När jag bodde i lägenhet byggde jag ett litet mft-inspirerat arbetsbord på ett billighetsbord jag köpte och slaktade enkom för underredet. ImageUploadedByByggahus.se1402841717.601941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har fungerat över all förväntan men nu när jag har mer plats och vill bygga större saker behövs ett större bord. Ända sedan jag såg Marc spagnuolos bord har jag velat bygga ett liknande. Det här är även projektet som ska motivera inköp av bordssåg.

ImageUploadedByByggahus.se1402841863.897613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många bitar blir det...
 
Jag saknar hyvel. Man tager vad man haver ImageUploadedByByggahus.se1402842755.977294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Så du tvingar allt på "mft" skivan och sågar med skenan? Funkar bra? Riktigt mft bättre hur? Skena med geringsskala? Stadigare underrede? Svårt borra eget hålmönster? Jag måste också ha eget eller riktigt!
 
Powermange skrev:
Så du tvingar allt på "mft" skivan och sågar med skenan? Funkar bra? Riktigt mft bättre hur? Skena med geringsskala? Stadigare underrede? Svårt borra eget hålmönster? Jag måste också ha eget eller riktigt!
Ja, det sköna med hela setupen är att man spänner fast allt och sedan sågar ner i bordet. För små bitar funkar det bra. Förut var mft för stort för mig och nu är det för litet. Mina hålrader är förstås inte lika raka som på mft men tillräckligt för parallell och vinkelrät sågning.

Jag lär väl köpa ett riktigt någon fång också, men inte nu. Det riktiga kan man förstås även spänna fast en massa saker i ramen också.
 
Efter att ha byggt en provisorisk vagga och kört mina reglar genom bordssågen en massa gånger har jag till slut två parallella sidor. En hyvel hade gjort det här på en tiondel eller så av tiden. Tyvärr blev det ingen bild men eftersom jag inte kunde köra med skyddet på var det kanske lika bra.

Som ben tänkte jag ha justerbara från Ikea. Tyvärr justerades de inte genom skruvning utan genom att skruva för att lossa, skjuta ut benet och sedan skruva för att fästa igen. Tyvärr duger inte det för finjustering så jag fick bygga lite kilar.

ImageUploadedByByggahus.se1402850976.708287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utgick du inte från hyvlade reglar? Dessa är ju normalt parallella från början men du kanske inte villa ha de rundade kanterna? Personligen tycker jag nog att det är lite jobbigt att hyvla bort dessa då det ju krävs att man tar bort 6-7 mm så det blir ju några gånger genom hyveln och blir en faslig massa spån men visst går det...

Vilken av Marcs skapelser är det du inspirerats av - torsion-box bordet eller?
 
badtastex skrev:
Utgick du inte från hyvlade reglar? Dessa är ju normalt parallella från början men du kanske inte villa ha de rundade kanterna? Personligen tycker jag nog att det är lite jobbigt att hyvla bort dessa då det ju krävs att man tar bort 6-7 mm så det blir ju några gånger genom hyveln och blir en faslig massa spån men visst går det...

Vilken av Marcs skapelser är det du inspirerats av - torsion-box bordet eller?
Visst är der hyvlat, men mina reglar har propellrat till sig sedan jag köpte dem. Eftersom de här utgör referens för alla framtida byggprojekt behöver de vara raka.

Och, ja, det är avsnitt 18, assembly table som är inspirationskälla.
 
ImageUploadedByByggahus.se1402861092.187046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här biten är egentligen för liten för att köra med paddlarna men eftersom det är så bekvämt gör jag det ändå och täljer jag bara lite i ena dominon så går det ihop. Jag önskar mig fler paddlar (som på domizillan).
 
ImageUploadedByByggahus.se1402861248.448053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den observante noterar både att jag började med att fräsa i fel sida och att bitarna på något sätt inte blev helt flush. Jag förstår faktiskt inte varför. Först misstänkte jag att det var för att jag registrerade ena hålet från sulan och motsvarande i andra biten mot anhållet men när jag fräste om båda mot anhållet fick jag samma resultat. Någonting är skumt.

Det inre fackverket är inte limmat ännu utan bara ilagt för att jag ska få en känsla för hur det blir.
 
Jag förstår, jo det brukar ju ändra sig en hel del när det torkar. Har själv försökt köpa på mig en del reglar så jag kan ta av de äldsta hela tiden - de som torkat längst. Har du funderat på att använda limträ-teknik? Att dela upp reglarna i flera bitar och vända dessa och sedan limma ihop. Det är ju inte säkert att reglarna du använder har "propellrat" klart och då finns ju risken att de rör sig mer när du satt ihop bordet.

Skall bli kul att se resultatet, skulle själv behöva ett större bord men eftersom jag måste kunna plocka ihop allting relativt lätt har jag funderat på att bygga med frigolit med tunn plywood pålimmat - borde bli rätt likt en torsion-box men lättare. Är dock inte möjligt att få till MFT-stuk med hål då tyvärr.
 
badtastex skrev:
Jag förstår, jo det brukar ju ändra sig en hel del när det torkar. Har själv försökt köpa på mig en del reglar så jag kan ta av de äldsta hela tiden - de som torkat längst. Har du funderat på att använda limträ-teknik? Att dela upp reglarna i flera bitar och vända dessa och sedan limma ihop. Det är ju inte säkert att reglarna du använder har "propellrat" klart och då finns ju risken att de rör sig mer när du satt ihop bordet.

Skall bli kul att se resultatet, skulle själv behöva ett större bord men eftersom jag måste kunna plocka ihop allting relativt lätt har jag funderat på att bygga med frigolit med tunn plywood pålimmat - borde bli rätt likt en torsion-box men lättare. Är dock inte möjligt att få till MFT-stuk med hål då tyvärr.
Reglarna är bara tillfälliga. Om de kan hålla sig tills jag får ihop bordet räcker det.
 
Vad har du för mått på mdf skivan som du hade i lägenheten? Sitter i samma sits att jag har ett likande bord som jag tänkt göra en skiva till. Ett kort på undersidan kanske för inspration. :)
 
iwe skrev:
Vad har du för mått på mdf skivan som du hade i lägenheten? Sitter i samma sits att jag har ett likande bord som jag tänkt göra en skiva till. Ett kort på undersidan kanske för inspration. :)
ImageUploadedByByggahus.se1402950296.528214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 55x65
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1402950367.479612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hyvelpremiär!

Tyvärr hade jag inte mindre dryckert än 40 hemma. Skråspikningen ser för hemsk ut.

ImageUploadedByByggahus.se1402950474.740570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite jobbigt att börja sin hyvelkarriär på mdf, finns ju roligare saker att hyvla.

Ska du ha "mft-hål" i boxen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.