Har precis gjutit plattan och är i fart med att bestämma om jag ska ställa stommen direkt på plattan eller om jag ska mura en syll med leca.
Vad säger ni?

Kommer måla länets våtrumsfärg nedre halvan av gipset inne i garaget för att kunna spola av golvet inne (har golvränna med bra fall mot) samt sätta gipset några mm ovanförgolvet samt ev kladda på lite våtrumsmembran
 
Sätt Leca, den dagens arbete är välinvesterad tid då det ökar både livslängd och blir lätt att hålla snyggt.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Skippa lecan och kör ett varv kakel istället. Fog mellan platta och kakel. Har du varmgarage så får du dessutom bättre isolering. Så kommer jag göra :)
 
Ett problem med att skippa ett varv med leca längst ner än när man för uppfarten, jag har leca på ca 3 av 4 väggar på mitt garage då det är i souterräng, nu när vi ska asfaltera uppfarten så får det till följd att asfalten kommer väldigt nära träpanelen på den väggen utan med allt vad förkortad livslängd detta innebär.
Så det kan ju vara läge att tänka till hur man ska ha det utanför sedan.
 
  • Gilla
kwirk
  • Laddar…
Kör du in en bil vintertid som tinar och droppar, och det blir en liten sjö under, rinner vattnet lätt mot vägg och kryper in under syllen och gipset blir fuktskadat i nederkant.
Har du leca, gör det inte så mycket.
 
Beslutat att skippa lexan, har bra fall i hela garaget samt kommer inte sätta skivmaterialet hela vägen mot plattan och täta mellanrummet med tex våtrumsfog/membran och måla halva väggen med våtrumsfärg, ev även sätta en klinkersrad längst ner (mest för att det skulle bli snyggt)
 
Huset vi köpte har garage med syll direkt på plattan och den är fuktig och även panelen på utsidan fuktig av konstant regnstänk. Ska göra om allt och mura ett lager leca.
 
Inbillar mig att taköverhäng, grusat runt garaget samt hängrännor o bra dränering ska lösa det, plus att plattan är en bit ovan mark. Har även gjutit in golvvärme i plattan om det gör någon större skillnad.
 
M
Jag ser det som absolut dumsnålhet att skippa ett skift med leca.

Varför skapade du en tråd här och frågade när du ändå inte tar till dig det som 90% av svararna skriver? :x
 
Då jag ville höra vad folk tyckte :)

Men efter funderat mer samt sett nivån som plattan hamnat på samt hur jorden som vi fyllt runt om med har sjunkit så känns det bra med nivån fasaden kommer få mot marken (innan gjutning och sättning var det 1-2cm...)
 
Största problemet är väl inte utifrån. Om man använder garaget vintertid så får du in bra med snö och slask. I mitt dubbelgarage står bilarna ca 1 meter från ytterväggen, och lecan är väldigt ofta blöt. Smältvatten rinner längs sidorna i garaget. Krävs nog ett extremt fall i hela garaget för att undvika det.
 
Min tanke (får se om min fru håller med) är att det bara kommer stå hobbybilar där och inga snöiga bilar. Golvvärme kommer vara på samt med våtrumsfärgen i kombination hoppas jag kommer räcka
 
Men om du inte tror det kommer vatten på golvet från bilar eller annat vad är det som får dig att tro att det då skall komma vatten på väggarna.
För det måste du ju tro eftersom du skall måla med våtrumsfärg???
 
Fråga till er som har byggt garage ; är det någon nackdel med leca, att syllen sitter dåligt eller att det är bökigt att mura rakt eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.