Dryga 80 m Avenbokhäck är sedan ett tag planterad. Det krävs ju en hel del vattning första året/åren och tänkte först klara av detta manuellt. Men med en nyutrullad gräsmatta som behöver ännu mera vatten börjar allt detta vattnande bli tidskrävande.

Jag planerar att installera ett bevattningssystem från Gardena framöver och dom har droppslang i sitt sortiment. Men det kommer bli väldigt dyrt med 80 m och med tanke på att jag om några år inte kommer behöva vattna häcken känns det lite onödigt eftersom jag inte kommer ha användning av så mycket slang sen.

Min fundering är om jag istället ska sätta ihop några vanliga, billiga trädgårdsslangar och göra hål i dessa. Blir ju en del pilljobb men det är kanske värt det? Tar gärna emot era åsikter och erfarenheter kring detta.
 
Eller droppslang fr Biltema. 89:- för 15 m. 6x15=90 m = 540:-
 
Problemet med Biltemas läck variant är att den fixar inte mer än Max 30 meter ( två ihopkopplade ) sen blir det torrt i resten av slangen pga av tryckfallet. Då får man göra tre slingor och flytta slangen varje gång man ska vattna. Rinkabys variant (. Har den själv ) klarar upp till 140 meter per slinga . Priset är dessutom samma som Biltemas i stort sett.
 
  • Gilla
Mr-Thom
  • Laddar…
Klart överkomligt pris. Kör ni ovan eller under jord?
 
Har lagt min ovan och skyfflat över lite jord. Kör en timme så blir det rejält blött.
 
Låter riktigt lockande. Har du nån uppfattning om möjligheten att koppla ihop denna slang med ex Gardenas system? Hade varit schysst att kunna göra detta i framtiden.
 
Beror på systemet antar jag. Du köper ju till en gardenakoppling som passar bara.
 
Japp, borde ju funka.

Har du standardslang fram till själva droppslangen?
 
Precis. Kopplar på när jag behöver. Sitter inte konstant kopplad alltså..
 
Slangen på rinkaby är utan kopplingar. Är du osäker på vad du behöver slå dom en signal innan du beställer ( eller åker förbi, dom har butik i Jönköping. )
 
Jag har nedgrävd slang till häcken. Det blir rejält mycket blötare i slangens början än slut.
 
Ja det är problemet med läck slangarna ( biltema ). Har sådan också och upplever också problemet med torrare i slutet. Rinkabys variant är hål var 40 cm (har jag för mig ) , varje hål ger konstant lika mycket flöde även om slangen är 100 meter vilket är fördelen med den varianten.
 
superdaniel skrev:
varje hål ger konstant lika mycket flöde även om slangen är 100 meter vilket är fördelen med den varianten.
Det låter orimligt. Varje hål ger ju upphov till ett tryckfall. Lägre tryck = Lägre flöde.

Om inte hålen är väldigt väldigt små förstås så att tryckfallet blir försumbart. Men då måste man ju vattna i en evighet.
 
Jag köpte tre längder av droppslangen Jula säljer och vattnar våran nyplanterade Avenbok med. Skulle tro att den likar Biltemas...
http://www.jula.se/droppslang-15-m-750055
Funkar mycket bra, jämn fördelning av vatten. Vattnar en till två nätter i veckan.
Mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.