Hej.

Är absolut nybörjare inom VVS så behöver hjälp!

Har stopp i golvbrunnen på tvättstugan (där det alltid har runnit lite halvtaskigt) som vägrar att släppa.
Provat med flera olika lösningsmedel och nu även köpt en spolarslang till högtryckstvätten men vattnet rinner ändå inte ner.
Gick ut och lyfte locket på trekammarbrunnen och tog ett par bilder för ett expertutlåtande!

I en av kammarna, misstänker att det är från toan är det hårt.
I en annan kammare ligger ett utlopp under vatten som jag kan tyda det. (markerat på bild)
Bifogar 2 foton som jag tog ner i brunnen.

Jag antar att det behövs en akut tömning men tror ni att det löser stoppet i golvbrunnen eller måste jag fixa en spolning av rören också?

MVH Jimmy
 
  • 10363711_10152150397637055_6934819866018701336_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140614_114345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140614_114410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som inloppet till brunnen är fritt så du bör spola för att få upp stoppet. Skadar inte med en tömning också.
 
Bör också tillägga att duschen, toan och handfatet på toaletten fungerar som det ska.
Enbart köket och tvättrummet som gör att det stiger i brunnen i tvättrummet.
 
Då kan du ju spola från den brunnen som det stiger upp i.
 
Det är golvbrunnen i tvättstugan jag har spolat i utan resultat.
Har bott i huset nästan exakt ett år och inte haft någon slamtömning än och vet inte när det är gjort innan då huset stod tomt några år innan vi flyttade in.
 
Du kanske behöver få det spolat med lite värre saker än med högtryckstvätten.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ja misstänker det med.
Men du tror inte att det kan vara att slambrunnen är full så inget kan rinna ner?
Inte jätte sugen på att lägga 4tkr för spolning om det räcker med en tömning.
 
Jag antar att du bara har ett rör från huset ner till brunn. Det är ju fritt på bilden. Sjunker vattnet undan sakta från tvättstugan eller är det tvärstopp? Rinner det sakta kan du ju kolla om det kommer fram i röret i brunnen i det stora facket. Det som var i det lilla facket går till infiltreringen.
 
Det har runnit ner sakta innan men nu är det tvärstopp. Men som sagt toaletten duschen o handfatet där inne påverkas inte.
 
Du behöver spola upp stoppet, brunnen är inte problemet även om det börjar bli dags för en tömning. En gissning är att det är fett från köket som är problemet så en hetvattenspolning hade nog varit lämplig.
 
Ska testa bearbeta det mera imorn med spolslangen och hoppas att det släpper.
Tack för alla hjälpsamma svar!
 
Om din tvätt tål det så koppla den på varmvatten och kör på maxtryck. Sedan är det bara tålamod som gäller, det släpper för eller senare men räkna med att du får hålla på ett tag. Oftast så sitter beläggningarna över en längre sträcka så stoppet kan släppa och återkomma flera gånger.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Håller med om att brunnen nog inte är problemet, be någon i huset att spola vatten på de ställen där det funkar och titta ner i brunnen, då bör det efter en liten stund rinna fint från röret i den "hårda" delen...

Om det gör det så är det ju inte där proppen sitter i alla fall...

Hur långt har du kört i spolslangen??
Prova att ta reda på hur avloppet går, kanske att du kan hitta en renslucka någonstans där du kan stoppa i slangen och spola rent...
 
Fick in spolslangen 2-3 meter.

Belastade avloppet på toan nu och kollade i brunnen men där kom det inget vatten alls.
Provade spola varmt vatten i avloppet som är täppt och fick igenom typ 5-6 liter innan det flöt upp i brunnen o tvärstannade.

Ska försöka gå loss med spolslangen nu igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.