Min putsfasad renoverades totalt för 3 år sedan och målades sedan med någon form av plastfärg som nu trillar av..

Arbetet utfördes innan jag köpte huset.

Stommen är blå lättbetong från 1945, vet ej vad man putsat med.

Någon som har förslag på vad jag ska göra?
 
Slå ner putsen och putsa om!
 
Jo självklart om man har mycket fritid vilket jag inte har :)

Den totala ytan fasad är ca 120kvm varav endast totalt 2kvm har släppt.

Är det ens ide att laga upp dessa små skador och i så fall vilken färg ska jag lägga på lagningen?
 
Jag skoja inte är hela ytan målad med fel färg eller bara vissa partier? Är det hela ytan kan du ju slipa eller fräsa bort färgen men grannarna lär nog inte prata mer med dig efter det dammolnet. Då återstår omputsning! Är det bara färgen som släppt på 2 kvm eller har den dragit med sig någon puts? Är dessa 2kv målade med annan färg en resten av huset? Tänkte om det är någon tidigare lagning som målats med fel färg?
 
Det är / verkar vara samma färg på hela huset. 2kvm är om jag räknar ihop alla de små färgsläpp som finns.

Det verkar bara vara färgen som släpper, ca ett par mm tjocka flagor på 5-10cm i diameter

Finns det något likt målartvätt man kan ta bort färgen med för man vill ju inte köra högtrycken :) ?
 
Bilder på det som släpper?
Det finns inget dundermedel som bara tar bort färgen på puts tyvärr.
 
Jag tror att plastfärgen kan blästras bort - jag har sett blästerfirmor som annonserar om blästring av putsfasad. Jag gissar att det blir en del skador på putsen att man behöver lägga ett tunt lager puts för att få en önskad ytstruktur.

Om fasaden är en kalkputs måste man använda kalkputs (E-bruk tror jag det är). Om det är en KC-puts är det troligt att du skall använda ett B-bruk eller C-bruk. Regeln är: Likvärdig eller svagare styrka som appliceras på befintlig puts.

Både Weber och Finja har finputsbruk med kornstorlek 0-1 mm som man kan lägga tunt.

Sist kan man färga putsen med en genomfärgad ytputs. Här finns ett gäng alternativ beroende på vilken skrovlighet du vill ha (och givetvis vilket underlag det är - kalkputs har helt olika betingerlser jämfört en kc-puts)
 
M
Högtryckstvätt kan gå bra om man håller avstånd och är försiktig. Är putsen bakom väldigt porös blir det svårare och i vissa fall omöjligt att inte efterlämna märken och samtidigt få bort färgen. Testa på en liten bit så får du se, munstycket vinklat kraftigt då med förhoppning att vattnet tar tag i färgen och "skalar av" den.
 
Fasting65 skrev:
Om fasaden är en kalkputs måste man använda kalkputs (E-bruk tror jag det är). Om det är en KC-puts är det troligt att du skall använda ett B-bruk eller C-bruk. Regeln är: Likvärdig eller svagare styrka som appliceras på befintlig puts.
I sammanhanget tillägger jag att detta också gäller för färgen som ska på putsen - de flesta plastfärger för puts är menade till hårdare varianter. C-klass och svagare har inte tillräckligt god hållfasthet så färgen drar isär och lossnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.