image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde AEG 18V om i PRO multimaskin med spikhammartillsatsen idag. fasiken vad snabbt det gick att spika upp klamrar till installationskabeln :)
En riktig glädjespridare. Fem av fem toasts
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag har alltid tänkt på den där prylen som en tv-shop grej. Dvs överprissatt och totalt värdelös med just till klammer kan jag tänka mig att den är kanonbra!

Det går ju inte att slå fast en klammer utan att man slår sig på fingrarna.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Mikael_L
Tråden ligger under el.
Är det tänkt att bara tipsa om elrelaterade verktyg som förgyller dagen?

Är det alla slags verktyg borde den ligga i verktygsforumet.
 
hantverkare1 skrev:
Jag har alltid tänkt på den där prylen som en tv-shop grej. Dvs överprissatt och totalt värdelös med just till klammer kan jag tänka mig att den är kanonbra!

Det går ju inte att slå fast en klammer utan att man slår sig på fingrarna.
Man behöver inte hålla i klammern med fingrarna ovanför kabeln och slå dit den över kabeln och spiken in i väggen, det räcker med att sätta dit den och ta bort handen för att sedan drämma till den. Då slipper fingrarna komma i vägen. ;)

//Patrik
 
Jag ska gräva ner en ny elservis, och ett verktyg jag har nytta av är en schysst skyffel. Det går betydligt snabbare att gräva med kombinationen skyffel-grävspade än med bara grävspade. Skaffa en skyffel till trädgården.
 
För att gräva kabeldiken ska man ha en kabelskyffel eller en slungspade. Det är vad man har använt innan dom små grävmaskinerna kom.
 
Lyckligtvis blir det traktorgrävare så fort jag frilagt fjärrvärmen och lite kablar jag inte vill gräva av. Men en kabelspade kanske man skulle ha ändå?
 
Jag måste ändå försvara verktyget lite...
Det blir aldrig några märken bredvid det man ska spika, den drar i grova spikar, man kan köra den med en hand.
Jag har aldrig sett något liknande och är jäkligt nöjd med att jag nu har en. Den fungerar över förväntan och är en riktig tidsbesparande sak att ha i arsenalen!
 
Kan man flytta tråden?
Fel gjort av mig och rätt tänkt av dig men hur gör man nu?
 
Ta det inte så. Folk är bara avundsjuka på din spikmaskin. ;)
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Mikael_L
Jimmy Andeblom skrev:
Kan man flytta tråden?
Fel gjort av mig och rätt tänkt av dig men hur gör man nu?
Man kan inte flytta tråden själv. En moderator kan göra det. PMa.
 
Patrik_Hed skrev:
Man behöver inte hålla i klammern med fingrarna ovanför kabeln och slå dit den över kabeln och spiken in i väggen, det räcker med att sätta dit den och ta bort handen för att sedan drämma till den. Då slipper fingrarna komma i vägen. ;)

//Patrik
Jo, det är sant. Tänkte mest generellt på små spik som man alltid gör illa sig på. Det är extra trevligt när man kör ner handen i fickan och en spik står upp så den pker in under nageln!
 
Jag måste säga att min billiga elhyvel sparat mig många svordomar.

Man mäter några millimeter fel och det blir omöjligt att få ihop grejerna, att såga bort så smalt går inte, men ett drag med hyveln så sitter det perfekt. En gammal dörr i källaren kärvar och det ordnas på fem minuter. Dessutom är det en fattigmans lackfräs.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ett hederligt traditionellt stämjärn blir min vinnare.
Idag var det dock multimaskinen som hjälpte mig kapa av ett kopparrör intill en vägg:D
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
M
Mina händer är fantastiska verktyg!
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.