Akahigi
Om man ska ha en sjysst hyvel av typ rubank eller lite större/mindre, är hembygget i trä (byggsatsen) av Hock en bra tusenlapp att investera, eller måste man skaffa sig en Veritas eller Lie-Nielsen eller liknande för att det ska funka riktigt bra?

Kommer nog bli en del hyvlande framöver. Fur samt hårdare trä.

Har stenar och är rätt bra på att slipa så jag tänkte hoppa engångsblad och sådant. Har stått på en kurs och fipplat med en modern Stanley men den verkade inte riktigt vara av rätt kvalitet.

Tar gärna emot tips av allehanda slag. Har i dagsläget inga hyvlar alls.
 
Vill du ha en klassisk rubank i trä föreslår jag att du köper en på tradera. Finns mängder med billiga i bra skick.

Viktigt att sulan är rak, men det kan du åtgärda själv med en hyvel, så den första du köper bör vara rak från början för att inte orsaka moment 22.

Ska du bygga en själv kan du ändå använda stålet från en begangnad, fantastisk kvalitet på gamla eskilstunastål och liknande.
 
Om du vill spar lite mera pengar kan du bara köpa Hock stål av Hyvlar.se. Och sedan gör du en tex denna

Eller söker efter någon annan trähyvel på nätet att bygga. Håller själv på att bygga 3 st en med hock en veritas och en med ett svenskt äldre stål bara för att jämföra lite.

Hocks byggsats är det nog inget fel på.
Trots allt så är det bara en träklump som håller ett skärande stål i en vinkel.

Pär

Ps vad var det för kurs och vem var kurs ledare.
 
Redigerat:
  • Gilla
gflygt
  • Laddar…
Helioz skrev:
På tal om hyvlar, någon som testat Biltemas stöt- och putshyvlar?
[länk]

Dessa kan väl inte vara helt oanvändbara för lite grövre snickeri?
Bara utifrån bilden mistänker jag att det är ett HLO, dvs hyvelliknande objekt. Har inget med hyvling att göra. Om det bara vore en exakt kopia av en Stanley-Bailey i likvärdiga material vore det inget problem. Men tillverkaren har med 99 % sanolikhet inte en susning vilka parametrar och toleranser som är viktiga för funktionen av denna "hyvel"...
 
Akahigi
Finns ju även japanska hyvlar för en ok peng, är de väldigt annorlunda jämfört med västerländska? Man hyvlar ju mot sig, men i övrigt?
 
nanowire skrev:
Bara utifrån bilden mistänker jag att det är ett HLO, dvs hyvelliknande objekt. Har inget med hyvling att göra. Om det bara vore en exakt kopia av en Stanley-Bailey i likvärdiga material vore det inget problem. Men tillverkaren har med 99 % sanolikhet inte en susning vilka parametrar och toleranser som är viktiga för funktionen av denna "hyvel"...
Men Biltema hade väl inte sålt dem om inte det överhuvudtaget gick att hyvla med dem? Alltså typ grovhyvling, lite som ersättare till elhyveln, ingen möbeltillverkning.
 
Akahigi
Om det är glappt och så så blir det väl inge kul att grovhyvla heller, men du kan väl köpa, testa och återkomma ;)
 
Akahigi skrev:
Om det är glappt och så så blir det väl inge kul att grovhyvla heller, men du kan väl köpa, testa och återkomma ;)
Skall nog göra det! Finns en viss elitism kring handhyvlar där inget förutom veritas, lie nielsen och liknande duger, även till de enklaste grovjobben. Lite som att det överhuvudtaget inte skulle gå att borra hål och dra skruvar med annat än Festool-dragare. Denna elitism kanske är befogad, har ingen direkt erfarenhet av handhyvlar men mitt antagande är att dessa billiga duger gott till lite småjobb precis som biltemas andra verktyg.
 
Redigerat:
Akahigi
Helioz skrev:
Skall nog göra det! Finns en viss elitism kring handhyvlar där inget förutom veritas, lie nielsen och liknande duger, även till de enklaste grovjobben. Lite som att det överhuvudtaget inte skulle gå att borra hål och dra skruvar med annat än Festool-dragare. Denna elitism kanske är befogad, har inget direkt erfarenhet av handhyvlar men mitt antagande är att dessa billiga duger gott till lite småjobb precis som biltemas andra verktyg.
Deras skruvmejslar och sånt är ju sjyssta.

Ska dock bygga en bokhylla bl.a. så då blir det ett djäkla hyvlande. Måste ha något som kommer fungera sjysst. Och en kexmaskin kanske :)
 
  • Gilla
Tur1234
  • Laddar…
Slöjd-detaljer har ju också hyvlar som är betydligt mer prisvärda för runt 250-500:- vilket är max vad jag kan tänka mig betala för ett så enkelt verktyg. Har god erfarenhet av kvalitén på övriga verktyg som slöjd-detaljer säljer så dessa borde väl funka riktigt bra för en vanlig hemmafixare.
Stanley och Ambika är märkena, något som testat dessa?
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/hyvlar/putshyvel-pid1998
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/hyvlar/putshyvlar-pid2008
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/hyvlar/stothyvel-pid2000
 
Å det är knepigt det där med handverktyg. En hyvel kan göra allt från att ta jätte grova spånor på flera mm som man tar tvärs ådringen till att putsa ytan med en spåna på 1-3 hundradelar. Och en putshyvel som dom som länkas till tillhör putsar ytan som namnet säger tar just dom där fina spånorna som brukar vara 3-5 hundradelar, Då är det knepigare med dessa billiga hyvlar och då menar jag dom som länkas till ovan. För det krävs en del av en hyvel om man skall putsa en yta.
Dom hyvlar som Ola länkar till är super, presterar precis lika bra som veritas, lie nilsen men dom är inte lika fint bearbetade, vassare kanter osv.

Pär
 
  • Gilla
Mi66ni
  • Laddar…
Helioz skrev:
Men Biltema hade väl inte sålt dem om inte det överhuvudtaget gick att hyvla med dem? Alltså typ grovhyvling, lite som ersättare till elhyveln, ingen möbeltillverkning.
Jag köpte med samma resonemang en billig stöthyvel från bauhaus för ett antal år sedan. Det var pengar i sjön, vilken sked som helst i kökslådan hade gjort jobbet lika bra. Nu är den ersatt av en quasheng (eller vad dom nu hetet), inhandlad hos rutlands. Till synes samma verktyg, men milsvid skillnad i användandet.
 
För att reda ut begreppen...det är aningens skillnad på Quangsheng (workshop heaven) och Qiangsheng (Rutlands). Aningen högre finish på Quangsheng, om ni undrar varför det verkar billigare hos Rutlands.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.