I
Hej

Jag har vad jag tror är en 60-tals papperstapet i ett ganska stort rum. Tror det är det enda tapetlagret och det sitter väldigt hårt. Tapeten har en ganska ytlig struktur. Väggarna är betong och gips.
Vill nu tapetsera eller måla om väggarna.

Vad ska jag göra för att resultatet ska bli så bra som möjligt för en amatör? Det är för mig ett ganska stort rum så det jag ger mig in på att göra måste funka..
  • Kan det räcka att slipa ner den eftersom strukturen är så ytlig?
  • Kan man bredspackla o slipa?
  • Måste tapeten isf bort innan bredspacklingen?
  • Skiljer sig lämplig åtgärd på om jag vill måla eller tapetsera i slutändan?
  • Vill helst inte sätta renoveringstapet, men kan det vara den enklaste och bästa lösningen?
Bifogar en bild där strukturen kan ses.

Tacksam för pedagogiska råd och tips!

/ilyw

IMAG1366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har testat en del olika lösningar på tapet på putsade väggar. Tapetborttagare med ånga var klart smidigast. Kostade typ 300 på Jula.
 
Prova på ett undanskymt ställe om tapeten är spaltbar.
 
I
Den är inte spaltbar..
 
Den nya tapeten kan ta upp en del ojämnheter. Det gör inte färg. Om du skall tapetsera kan den nya tapeten om den har lite tjocklek sträcka sig över ojämnheterna. Hur bra det blir beror både på den nya och den gamla tapeten. Du kan prova att sätta en våd och se om du blir nöjd med resultatet. Skall du måla så kommer alla ojämnheter att synas igenom färgen. I så fall måste du bredspackla om det skall bli bra. Alternativt sätta renoveringstapet.
 
Rullspackel lär vara ypperligt för detta ändamål oavsett om du ska måla eller tapetsera
 
I
Men det borde isf gå att spackla ovanpå nuvarande tapet?
Har läst lite olika om att de kan svälla osv och att det inte blir bra.
 
Du oljegrundar innan så blir det inga problem med bubblor vid spackling.
 
Du kan inte bara slipa ytan med ett grovt papper och dra av strukturen?
Vis av erfarenhet så tycker jag att det är mkt viktigt med slätt underlag för att slippa skuggor vid släpljus (solinlysning genom fönster).
 
I
corre skrev:
Du kan inte bara slipa ytan med ett grovt papper och dra av strukturen?
Det är det jag undrar bland annat :)
En hel del av strukturen försvinner men det blir ju ändå inte 100%igt slätt.
 
Min erfarenhet är som sagt att det behövs slätt underlag för jämn yta efter tapetsering.

Grövre tapeter liksom renoveringstapeter sväljer en del, och lite beroende på hur ljuset kan falla så behöver man göra olika bra underlag.
Mönstret spelar såklart in, allt som fröjder ögat tar bort fokusen från ev reliefer pga släpljuset.

60papper på slipmaskin och lätt handlag tar strukturen, och kvar bör det då bli en riktigt bra yta att tapetsera på.
Du kan ju prova att handslipa lite och se hur tapeten reagerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.