Hej

Undrar om det är möjligt att få bort kattpiss stank(från ca 15 katter som har uträttat sina behov inne) som har funnits i ett hus i ca 20 år. Tänker mig att jag bör riva ut golv, tak och väggar. Men frågan är om det räcker eller om det satt sig i timret och om det då är så att man kan använda någon täckfärg?
 
En vän till mig flyttade in i ett gammalt torp där tidigare hyresgäst haft hunduppfödning och rökt inomhus i 20 år. Det var så skitigt och inpyrt att hyresvärden fick skotta skit med spade från golven inomhus. Allt städades upp mycket snyggt, väggar målades om med spärrfärg, golv slipades och fick ny lack.... men stanken kvarstod. Främst var det rökstanken så det luktade inte direkt hundskit, men det fanns någon annan otrevlig och otydlig doft som låg kvar i det huset i alla år min vän bodde där. Ett halvår efter inflytt så stank det ändå så mycket att hyresvärden var tvungen att bryta upp golven för att byta golvbjälkarna då lukten trängt ner där! Trots alla dessa åtgärder så blev det ändå inte helt bra. Och som bekant kan ju kattpiss lukta värre än något. Förbered dig på att det mesta måste rivas ut, och att bjälkar och annat under golven kan vara förstörda också. Glöm inte att kattpiss fräter, och har du otur så kan du behöva byta el om du ska kunna sova gott om nätterna.
 
Tack för ditt inlägg.
Jag har nu rivigt ut så mycket som finns och det är i prinsip bara timmret och innetaket kvar. Fråga är nu om hur mycket man måste ta av timret där man ser kattpiss och om man kan täck måla med spärrfärg på resterande ytor för att få bort den inpyrda lukten?
 
Försökt med ozonbehandling?
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Jag funderar på ozonbehandling. Har du eller någon annan erfarenhet av just ozonbehandling mot katturin lukt?
 
Jonas S 1983
Nej, ingen egen erfarenhet.
 
J Jonas S 1983 skrev:
Tack för ditt inlägg.
Jag har nu rivigt ut så mycket som finns och det är i prinsip bara timmret och innetaket kvar. Fråga är nu om hur mycket man måste ta av timret där man ser kattpiss och om man kan täck måla med spärrfärg på resterande ytor för att få bort den inpyrda lukten?

Hur gick det med att få bort lukten i huset?:)
 
  • Gilla
FilipDanielsson
  • Laddar…
Emmaalt Emmaalt skrev:
Hur gick det med att få bort lukten i huset?:)
det gick bra men det var mycket jobb. Vi tog bort allt. Så bara timer stommen var kvar. Sen körde vi med motorsåg och tog bort det som var urinfläckar på. Utan att då såga av timmerstockarna. Efter det sprutade vi hela huset på alla tänkbara ställen med Biofrech 3 gånger. Sen återställde vi allt och var noga med att inte stänga några luftflöden igenom huset. I och med att vi ville undvika framtida mögel angrepp. Nu är det ingen som känner något någon stans.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J Jonas S 1983 skrev:
det gick bra men det var mycket jobb. Vi tog bort allt. Så bara timer stommen var kvar. Sen körde vi med motorsåg och tog bort det som var urinfläckar på. Utan att då såga av timmerstockarna. Efter det sprutade vi hela huset på alla tänkbara ställen med Biofrech 3 gånger. Sen återställde vi allt och var noga med att inte stänga några luftflöden igenom huset. I och med att vi ville undvika framtida mögel angrepp. Nu är det ingen som känner något någon stans.
Vi har dessutom två katter idag och dom har aldrig gjort något utanför kattlådan. Och dom har aldrig berett sig konstigt eller luktat efter något i det som fick namnet Kattrummet under renoveringen!
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
J Jonas S 1983 skrev:
Vi har dessutom två katter idag och dom har aldrig gjort något utanför kattlådan. Och dom har aldrig berett sig konstigt eller luktat efter något i det som fick namnet Kattrummet under renoveringen!
tusen tack för svar! Vad skönt att ni fick bort det!!
Låter hoppfullt för oss i o med att vi har samma problem i köket i huset vi köpt, vi har också börjat riva ner allt till bjälkarna, så hoppas på det bästa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.