Har fått mitt entreprenadkontrakt att skriva på i dagarna.
Där står att markarbetet påbörjas senast v40, huleverans v44 och skall vara färdigt för slutbesiktning senast v11 (med andra ord 23 veckor från start till mål).
Går tiden över v11 så kommer 2000 kr/vecka utbetalas av entreprenören i förseningsavgift.
Låter detta rimligt? Tycker att 19 veckor för själva husbygget låter lite mycket (eller är det bara jag som är för otålig....)?
 
delvis handlar det nog om torktiden för betongplattan, man kan inte bygga golven färdiga förrän den har torkat.
 
Ingen som har några fler synpunkter på tiden?
 
Vår platta gjöts 28/7, huset monterades 9/8 och slutbesikning planerad till 1/12.
Enligt den info jag fått bör plattan torka 80-90 dagar innan golvet läggs, vilket är den största orsaken till den "långa" byggtiden.
Effektiv byggtid är nog max 10 veckor, men det är ju ingen ide att stressa fram bygget när inte golvet blir klart.
 
Jag tycker ochså det låter rimligt, om du inte har modulhus ;)
Markarbeten våran tomt v40
Leverans hus v 45 el 46
Nyckel i dörren sista vecka feb/första vecka mars - beräknat 16v byggtid pluss jul (1v).
Säljaren ville försöka få det hela klart sista vecka feb så att vi slipper en extra hyra. Sympatiskt, hehe ;D

Säljaren berättade i övrigt att dom har haft stora problem m betongplatta nu på sommaren.
 
hanneli skrev:
Säljaren berättade i övrigt att dom har haft stora problem m betongplatta nu på sommaren.
... varför då? Av vilken anledning? Hur yttrars sig problemet?
 
Kanske litet att flumma, men de flesta hus byggs i dag med på tok för kort byggtid. Se bara på alla diskussioner om att tapetsera med billig tapet "för det spricker ändå".

Har man en rimlig byggtid så minimerar man automatiskt problemen med sättningar, sprickor och fukt.
 
GreenTurtle skrev:
... varför då? Av vilken anledning? Hur yttrars sig problemet?
Jag _tror_ (men vet ej säkert) att orsaken är mycket regn och hög luftfuktighet i det området MH bygger flera hus, det är ganska törrt vintertid här vi bygger (som 7 mil i från). Frågade inte så noga.

mvh hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.