Bygger nytt och ska bland annat lägga golvet i huset själv.

Det är trägolv, tarkett och enligt snickaren är plattan klar för läggning. Tätskikt och klinker lades in i veckan och det är drygt 12 veckor sedan plattan gjöts. Värmefläkt mellan vecka 3 - 7 och endast avfuktare (som avger viss värme) mellan vecka 8-12.

Jag känner mig dock inte helt säker på att plattan nått rätt fuktgräns och funderar därför på att endast lägga golvet där snickaren ska montera garderober och annat som inte kommer kunna flyttas i efterhand. Tanken är i sådana fall att lägga färdigt golvet om ca 2 månader.

Frågor som dyker upp är, vad kan hända om vi lägger golvet för tidigt?
Nackdelar med att lägga delar av golv för att komplettera om någon månad?

I och med att tätskiktet i våtrummen lagts är betongen kanske mogen för läggning med ångspärr i övriga utrymmen och jag bara nojjar?
 
finns ett gratis program som heter torka S, tror det är lth (lunds tekniska högskola) som tagit fram det, har du massa uppgifter så kan den räkna ut ett teoretiskt RH på ditt golv i alla fall, med tanke på att du antagligen bor i skåne så är 3 månader oftast tillräckligt men man ska alltid mäta innan man lägger plastmatta.

om du lägger allt nu och det inte är under 85% RF så kommer betongen att torka igenom ditt trägolv och golvet kan ta upp fukt och slå sig eller att skarvar reser på sig men inte säkert, beror på många faktorer. om tätskiktet är lagt i badrummet av en seriös entreprenör ska de ha tagit ett fuktprov innan det monterades som skall vara underlag i en egenkontroll.

lägger du bara på vissa delar så kan dessa bli missfärgade av solen, man råkar stöta till sponten så det blir omständligare att fortsätta lägga. osv, men skyddar du det du lägger så är det klart bästa lösningen om du vill ha golv under inredningen och inte lägga allt nu.
 
Redigerat:
Ta ett fuktprov, jag tror inte att det är tillräckligt torrt än
 
Tack för svar. Vi har lagt golv där fasta garderober skall monteras i sovrummen. Det är ca 1,2meter som lagts i varje sovrum. Våtrummen är klara med ytskiktet sedan förra veckan men i det arbetet är vi inte inblandade överhuvudtaget.

Övriga golvytor behöver vi egentligen inte lägga förrän i augusti då besiktningen börjar närma sig. Om plattan nu är för våt, kommer den kunna torka ut vid de öppna ytorna i huset, även där vi lagt golv och tätskikten monterats?
 
  • Gilla
Vä65
  • Laddar…
Man ska ju inte lägga tätskikt om det är över 85% RF, kan vara lite olika på olika fabrikat kanske....

Fukten strävar ju efter jämnvikt så fukten kommer vandra från de tätade ytorna till de otätade

Har inte din KA krävt fuktmätning innan tätskikt? Det brukar dom vara petiga med....
Kolla med firman som gjort tätskikten om dom kollat fukten i betongen, om dom inte gjort det så ifrågasätt varför det inte är gjort
 
De tätskikt som kakelfolket använder får appliceras på betong som uppnått en RF-halt på 90% enligt monteringsanvisningar.. Vilket borde ha uppnåtts nu tycker jag. Kan man ens säga uppnått i detta fallet när man vill ha ner halten!? :x
Vad det gäller trägolvet har vi som sagt endast lagt ut några kvm i sovrummen (med ångspärr och foam under) och inget i övriga utrymmen.

Har slängt iväg ett mejl till KA och se vad han har för syn på saken.

När jag läser om fuktmätning i betong verkar det enda säkra sättet vara att borra ut en kärna av betong 60mm ner och sedan skicka den på analys. Låter som att många hus byggs utan att korrekt fuktmätningar genomförs?
 
Man brukar borra, plugga i några dagar och därefter sätta i en mätdel. Då får man ett bra korrekt värde, tror jag iaf :)

Borrar man ur en kärna så bör ju den torka ur vid borrning tycker jag...
 
Mikael_L
nino skrev:
Fukten strävar ju efter jämnvikt så fukten kommer vandra från de tätade ytorna till de otätade
Japp, så är det. MEN vattenångans diffusionshastighet i betong är väldigt låg, så ska det torka ur genom att färdas några dm genom betong så tar det otroligt lång tid.


nino skrev:
Man brukar borra, plugga i några dagar och därefter sätta i en mätdel. Då får man ett bra korrekt värde, tror jag iaf :)
Det är nog den bästa metoden, som är relativt tillförlitlig samt inte för krånglig.

Borrar man ur en kärna så bör ju den torka ur vid borrning tycker jag...
Urtaget prov har vissa problem, som du sätter fingret på här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.