Hej allesammans,

Jag har flyttat till Österrike (Graz) för ett tag sedan och är precis nu i färd med att sälja min lilla stuga i Sverige som jag ägnade år åt att renovera. Jag och flickvännen (mest jag) har under en tid tittat på hus till salu här nere mest för nyfikenhets skull (bara på nätet, har inte varit på någon visning alls än), men det känns som det inte finns något vettigt under 3 miljoner SEK typ, och inte mycket jag tilltalas av över det heller om jag ska vara ärlig.

Jag har nu börjat leka med tanken att bygga ett nytt hus, vilket jag aldrig riktigt haft en tanke på tidigare. Det känns som det inte är omöjligt att hitta en lämplig tomt för rimliga pengar. Jag vet ungefär hur jag vill ha det, vilket väl kanske skulle kunna beskrivas som minimalistiskt traditionellt svensk. Något åt Arvesund ladhus ungefär, ett 1,5-plans sadeltakshus med ett slamfärgsmålat och väldigt enkelt yttre och genomgående träpanel på väggar och tak och massiva trägolv inomhus (vilket vi i familjen har god tillgång av råmaterial till i Sverige) på kanske runt 150 kvadrat sådär. Jag tänker mig i så fall göra så mycket av det invändiga arbetet som möjligt själv för att hålla nere kostnaderna, men behöver hjälp med grund och det yttre skalet.

Har bara snabbt googlat lite husföretag här nere, men här är ju stenmaterial och puts kung, vilket inte alls tilltalar mig. Dessutom är min tyska och kunskaper kring byggtraditioner och regler här fortfarande klart begränsad. Jag vet att jag är väldigt tidig i mitt tänk kring saker och ting just nu, men jag hade gärna fått lite input på vad jag resonerar kring. Är det rimligt att kontakta svenska husföretag om offerter för ett husskal? Eller ska man gå till en lokal arkitekt och låta någon byggfirma uppföra skalet här? För- och nackdelar med respektive? Vilka svenska husföretag/entreprenörer är i så fall lämpliga? Är det rimligt att frakta eget virke från Sverige jämfört med att köpa lokalt? Ja, alla slags idéer och råd är välkomna i nuläget...
 
Blir det lätt att hitta köpare den dagen du skall sälja ditt traditionella svenska hus?
 
Jag vet att det finns husföretag i Dalarna som exporterar hus till Japan.
Så till Österrike verkar som en lätt match!

Kontakta AgnasARK i Leksand, de kan nog ge dig mer fakta.
http://www.agnasark.se/

(En släkting till mig har arbetat där så ja, jag är jävig :surprised: )

Men det vore intressant att se vad som finns att köpa i tomtväg i Österrike.
Man har ju en förutfattad mening att det lilla alplandet är full-bebyggt.
Kan du lägga upp en länk till en tomt-sälj-sajt, liknande hemnet eller booli här hemma?
 
haavard: Ingen aning. När man tittar på hus till salu här häpnas man av hur jäkla ostylat och ibland smaklöst det är med svenska mått mätt. Många imponeras av hur min stuga ser ut i Sverige, och jag skulle bygga ett klart häftigare hus än det i min mening. Det skulle med all säkerhet inte falla alla i smaken, men jag gissar att det finns en del som skulle gilla det. Jag såg när jag googlade att Rörvikshus har representation här t ex, och det finns ju lite av samma romantiserande svenskvurm som i Tyskland på sina håll.

KnockOnWood: Ska kolla upp AgnasARK, tack för tipset. Vad är det som gör de lämpligare än andra? Har de mycket export?

Willhaben är Österrikes motsvarighet till Blocket, som man hittar det mesta på:
Många tomter är små och centralt är det dyrt. En bit utanför stan, som vi är intresserade av, verkar det inte vara omöjligt att hitta nåt dock (kolla under Steiermark - Graz Umgebung).
 
Jag skulle kunna tänka mej att det finns en hel del byggnormer som skiljer sig mellan Österrike och Sverige. Jag skulle nog satsa på en arkitekt som förstår vad du är ute efter och en bra lokal byggfirma.
 
klash skrev:
...

KnockOnWood: Ska kolla upp AgnasARK, tack för tipset. Vad är det som gör de lämpligare än andra? Har de mycket export?
...
Jag tror att de har varit involverade i framtagandet av "japanhusen".
Dessutom känner de ju till de lokala hustillverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.