Skall installera ett sprinklersystem kopplat till det kommunala dricksvattenledningen i huset. Vissa sprinklers kommer att sitta högre än magnetventilerna som skickar ut vattnet till sprinklerhuvudena. Jag kan tänka mig situationer där det finns en viss risk att vatten utifrån sprinkleranläggningen strömmar tillbaka in i huset(???), men det kanske är omöjlig då det statiska trycket inne i huset ligger på drygt 4 bar, och det eventuella tryck från de sprinklerhuvuden som ligger ovanför magnetventilerna aldrig kommer upp i ett sådan tryck. Men jag kanske tänker fel?
 
Det är väl aldrig fel med backventil. Om du vill blåsa rent sprinklersystemet med tryckluft är en backventil och därefter en trevägsventil nödvändigt.
 
Tack Johan!
När jag läser olika amerikanska sidor om bevattning så verkar det finnas en uppsjö av olika backventiler/återströmningsventiler som skall förhindra att vatten strömmar tillbaka i systemet och kommer in i husets dricksvattenledningar igen. Det är ju inte omöjligt att det är lite olika förhållande och uppbyggnad av vattenledningssystemen i USA och Sverige, men är det någon speciell typ av backventil jag borde använda, främst med tanke på att några sprinklerhuvudena sitter cirka tre meter ovanför magnetventilerna? Det skall ju helst vara någon form av backventil som inte minskar vattentrycket allt för mycket! Idén med trevägsventil var bra! Finns det någon som är speciellt lämpad för att koppla tryckluft till när man skall blåsa rent systemet inför vintern?
 
Kulventil 16bar räcker. Backventiler i sammanhanget brukar inte dra särklit mycket flöde. En grej du dock inte skall ignorera är att du sätter en reduceringsventil för att stabilisera trycket. Om trycket varierar mellan 3-5 bar gör det väldigt mycket på kastlängden på sprinklern. En reduceringsventil stabiliserar detta.
 
Backventil på tryckluften också naturligtvis. Skulle ett säte brista i trevägsventilen kan det kommunala vattnet spruta ut genom tryckluftsdonet.
 
Jenkarna har ganska strikta regler när det gäller "back flow preventers".
Ta inte fel på "back flow preventers" och en vanlig backventil. Konstruktionen är inte samma.

Motsvarande regler finns inte i Sverige.

Back flow preventers används för att om vattenledningen av någon anledning blir trycklöst så blir det "vacuum" i ledningen.
Om då någon tex har en öppen kran och en slang till tex en tank med mer eller mindre förorenat vatten så riskerar detta att dras in i färskvattenledningen.
Vi har inte samma system i Sverige då det i princip alltid är ett övertryck i vattenförsörjningen pga vattentorn och andra höjdskillnader som "bildar" övertrycket.
 
Jag har för mig att det ska vara backventil vid huvudkranen. Även vattenutkastare och duschslangar vid badkar ska väl ha någon form av återsugningsskydd.

Går ett rör av i gatan blir det lika trycklöst här som i US of A.
 
O
Det ska sitta backventiler även på köksblandare...kan bli väldiga problem annars....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.