bra ide!
men lite tråkigt enligt mitt tycke!
Ok på garageuppfart!
men är man duktig på att få till mönster kan det bli hur snyggt som helst!
Mvh
 
vad kostar 250 m2 ungefär..?
 
C
1400 per kubik har vi fått av FB i perstorp, och ska man ha 250 kvadrat blir det då 70000 kronor. Jag lovar att grus är billigare.
 
Ingen som tittat på gjutasfalt?
 
Olenka skrev:
Vi ska efter mycket underarbete nu gjuta hela vår infart (ca 250 m2) med betong. Blir både starkt och relativt underhållsfritt. Man kan också gjuta in vattenrännor, mönster, husnummer mm. i betongen. Går också att få färgad betong. Blir dessutom billigare än att lägga plattor. Bara fördelar:)
Olenka
Nyfiken. Hur blev det. Har dett fungerat bra?
 
Tänk bara på att ofärgad betong kan vara väldigt bländande om solen står på.
 
unigas skrev:
Vill nog minnas att den nyaste biten betongväg som finns på Stockholms breddgrader (den mellan Eskilstuna och Strängnäs) faktiskt är gjuten på plats, den har därför inte heller de annars karakteristiska skarvarna i vägen som man har på t.ex. autobahn. Naturligtvis finns det någon form av rörelsefog osv. men hur de löst det rent tekniskt vet jag inte. Man upplever iaf inte någon "dunk" "dunk" på den vägen. Att de sen fick slipa om den omedelbart efter att vägen invigts är en helt annan sak (det var som att åka på tvättbräda från början men det var tydligen en miss i upphandlingen...)

//Markus
kommer mycker väl ihåg då denna väg byggdes då jag var liten, var ett jäkla arbete med en far som alltid svor då vi skulle till kusinen. och nu när jag är äldre och åker ner till farsan och hälsar på så är denna väg en fröjd att åka på dock har skarvarna mellan gjutningarna blivit värre tycker jag.

sen är väll denna väg så tjock att den "aldrig" ska behöva bytas utan bara fräsas.


sen åter till detta med infart i betong, våran granne har en infart till huset i betong och den är hur fin som helst och jag uppskattar den till minst 20 år pga nötningen.

så jag har själv funderat på detta med en egen infart i betong fast då inte platsgjuten utan av betonghåldäck som för dom icke invigda används till husbyggen.

detta är en platta som är oftast 2x6 meter och är armerad och har spända vajrar i sig sen är den inte homogen utan har ihåliga rör i sig och denna klarar stora laster samt är helt styv så även om lite av underlaget ger sig under åren så kommer plattan inte att knäckas.

så som jag ser det så finns det fördel med detta då betongen kan ventileras så den inte utvigdar sig lika mycket under sommaren sen med formatet så får man per automatik skarvar som klarar variationer i temperatur.

annars om man gjuter själv så hade jag gjutit i etapper så man inte har en enda stor kaka av betong
 
Ni som varit kunder på drive-in på McDonalds har väl sett att dom brukar ha gjuten betong. En del bussfickor görs oxå i betong. Men man bör kanske inte ha dubbdäck på ytan - risk för fula märken!
 
Finns även Densiphalt. En grövre stenblandning än vid vanlig asfalt, där hålrummet sedan fylls med en tunnflytande cementblandning
.
 
Varför skulle det vara så konstigt med en betonguppfart?
Carport, kallförråd , prkeringshus, alla gjutet på mark och kallt på vintern.
är man rädd för tjäle gräver man endera ut och fyller med kapilärbrytande
eller så isolerar man med cellplast.

Att det skulle vara bländningsrisk, tja marmorkross är nog vitare.

Gjut på, Protte
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Inga problem.
Vi gjorde vår uppfart helt i betong och gjorde hela uppfarten i sektioner med 10cm mellanrum. På så sätt blir det inga sprickbildningar och allt vatten rinner undan. En annan fördel är att den tar upp värme från marken så på vintern och man skottade behövde solen bara ett par timmar på sig att göra den helt fri från snö.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LeffeMejsel och 1 till
  • Laddar…
Hej

Väcker liv i tråden!

Har ni några tips på lämpliga leverantörer av en gjuten uppfart i Mälardalsregionen?

Vår uppfart är lutande - gissar att det blir lite svårare att få till än en helt horisontell uppfart...

//magnusos
 
atomlab skrev:
[bild]
Är den uppfarten platsgjuten?
Det ser ut att vara hygglig lutning på uppfarten, eller är det en synvilla?
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.