Hej. Bor i ett 80-tals hus som är i mycket gott skick trots få omtapetseringar och sånt. Dock är jag less på de sjukhusvita "bubbeltapeterna" som finns i 3/4 av huset. Jag är dock ungefär lika händig som en flodhäst är vig.
Sonens rum lyckades jag riva ner tapeterna i och klämde upp en easy-up tapet för ngt år sen och nu vill jag ge mig på dotterns.
Tänkte måla där i stället. Byggdens kombinerade färg- och sminkbutik fick ett besök och damen i kassan menade att "det är bara att måla direkt på tapeten" jag är skepti. Finns det inte risk att tapeten släpper då? Vill ha ofarliga färger eftersom vi inte kan "utrymma" huset bara pga målning och det är en liten tjej på 1,5 år som bor i rummet.

Som sagt ..jag är inte händig så var grundlig och pedagogisk tack :) kan man måla direkt på utan problem?
 
Det är bara att blaska på med vanlig väggfärg.
Det är endast i typ kök el möjligtvis runt lampkontakter som det kan vara spårämnen av fett som kan behöva tvättas/spärrgrundas. En normal papperstapet är väl inte helt lätt/lämplig att tvätta med vattenbaserad rengöring dock.

Jag har aldrig gjort något annat än damma/dammsuga (och knappt ens det behövs) tapeter innan målning, och det har alltid fungerat bra. (Utom för vinyltapeter.)

Man bör inte lägga på färgen flödigt för då finns risk att tapeten lossnar om den är dåligt/snålt limmad.

Bor själv i ett hus med knottertapeter fr 80-talet som vi målat om, (till härligt lugn och neutral sjukhusvit;)).
 
Bor i åttitalshus o nu Vill jag måla kökstaket. Skall spackla några skruvhål. Vilken färg gäller matt högblank, eller nån typ av lackfärg ? Rolla utan det blir flammigt.
 
Matt högblank?

Brukar du torka i taket ta då lite högre glans typ 20. Pillar du inte ngt i taket så kör på vanlig takfärg.
 
matgul
Har förstått att det är svårt för amatörer att måla tak utan att det blir flammigt. Proffsen rollar längs med ljuset, alltså från fönstren.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Henri skrev:
Har förstått att det är svårt för amatörer att måla tak utan att det blir flammigt. Proffsen rollar längs med ljuset, alltså från fönstren.
Köp en bättre kvalitet av takfärg typ jotuns lady tak(02) eller alcros rf 02.
Normalt sett målar du med solljuset men det går även att måla motljuset eller sidledes. När färgen är såpass matt syns inte det direkt utan ta det håll som är lättast men rulla allt åt samma håll inte i kryss.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Vill måla men inte spackla och slipa. Om man är mästare på att spackla måste man slipa ? Vill inte ha slipdam i hela huset samt att det triggar min allergi.
 
matgul skrev:
Vill måla men inte spackla och slipa. Om man är mästare på att spackla måste man slipa ? Vill inte ha slipdam i hela huset samt att det triggar min allergi.
Slipa är i stort sett omöjligt att komma ifrån. Men Mirka Abranet har en slipkloss som kan kopplas till dammsugare och då är det faktiskt inte mycket damm som trillar ner. Finns kanske liknande produkter där ute men det är den jag känner till och använder.
 
  • Gilla
matgul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.