Jag vill tillägsisolera på min vind. På vinden har man lagt golv, antagligen spikat råspont och sen masonite. Under detta är det isolerat med kutterspån, huset är från 1963.

Kan jag isolera på det befintliga "vindsgolvet" eller måste det bort så att kutterspånet och takstolar är frilagda? Kan jag tex själv isolera med vanliga isoleringsskivor eller bör jag ta hem någon som sprutar lösull?

Jag vill helst slippa riva golvet då det dels är ganska omfattande och jobbigt, samt att jag endast har en liten lucka upp till vinden. (tegelfasad)

Vad tror ni? Vilken typ av isolering är bäst och hur mycket är det värt att isolera? Behöver jag montera vindavledare? (idag är takfoten igenspikad utifrån, endast smala glipor vid takfoten)
 
Har spånet sjunkit ihop under golvet? Det gör det ju vanligtvis efter ett antal år och då bildas en luftspalt. Isolerar du ovanpå golvet kommer du inte uppnå full effekt om kall luft kan dra in och cirkulera i luftspalten.

För att minska risken för problem brukar man rekommendera att inte blanda spån och mineralisk ull. Jag har själv 10cm spån på 5cm ull på garagevinden i mitt hus byggt -60 och det fungerar bra, men det beror ju på många olika faktorer.

Om inte spånet sjunkit ihop och du inte vill använda vinden för förvaring hade jag rekommenderat att hitta någon firma som kan spruta in ~20-30cm cellulosaisolering.
 
Kika först efter så att du har något som hindrar den fuktiga inomhusluften att vandra upp genom innertaket så att du inte får en liten svampodling på vinden efteråt.
 
Jag har råspont i taket, under den sitter tjärpapp eller något liknande. Det är självdrag i huset, så fukten kommer garanterat ta sig upp genom innertaket. I vilken omfattning pappen i taket hindrar fukten vet jag inte.
 
Nu när vi går mot kallare tider vill tänkte jag försöka lyfta tråden igen. Är det INGEN som har ett bra svar? Som jag har försökt klargöra så är vindsbjälklaget golvat, och jag vill helst slippa riva upp golvet på vinden. Kan jag isolera ovanpå vindsgolvet?

Mvh
 
Svar ja! Om jag vore dig hade jag öppnat i ytterkanterna, runt om, köpt isolermattor med vindstopp, stuckit ner dessa i öppningarna och rullat ut dem över golvet! Eller är du ute efter att bygga nytt golv som du kan gå på? Regla upp, borra upp hål för ventilation i befintligt golv, isolera med mineralull, täck med vindpapper, golvspån eller råspont. Har du diffussionsplast i väggar och innertak?
 
När du skrev att du har tjärpapp eller liknande utgår jag från att det inte är plast! Kör på du med att lägga på ny isolering om du har självdrag i huset....
 
Huset är byggt 1963 och i taket sitter en svart papp. Antagligen Tjärpapp. Och ja, det är självdrag i huset.
 
Ingen diffusionsplast någonstans. Hur menar du med att öppna i kanterna runtom? Vinden skall förbli vind och inget annat. Kommer bygga en landgång mellan takstolar för att kunna inspektera vinden, inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.