10 grader för 4000kr som gått i några år nu.
I förstahand rekomenderar jag detta.
Men om du ska köpa en luft/vatten köp då en rejäl till huset som jobbar med din frånluftsvärme plus kulvert till garaget. Då kanske du sänker uppvärmningskostander på huset och har ett varmmt garage ;)
Tyvärr kan jag inte ge tips på leverantör då jag har dålig koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.