Här tänkte jag att man mera exakt skulle beskriva vad som krävs vid rivning av ett boningshus.
Som exv vad krävs för att en person kan vara "rivningsansvarig".

Även gärna exempel på vad man måste skriva i rivningsplanen.
Kan man skriva att man avser att krossa och gräva ner i marken som exv betong, lättbetongstenar eller vad de heter ?

Kan man exv skriva i rivningsplanen att man skänker bort allt som går, och deponerar resten ?

Exv allt rivvirke kan man elda upp, men det skriver man kanske inte i ansökan..?

osv osv
 
Göran.W
El kablar och övrig metall säljs till något metall återvinning.
Sten tegel betong och används som utfyllnads material av källare om sådan finnes, om inte bärlager till parkering.
O behandlat virke användes själv som bränne eller skänkes till någon ved eldare.
Målat trä måste till återvinningen för dom ska bli nöjda.
Fönster skänkes bort.
Isolering får åka till återvinningen det med.

Utan en lista lär dom inte godkänna rivningsplanen men fråga någon på byggnadsnämnden om vad dom kräver.
 
Om jag hade varit din granne hade jag inte varit så imponerad om du har stått och eldat en massa. Slängt ner skit(betong) och liknande som kanske innehåller asbest ner i marken, en bit ifrån min vattentäkt och så vidare. Ska du riva ett hus så gör det ordentligt. Finns youtube videor där de gräver ett stort hål bredvid huset och dumpar hela huset ner i hålet. Sedan lägger de på lite jord och använder resten som fyllnad på tomten. Inte riktigt så vi gör i Sverige:).

Göran har skrivit lite vad som du kan göra. Mitt tips är att ringa kommunen. Sedan är det bara att ringa och hyra ett gäng containrar med olika sorters material och börja rivningen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
någon som har ett exempel på en rivningplan eller känner till adressen eller liknande på ett hus som rivs i stockholms län ? det borde vara en offentlig handling.
 
Göran.W
Jag har 2 nergrävda hus med eternit och allt som är godkänt av kommunen 5 meter från vattentäckt men det var 15-20 år sen.
Asbest är helt ofarligt nergrävt även för vattentäck men så klart inte ok i dag utan det är väl bara betong och tegel man får gräva ner men då får det vara som utfyllnads material till källaren eller bär lager till parkering för dom ska bli nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.