Hej!

Imorgon får jag och min man äntligen nycklarna till vårt nya hus!

Men, södersidan måste målas om. Och resten av huset är också i stort behov av att målas om. Huset är idag målat med en täcklasyr, så här kommer då den stora frågan (som säkert har varit uppe jättemånga gånger tidigare).

Olja eller Akrylat?

Detta är vårt första hus så jag har inte så mycket erfarenhet av detta. Jag har läst och läst, men kan inte bestämma mig för vad som är det ”bästa” alternativet.

Så, ni som orkar svara på detta ännu en gång. Hur ska vi tänka, och vad rekommenderar ni?

Vad har ni för erfarenheter av Alcro, Beckers och Nordsjö? Eller har ni någon annan leverantör att rekommendera?
 
Jag personligen hade kört med jotuns demidekk ultimate eller alcros bestå. Beckers perfekt ska oxå vara bra men har ingen erfarenhet av den.
Nordsjös utomhus färger hade jag avstått ifrån har aldrig haft några goda erfarenheter från dom.
 
Vill ni inte köra vidare med täcklasyr? Det är ju en väldigt trevlig färg att jobba med. Täcklasyrer är oftast alkydbaserade = oljefärger. Alcros heter "Fasad" och Beckers "Perfekt" eller "Easy".
 
Jag har lite olika varianter:
Jotun Demidekk på bostadshuset och Flüggers alkydoljefärg på småhusen.

Ser ingen skillnad direkt, men "time will tell" :)
Fast Jotunfärgen var nog absolut den dyraste.
 
Jotuns färg är det halva priset på i Norge vilket är bra om man bor rätt nära. Alcro Bestå och Beckers Perfekt är samma färg. Har just målat över täckklasyr med Jotuns optimal. Tvätta ordentligt så ska det inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.