MathiasS skrev:
När det gäller diskmaskiner så köper man Bosch, Siemens eller (om man känner sig rik och vill lyxa till det) en Miehle...
Och vad menar du att det är för fel på Cylinda?

(Nöjd Cylinda-ägare, som bytt en Miele till detta märke en gång)
 
KnockOnWood skrev:
Och vad menar du att det är för fel på Cylinda?

(Nöjd Cylinda-ägare, som bytt en Miele till detta märke en gång)
Nu vet jag inte varför KOW inte ser Cylinda som ett bra val, men det vi har emot vår 6 år gamla 11000:- Cylinda är att den väldigt sällan diskar rent!

Men den är väldigt snål på vatten och det är ju väldigt viktigt nuförtiden.
 
Peter2400 skrev:
Nu vet jag inte varför KOW inte ser Cylinda som ett bra val, men det vi har emot vår 6 år gamla 11000:- Cylinda är att den väldigt sällan diskar rent!...
Nu har jag inget emot Cylinda, tvärt om, det trodde jag framgick.

Men oj vad dyrt! Jag tror min kostade knappt 5.000 kr för 3 - 4 år sedan.
 
_kiM__ skrev:
Bestickhylla överst tycker jag är överlägset. På min Bosch kan jag reglera höjden på mellanhyllan och får således plats med höga glas etc. Kolla om det inte går att göra samma sak på Siemens för Siemens och Bosch är samma för det mesta, bara annan etikett.
Jodå jag hade koll på att det är samma företag. Men jag tror att Boschmodellen har traditionell besticklösning med korg på nedersta plan. Det jag läst om Siemensmodellen och den översta bestickhyllan är på Prisjakt där två av fyra omdömen har med det som negativt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=950314
Sen är det ju så att om man sänker mellanhyllan för att få plats med högre glas så gör det ju att man får mindre utrymme för stora tallrikar på nedersta plan.

Jag ska kolla upp så att Boschen har traditionell besticklösning så får det bli en sån. Tack för input.
 
Inga problem med bestickshylla och flyttbar mellandel. Mellandelen har tre nivåer så det fungerar utmärkt.
För stora rödvinsglas har vi två hållare som tar 4 glas vardera och sedan placeras i nedersta korgen.
Har det på Boschen i fritidshuset medan Boschen hemma har vanlig korg.
Skulle jag byta hemma idag så blir det med bestickshylla.
 
Köpte en Siemens i vintras som jag är nöjd med. Besticklåda där man kan reglera djupet, alla pinnar och stöd i över- och underkorg kan fällas, nedfällbara glashållare osv vilket gör att man kan välja mellan mycket hållare eller helt släta korgar för stora grytor osv. Tre adaptiva program med olika temperaturer, extrasnål-ecoprogram, valbart snabbare disk eller mindre vattenförbrukning (fast då tar det tre timmar...), en knapp för extra smutsig disk, avspolning och nåt mer jag glömt. Det enda jag saknar är lyse, vilket kuriöst nog inte finns.
Kikade på Miele också men det var 50% mer pengar men hade jag haft 3 ungar och diskat två-tre diskar om dan hade det blivit Miele, de håller fortfarande ett snäpp högre kvalite.
 
Redigerat:
Ok nu är ni flera stycken som tycker att den där besticklösningen funkar bra så jag är övertygad. Det får bli en Siemens. Jag tog hem manualen och såg att om vi sätter mellandelen på nivå två av tre så får vi plats med våra stora tallrikar och de dricksglas vi oftast använder så det blir nog bra. Tack för alla synpunkter.

Sen så har vi varit i kontakt med en VVS firma så de kommer att komma förbi och installera maskinen och byta blandare i kök och badrum. Får även byta toastol då den är spräckt. Mycket nu ;)
 
KnockOnWood skrev:
Och vad menar du att det är för fel på Cylinda?

(Nöjd Cylinda-ägare, som bytt en Miele till detta märke en gång)
Jag har inte sagt att det är fel på cylinda.
 
MathiasS skrev:
Jag har inte sagt att det är fel på cylinda.
Men jag kan nu säga att det är fel på Cylinda!
Inte nog med att den ofta missar att diska rent, nu diskar den inte alls!
Avloppspumpen står och pumpar konstant och displayen fungerar inte.

Känns skönt så här inför midsommar.
 
Så nu är det klart! Det blev Siemens-diskmaskinen som jag länkade till ovan. Sen så köpte vi Gustavsberg Nordic blandare till kök och handfat i badrummet riktigt billigt på Bauhaus. Där fick vi också tag i Ifö toastol, också den var förvånansvärt billig. Sen så har vi haft en firma här som installerade allt för under tusenlappen med lite förbrukningsmaterial, efter ROT-avdrag då.

Riktigt nöjd! De gamla blandarna var riktigt sunkiga. De läckte och var riktigt tröga. Stor skillnad nu. Och så äntligen en diskmaskin!

Tack för all input!
 
Som de skrev en gång i Chalmerskortegens tidning:
Blanda Jör i maten och skit i disken :surprised:

(Jör var namnet på ett populärt tvätt/diskmedel anno dazumal)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.