::) Hoppla, får man amortera så lite?? Hur mycket blir det sen då? boendekostnaden efter 5 år dvs när du till och med har börjat betala fastighetsskatt är ju den som är relevant. Att hanka sig fram utan skatt och amorteringar är ju ingen match, men få av oss hinner få toppjobb på 5 år.
 
Man brukar väl ha ett riktvärde på att taxeringsvärdet ska vara ca 75% av köpeskillingen så om jag räknar med det på detta hus så blir taxeringsvärdet 1.275.000kr.

Detta ger en fastighetsskatt (1,5%) på 19125kr som ska halveras (under 5år) vilket ger 9562kr/år som i sin tur ger 796 kr i månaden.

För oss handlar det inte om att hanka sig fram utan skatt och amorteringar. Det handlar om att komma igång och få en trädgård mm, att bo in sig lite först, lära sig hur olika kostnader kommer (kvartalsvis, månadsvis osv). Men det ju viktigt att ha med fastighetsskatten i sin kalkyl så man räknar med den i sin kalkyl på vad man klarar av.

/Jonas
 
Korrekt!
 
OK! :D
Ännu bättre, då har jag räknat lite högt.
/Jonas
 
Anledningen till att bankerna gör glädjekalkyler som också gått bra är väl att marknadsvärdena bara gått uppåt. I bästa fall blir ju huset värderat till mer än byggkostnaden och kanske t.o.m. mycket mer. Men en kalkyl måste ju även inkludera även ett s.k. "worst case". Jag kanske är väl pessemistisk men jag tycker att man måste göra sin egen kalkyl och sätta sig in i detta oavsett bankers eller mäklares räkneexempel.

Det var många i förra fastighetskrisen som gärna ville skylla på bankerna, och då hjälper det ju inte även om alla banker var villiga att slänga pengarna efter husköpare. I tidigare inlägga har man läst inlägg såsom "no problemo" 3 mkr lån utan insats.

För mig låter det ungerfär som hysterin som var kring IT-aktier för några år sedan.

Med ett lån på 1.7 mkr hamnar man med angivna räntor och normalfördelningen mellan botten och topp lån på strax över 6.000 sek i räntekostnad.

Topplånen är ju lämpligt att betala av på 10 år vid nybyggnation, så man slipper amortera när fastighetsskatten skall betalas fullt ut. Bara amorteringen i detta fall blir ju omkring 3.500 kr/månad som ett snitt på 10 år.

Ränteförändringar är ju inte heller helt ovidkommande, din kalkyl bygger på rörliga räntor, binder du eller att räntan på topplånet stiger, sticker snabbt kostnaden iväg.

Jag skulle inte våga kalkylera med under 10.000 kr/månad. Jag skulle dessutom försäkra mig om att ha en marginal på ett par tusenlappar för ränteförändringar.

Kan tillägga att vi har ungefär samma bankförhållanden som Jonas beskriver men i vårt fall så ville banken absolut att vi skulle amortera fullt ut från start åtminstone på topplånet.
 
:) Tack Micke, då räknar du och jag på samma sätt...
 
samma här...
för vår del har vi räknat med räntor över 9% för att inte ha överraskningar och se att vi klarar det. ::)
 
Varför, enligt dig, skall man titta på räntekostnaderna innan skattereduktion?
 
Enligt min mening är ganska dummt att låna ut pengar till staten utan att få ränta!? För det är väl så du menar när du säger att du får en klumpsumma.
 
Det är klart att jag lånar ut pengar till staten om jag väntar med att få pengarna i drygt ett år. Om jag sparar dem eller använder dem till att amortera så tjänar jag själv på det. I annat fall så tjänar staten.

Personligen tycker jag att det är mycket trevligare att få ett par tusen tillbaka på skatten varje månad som jag kan använda till att amortera, spara eller något annat...


 
Daniel skrev:
Hur mycket är en NORMAL lön?!

Normal för det yrket man ev. har eller en medellön?

När vi fått tag på tomt å börjat bygga så kommer vi försöka klara oss utan jämkning. Blir förmodligen ett tufft år för att sedan få tillbaka många sköna tusenlappar som man kan ha till semester/trädgård och till att dämpa skulderna dom månaderna "alla" räkningar kommer.
Hej Daniel!

Kul att höra att någon mer än jag tycker att skippa jämka kan vara ett bra alt.

Jag skrev häromdagen att jag var lite sådäääär med pengar.... (de brinner i fickan :p ).

Visserligen bör man ju ha ett sparkonto och så pass mycket diciplin att man lägger undan varje månad.... men om man nu inte har det, så är ju ickejämka ett gott alternativ.

Ett av svaren var: Vad gör du om pumpen pajjar i mars och skatteåtb kommer först i augusti??
Tål att tänkas på eller hur... :-/.

Man kanske skall jämka som de flesta andra och istället fixa sig ett konto med bra ränta och lägga pengarna där varje månad.... istället för på skattekontoret!

Tjing!
 
:) Jag tror man ska åtminstone prova utan räntejämkning. Vem vet helt plötsligt kanske det avdraget tas bort...
 
Åh herregud.........! ::)

Jaja, min mening var bara att understryka behovet av att ha lite extra undanpetat för en regnig dag.
Har man otur och något händer när villapriserna är låga är det ju inte alls säkert att man får låna mer..tvärtom.
Kommer man från en lägenhet är ju skillnaden milsvid - det är ju inte bara att ringa fastighetsservice. Bor man i kåken några år kommer ju nyinvesteringar i VVS och vitvaror och omålning och...

Det kan också vara jag som är lite paranoid. Jag har ju aldrig bott i villa förut och axlar kanske lite väl mycket ansvar. Att lämna himmelriket jag bor i nu vore bland det värsta som kan hända.
------------------------------------------------------------
Skinkor? Förstår inte vad du menar..... eeek.gif



 
Hej Mira!

Jag håller med dig.

Jag själv med familj planerar att bygga ett hus for max 1,3 milj och har en yta på 200 kvm allt beronde på tomt pris :(

Valet av matrial och bygg teknik är en viktig del, vi skall bygga en stumme av råvirke köpt direkt från sågverk (finns många i småland :))
Sen skall allt kläs med halmbalar som blir kalkputsade.
osv.

Sök under halmhus i danmark får du mer beskrivet om hur det går exakt till. Dock skall jag inte ha ler golv utan traditionell betong grund med golvärme.

Skriv tillbaka om du vill ha mer info.

Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.