Kör boxer hemma och planen har varit att köra det i sommarstugan också (ta med kortet). Men signalen i stugan är inte tillräcklig även om jag installerat helt ny utrustning (får in 1,2, Barnkanalen. Lite fler vissa dagar), är i sth skärgård och tomten är skuggad av berg och skog....

Nu håller vi på att dra in fiber på ön, och fiber har jag även hemma. Så frågan är om det finns ngt abonnemang med hyfsat basutbud som man kan ta med sig på något sätt? Tänker då på "live" 3,4,5,6 + typ Discovery och lite barnkanaler mm.

/Larsa
 
Är det samma nätägare på bägge ställena (tex "Telia öppen fiber")? Jag misstänker att det måste vara det.

Det kan även vara som så att du måste ha någon typ av tv-abonnemang på bägge ställena, på ena stället bör det räcka med ett basutbud.
 
Har hört talas om detta, men ej testat själv.
http://slingbox.se
Har en bekant som kört det från Thailand och det skall tydligen funkar.
 
Slingbox skulle ju kunna vara ett alternativ. Väldigt lite info på sajten, fattar inte hur den skall kunna byta kanal på min box...

Det är olika nät, telia öppen fiber hemma, eget nät i stugan (fiberförening)
 
Larsa skrev:
Slingbox skulle ju kunna vara ett alternativ. Väldigt lite info på sajten, fattar inte hur den skall kunna byta kanal på min box...

Det är olika nät, telia öppen fiber hemma, eget nät i stugan (fiberförening)
Vad jag förstår (har ingen själv) så byter du kanaler via sk. IR-blast.
Slingboxen har helt enkelt en fjärrkontroll inbygt och skickar ut IR-signaler precis som du skulle gjort i tv-soffan.
Problemet är väl om du INTE har en "Boxer-box" hemma utan tittar direkt på Boxer i tvn via att du har kortet direkt i tvn utan en box.

Här kanske du blir lite klokare?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...tnr=190192&title=Sling Media Slingbox Pro-HD&
 
Walo skrev:
Problemet är väl om du INTE har en "Boxer-box" hemma utan tittar direkt på Boxer i tvn via att du har kortet direkt i tvn utan en box.
TS håller på att skaffa fiber på bägge ställena och då funderar han på att skaffa IPTV som funkar på bägge ställena, då räcker det att han skaffar det på ena stället om slingboxen eller annat liknande system funkar.

Till TS:
Satellit-tv kanske är ett alternativ till både IPTV och markbunden (tvantenn) tv.
 
Jag raderade inlägg som var off topic.
 
Nu har jag inte haft TV på 10 år men ip-tv brukar det inte vara en liten dosa, en tåt i TV:n och en fiber-nätverks-burken? Bara att ta med dosan isf, eller har man sett till att det inte går?
 
Parabolabonnemangen brukar väl inte tillåta att man flyttar kortet mellan boxar? Nu kör jag med tvillingkort hemma då jag har två tv-apparater, och tanken var att ta med ena kortet till stugan då man åkte dit.

Men nu slog det mig att om jag byter till viasat IP-tv så får man ju med viaplay. Då kan jag ju i stugan koppla upp paddan eller datorn mot tv:n. Har inga krav på ngn speciell bildkvalitet där ute....

Vad tror ni om det upplägget?

//Larsa
 
Fotografen skrev:
Nu har jag inte haft TV på 10 år men ip-tv brukar det inte vara en liten dosa, en tåt i TV:n och en fiber-nätverks-burken? Bara att ta med dosan isf, eller har man sett till att det inte går?
Ja IPTV har (alltid) settopbox, eftersom olika operatörer kör olika system.

Det kan vara som så att operatören måste öppna rätt portar/VLAN ut till kunden för att IPTV ska fungera.

Telia kör med VLAN (virtuellt nätverk).
Om två stycken har Telia adsl och den ena har IPTV så går det inte att flytta boxen till det andra adslabonnemanget, det har iaf tidigare varit så.

Telia kör med minst dessa VLAN-taggar:
voip2 237
iptv2 243
mgmt 294
iptv 845
voip 855
Vanliga internet går på tagg 1 (otaggad).
Alla sex VLANen går i en och samma fysiska nätverkskabel.
 
Redigerat:
Larsa Larsa skrev:
Slingbox skulle ju kunna vara ett alternativ. Väldigt lite info på sajten, fattar inte hur den skall kunna byta kanal på min box...

Det är olika nät, telia öppen fiber hemma, eget nät i stugan (fiberförening)
Hej Larsa,
jag vet inte om jag hittat rätt "Larsa"?
Jag letar efter en Larsa som fixade en virtuell fjärrkontroll till Comhems Tivobox sept 2015, för att kunna styras via en Slingbox. Är det du?
Det vore ju toppen i så fall.
Mvh John
 
Tyvärr inte...
 
Larsa Larsa skrev:
Tyvärr inte...
Tack ändå. Det var värt ett försök.
Jag sökte på "Larsa" och "Slingbox" och då dök du upp. Många kallar sig Larsa, men kombinationen med Slingbox är ovanlig.
Önskar dig en fin sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.