Jag är i färd med att bygga ett lösvirkeshus, 1 plan med loft över 60% av ytan. Vad beträffar kalkyler så vill jag påstå att dom under resans gång varit tillförlitliga. Det som absolut inte stämt har varit byggtiden. Det hör till saken att jag byggt helt ensam utom att förringa min kära hustrus insats. Vi började med att gräva ut för grunden vid midsommar 2005. Det grova fick vi hjälp med av en grävare. kostnad ca 3500 kr för de 80 m2 byggyta som vi skulle göra (utbyggnad till de befintliga 60 m2). Vår granne var inte positiv till att vi skulle spränga så för att inte grannsämjan skulle förstöras så bilade vi bort ca 10 m2 för "hand" borr och snigeldynamit. Stenröset blev ca 2.5 m högt och 5 m i diameter. Detta var vi klara med till dec 2005. I mars 2006 återupptog vi byggandet med att gjuta en grundmur ( 18 ton cement) ovanpå detta 206 st lecablock som murades upp så allt var i nivå. Kostnad ca 36 000 kr. Jag började med stommen i slutet på augusti 2006, klar en månad senare. Råspont samt underlagspapp klart i slutet på oktober. I mitten på november hade jag även fått på all asfaboard så var det "tätt". Kostnad för stommen inkl limträ, papp etc närmare 80 000 kr. Fick hem isolering fönster skivor Osb samt gips samt regelverk för innerväggar för ett par veckor sedan kostnad 69 000 kr. Vi har nu tagit en liten paus för att flytta från vårt gamla boende och hyr nu ett förråd där vi ska ställa in allt som ska vara kvar. Väldigt skönt att rensa och slänga efter att ha bott i ett hus med 60 m2 vind där man trodde att man kunde ställa alla ”bra och ha grejor” men nu går det mesta till tippen. Om några veckor ska vi alltså börja med att isolera samt sätta in fönster. Jag har täckt alla "fönster" med asfaboarden så det är mörkt som i en jordkällare. Våra kalkyler på resterande för badrum/tvätt, vardagsrum, sovrum, ytterpanel, tak (plannja royal) samt golv till alla ytor ligger rund 250 000 kr och i detta finns även en luftvärmepump. Här är det nog den största osäkerheten för när man går ut för att välja kakel etc så kanske man vill ha något annat än vad vi först hade tänkt. Hur som helst så var min mening med att i grova drag beskriva detta som en liten vägvisare för tid och pengar. Jag/vi har alltså bara byggt på helger och under semesterperioder. Som någon skrev i tidigare trådar så är det kostnaden för skruv/spik som man lätt glömmer. Jag har inte slagit i en enda spik utan skruvat allt så skruv har jag köpt för ca 8000 samt spik till spikpistolen (taket)för ca 2000 kr. OM allt går som jag kalkylerat så blir kostnaden för min utbyggnad 450 000 kr. Jag kom just på att jag glömt precisera rördragning för avlopp ligger på ca 12 000 kr och för elinstallation 20 000 kr så nu höjdes kostnaden till ca 480 000 kr. Vad beträffar elen så lägger jag in alla vp-rör själv och sedan kommer en elektriker (som jag känner) och säger hur jag ska dra alla ledningar som han sedan kommer att koppla. Har vi tur så flyttar vi in i huset under sensommaren 2007.
 
Det viktigaste är att INNAN man börjar så ska man veta ALLT om bygge, tid, ekonomi, juridik, hantverkare, oförutsedda kostnader, slitage på kroppoch själ och relationer, kommunen, försäkringar osv osv.
Och hur påläst man än är kommer det ändå dyka upp tusentals beslut och kontaker, rätt sak på fel plats och fel sak på rätt plats under resans gång. Vi har haft en underbar tid när vi byggde vårt underbara hus men gudarna ska veta att jag skulle ALDRIG göra om det. Kommer jag nånsin på tanken igen så häll en hink kallt vatten över mig! :)
 
Tid och lite mer tid =-) en stor skeppa tålamod är alltid bra.
 
paradiset skrev:
Mmm, men man kan ha andra värderingar i ett hus än att det ska gå snabbt/smidigt och billigt. :)
Själv vill jag ha kvalitet och koll på bygget. Andrahandsvärdet var också viktigt för mej. Den dagen man ska sälja huset så vill jag få rejält med pengar för det. Värderingen på huset blir högre och man kan peta ner mer i bottenlånet osv.
Än så länge ångrar jag inte lösvirkeshusvalet iaf...får la se framåt vårkanten hur trött jag är på husbygget. ;D :D
Undrar en sak....blir det verkligen billigare med ett nyckelfärdigt hus typ Älvsbyhus än att bygga lösvirke med egen arbetsinsats? Det man själv lägger ner i tid är väl det hustillverkaren tar betalt i egen tid, plus vinst, tänkte på Nellas inlägg.
 
Snailman
Det kan jag inte tänka mig, var fjärde krona du ger för ett Älvsbyhus går till vinst.

Dessutom vill jag inte ha krypgrund, eller plastfolie istället för råspont/papp, jag vill ha vattenburen golvvärme, och kakel och klinkers i badrum, och klinker i resten av huset, osv.... så det skulle inte bli många användbara delar kvar, av ett älvsbyhus..
 
Vi började gräva grund 15.04.2004 och vi kanske kan flytta in till sommaren...vi trodde innan att det skulle ta lite mer än ett år :D
Så jag tror att allt med ett lösvirkeshus kan man lära sig och klara av men har man den tiden det är nog det som blir den stora frågan.
 
volvo verkar ju vara rigtigt redig eller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.