Vi har flyttat in i en nybyggd bostadsrättslägenhet och väggarna är av 13mm gips med förstärkningar bara där köksskåpen skall fästas. Vi ändrade köket för att slippa spishäll och fläkt i en köksö till hörnspis. Snedväggen bakom hörnspisen är 13mm gips med kakel på. På väggen är fläkten monterad och röret går genom väggen och sedan rakt upp bakom den. Från första början märkte vi ett infraljud vid hastigheterna 2 och 4 på fläkten. Det slår "lock för örona" i bakomliggande sängkammare och badrum och även på vissa positioner i köket. Byggfirman som byggt huset tycker inte att det låter för mycket. Jag har kontaktat akustikexpertis som hävdar att väggen väger för lite och därför svänger med som trumskinnet på en trumma. Vi valde ett kakel av ett utgående sortiment och är inte säkra på att det finns att komplettera om det blir ombyggnad. Lösningen är nämligen: Riv väggen, bygg upp igen med OSB eller Plyfa innan gipsen spikas på och kakel på nytt. Min fru bävar för besvären! Vad tycker ni att vi ska göra?
 
Oj vilken soppa, har du något dokument där det står hur väggar och annat ska utföras p.g.a. av den ändring du valt att göra i din lägenhet? Om inte avtalats så tror jag det är svårt att hävda ett byggfel? Men jag kan ha fel.
Vem/vilken firma har byggt huset?
 
ullet
Skulle det kunna funka att fylla hörnan bakom med t ex lösullsisolering om det nu bara är tomt? Det borde kunna ta upp en del av rörelseenergin gissar jag. Den kan man nog spruta in genom ett hål i övre delen av väggen.
 
Kan man inte bygga på väggen på andra sidan (i sovrummet eller hur det nu var).
 
Inga dokument. En annan köpare valde ett kök från Kvänumkök. Det håller på att ramla ner, då dess fästpunkter är olika Marbodal (som vi uppfattade att vi var tvungna att välja från). Det är ett projekt helt enligt http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3785875.ece
Lösull gör väldigt lite enligt mina akustikkontakter. Ett trekantigt hålrum är redan i sig en dålig klanglåda.
Vi kommer inte in i det trekantiga hålrummet utan större rivningar än köksombyggnad.
Vår byggare har varit både leverantören och köparen bostadsrättföreningen. Väldigt mycket har redan nu efter drygt 6 månader visat sig vara dålig kvalitet. Vi har en pensionerad jurist bland lägenhetsägarna, så vi vässar de juridiska frågorna inför ev rättslig tvist.
 
eklov skrev:
Inga dokument. En annan köpare valde ett kök från Kvänumkök. Det håller på att ramla ner, då dess fästpunkter är olika Marbodal (som vi uppfattade att vi var tvungna att välja från). Det är ett projekt helt enligt [länk]
Lösull gör väldigt lite enligt mina akustikkontakter. Ett trekantigt hålrum är redan i sig en dålig klanglåda.
Vi kommer inte in i det trekantiga hålrummet utan större rivningar än köksombyggnad.
Vår byggare har varit både leverantören och köparen bostadsrättföreningen. Väldigt mycket har redan nu efter drygt 6 månader visat sig vara dålig kvalitet. Vi har en pensionerad jurist bland lägenhetsägarna, så vi vässar de juridiska frågorna inför ev rättslig tvist.
Att en annan lägenhets innehavares kök håller på att rasa har mycket lite med akustiken i ditt kök att göra. Oavsett vilka grannar du har, pensionerade jurister eller ej så har byggaren byggt efter vad som avtalats enligt ritning. Nu har du begärt en ändring som byggaren utfört, så egentligen finns inget fel, eller tänker jag fel?
Dock tycker jag det är dåligt av byggfirman att inte informera eller rekommendera förstärkning osv…. bakom gipsen till dig som kund för att slippa dessa problem.

Men lösningen är nog som du skrev tidigare, riva ner montera plyfa eller osb och bygga upp igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.