Om man inte vill åka till Tyskland finns det möjligheter
även här hemma om du vågar!
Jag skulle köpa fasadbelysning.Infällda i takfoten 8 st
vita med galler,en vanlig modell.545 kr ville elbutiken
ha men jag tyckte det var lite väl dyrt för en plåtlåda
så jag tog en chansning o talade om för expediten (ägarn) att jag sett samma armatur i en katalog för 389
kr,hmm sa han o försvann,efter 2minuter på kontoret
kom han ut o frågade om det var 8 st jag skulle ha?!
På 5 minuter hade jag alltså tjänat 8x156=1250 kr
Men jag tror inte att han sålde dom med förlust då
det var inget han hade hemma utan fick beställa hem.
Inte heller var jag kund där sedan tidigare.
Vilka påslag har dom??
 
JAvisst, varför ska man inte kunna pruta på byggmaterial?

Alla som köper bil försöker väl att pruta. Och oftast går det bra! Jag menar, vad kan hända? Det är ju inte förbjudet på något sätt. Oftast är det, precis som du skriver Ekke, våran rädsla som styr.

Men man ska samtidigt vara beredd på, att om man inte lyckas få ned priset till en acceptabel nivå, att gå därifrån utan att handla. Gör du inte det, så ahr du förlorat och handlaren fått ännu mindre anledning att justera priset.
 
Pruta är nästan ett måste nu i Sverige och åka runt och kolla priser.
Men hur kan man pruta 50% av priset?
Det är ungefär vad skillnaden är med Tyskland :-/
 
Att vara om sig och kring sig är tydligen A och O när man ska bygga hus och vill komma undan hyffsat billigt!

Ta bara golvvärmen -
Vi ska ha Wirsbo och har fått en spec på hur mycket som beräknas gå åt. Från rörläggare A fick vi ett pris på 58.500 kr för materialet (vi ska lägga det själva) medan rörläggare B ger oss sitt inköpspris på grejorna = ca 30.000 kr! Allt som krävdes för detta var ett telefonsamtal....

Ett annat exempel - Bergvärme -
Alla offerter vi fått in ligger omkring drygt 100.000 kr för borrning, pump och installation. Bara pumpen kostar ca 40.000 kr (i listpris) och för borrningen har vi fått offert på 25.000 kr (100 m). Alltså lägger dom på 35.000 kr för installationen! Min sambo ringde två företag och frågade hur de kan motivera denna installationskostnad. Ingen av dem kunde svara på frågan utan blev helt ställda!

Så snacka om att det finns marginaler på grejorna!
 
Marge, har ni hittat installatör?
Vi har samma problem som ni. Vi har fått samma pris för borrning. Pumpen är samma pris. Nu vill vi hitta installatör!
Vad jag förstår ska installationen gå på 15000 inkl material. Men hur hittar man en installatör som gör det för det priset?
 
Vi har inte 100% klart för oss vem som ska installera än eftersom det dröjer ett tag till innan det är dags. Har dock luskat lite med vår rörläggare och han sa att han säkerligen kan fixa det. Troligen köper vi pumpen av samma kille som vi köper golvvärmen av (=bättre pris) så vi ska höra om han kan installera den. Säg att man betalar 15.000 kr för installationen så har man ju ändå tjänat minst 20.000 kr!
 

Hej!

Funkar det med en vanlig rör-pulare eller kan man kanske få hjälp där man köper pumpen?

Mvh Stefan
 

Oj!

Nu postade vi nästan precis samtidigt marge!

Sorry för det ;-)

/S
 
Då ska jag fråga vvs-killen om han gör det :D tack för tipset
 
Den VVS-kille som ska göra allt annat rör-jobb åt oss sa att han aldrig installerat en sådan pump tidigare, men att han säkerligen kunde fixa det ändå. Det känns ju förstås lite säkrare med någon som har gjort en sådan installation tidigare, så därför ska vi höra med en annan. Men som sagt, ja, en vanligt VVS'are ska nog ha behörighet att installera! (om jag inte har helt fel...)
 
Marge,vad får du för 30 000:-?
 
Menar du golvvärmen?
I så fall så är det ett komplett Wirsbo golvvärmesystem för ett hus på 170 kvm (allt Wirsbomaterial).

Det är dock priset om vi väljer golvvärmeplåtar i glespanel (och glespanelen tillkommer i så fall). Vi funderar dock på att välja kasetterna istället, de är lite dyrare men installationen blir å andra sidan lättare och snabbare.
 
Ärligt talat så är det fantasipriser ni talar om här...för installationen alltså.

Det tar inte mer än tio timmar att installera en värmepump med alla rördragningar och tryckkärl.
Ta rörmokarens timpenning gånger det får ni se var ni hamnar. Material - rör, kopplingar, isolering och tryckkärl sk inte kosta mer än ett par tusenlappar, högt räknat.

Det förutsätter att golvvärmefördelare är på plats och att övriga vattenrör är framdragna, men det brukar de ju vara, allrahelst om det är en gjuten platta.

 
KarlXII --> Ja visst är det fantasipriser - men det är precis vad de tar också!! De kan ju dessutom inte motivera varför de lägger på så mycket heller när man ställer dem mot väggen!

Det är väl så att det är "poppis" med bergvärme idag och många tar väl bara in offerter på hela paketet utan att ifrågasätta vad varje del egentligen kostar. Det måste ju vara så eftersom säljarna blev så paffa när vi ifrågasatte dem!
 
Om man ringer till en större rörfirma måste man väl kunna be att få en duktig gubbe mot löpande räkning?
Aldrig i livet att det blir dyrare iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.