Hej! Jag har på annan plats i detta forum berättat om mina badrumsbekymmer. Kortfattat: Har köpt och tillträtt ett hus byggt 89. Vid besiktningen påpekades att några fogar i badrummet var lite nötta. Det sades inte vara något akut problem då det inte fanns något som tydde på fukt f ö, dock rådde besiktningsmannen oss att på sikt renovera badrummet.  
Vi blev oroliga och har nu rivit ut hela badrummet. Det visade sig att gipsen var söndersmulad men reglarna friska utan lukt. Dock finns på vissa ställlen svagt svarta missfärgningar på isoleringen.
Jag har haft kontinuerlig kontakt med mitt förskringsbolag för att få råd om hur det nya badrummet ska göras så att vi undviker framtida problem, både med fukt o föräskringsbolag. Tänkte då inte ens tanken att detta skulle kunna vara en ersättningsberättigad skada...
Har nu upptäckt att även väggen i duschutrymmet på nedre botten verkar skadad. Den känns ihålig och bågnar. Tror att gipsen även där, precis i duschen, är i smulor.  
Har nu förstått att det hela ev kan betraktas som en försäkringsfråga. Att vi borde få ersättning för alla extrakostnader detta inneburit, men att skadan ska regleras via förre ägarens försäkring. Vi har båda samma försäkringsbolag, Länsförsäkringar.Jag har idag skriftligen anmält skadan. Har dock inte kontaktat tidigare ägare vilket jag verkligen gruvar mig för.
Någon som har några liknande erfarenheter eller något råd att ge oss på vägen? :-/
Mvh
Marilyn  
 
hej har inte läst ditt tidigare inlägg ang detta .. det verkar som praxis är att förs bolagen ersätter fram till sk ytskikt i ditt fall mattan devs att dom tar fram till gips skivan .. har haft samma "bekymer" i vårat hus men där va skadam mycket mer omfattande om skadan uptäcks inom en månad från tillträdes dagen är det säljarens försäkring som skall ta det annars så är det din försäkring som tar skadan å i sin tur kräver säljarens försäkring men nu var det tydligen samma bolag så det är nog inga bekymmer
skall inte vara ngra bekyymmer med att du inte kontaktat säljaren det sköter försbolaget det är ju han som får betala självrisken 4000 kr för vattenskada ..
men det kanske inte skadar att ta kontakt med säljaren iaf ..
samma bekymmer hadde vi vid överlåtelse bes inga yttre tecken på ngn fukt dock "riskades" ytskikten dvs matta mm pga ålder å se vad vi hittade fanns inget kvar av bärande delar i vägg mm men det löste sig för oss tillslut hoppas att det går brqa för er med ..
MEN !! acceptera inte en kontant uppgörelse kräv att skadan repareras av hantverkare det kostar massa mer än vad man brukar få som kontant ersättning
 
glömde en sak ta ut en oberoende bes man alt hantverkare som ev kan kontrolera exact vad skadan beror på är det fogar eller rör som läckt mm samt kräv att skadereglerare från länsförs kommer ut och tittar på hur det ser ut tyvärr så får man sällan ers för eget arbete samt att orsaken kanske inte längre synns nu när ni rivit så mycket redan ...
 
Tack för uttömmande och bra svar samt kloka råd!

Jag kan se i det mindre toa- och duschutrymmet på bottenvåningen att blandare mm till dusch fästs upp med plastplugg och att dessa är inte tätade med silikon, det ser inte ut så i alla fall. har tagit bort kakeln där. Kvar sitter ett tunt skikt utanpå gipsväggen som känns alldeles mjuk på flera ställen runt duschen. Kommer säkert att falla ner i smulor där också när man lossar på det som sitter utanpå.

I det övre badrummet har vi redan tagit bort gipsen, dvs bevismaterialet...., den föll ju ner till golvet i småsmulor när vi tog bort det andra. Som bevis återstår där bara svarta skuggor (fuktfläckar?) på isoleringen. När jag senast talade med försäkringsbolaget sa de något just om att jag ju tagit bort "det som gick att se".. vilket naturligtvis var oerhört korkat gjort av oss. Men vi hade olika hantverkare på plats för vårt kök, var tvingade att fatta snabba beslut och hade ingen aning då om att detta skullle kunna bli en försäkringsskada. Vi var oroliga för fukt, därför lossade vi först bara en kakelplatta, men när vi märkte att underlaget verkade skumt rev vi ut resten också. Kvar finns nu bara friska reglar som inte luktar, men isoleringen mellan dem bär på flera ställen stråk av svarta skuggor på ytan. Vad kan dessa missfärgningar annars vara?


 
Kan rapportera att försäkringsbolaget ska skicka ut sin besiktningsman.

Oroar mig mycket för detta.
I badrummet där väggarna föll ner, och som vi tanklöst nog sopade ut, syns som sagt halvmeterlånga svarta missfärgnigar i stråk på isoleringsYTAN - koncentrerade till områdena runt duschblandare, den fasta duschväggen och där den inkakalade spegeln satt (följer formen runt den). Kan detta vara bevis nog?
Vad är detta? Mögel? Det luktar inte och reglarna ser friska ut.
Har också imma mellan fönsterglasen i samma badrum? Kan detta höra samman med fuktskadan eller är detta något helt annat? Trodde att det var ramen runt glasen som "punkterats", någon nämnde att så kunde ske.

Anlitade en certifierad besiktningman som i protokollet skrivit att fogarna på vissa ställen var nötta samt att flera infästningar är gjorda.
Han har också noterat imma mellan fönsterglasen i badrummet.

I det duschuttrymmet då tätskiktet sitter kvar kan vi se minst 10 plastpluggar. Vi kan i vart fall inte med blotta ögat se någon silikon i dem? Hur ser man det? Tätskiktet på väggarna i duschhörnan (som var inkaklad) ser dessutom lite torrt och bruntonat ut.

Oroar mig myciket för detta! Hela vår renovering har avstannat och julen får vi tillbringa på hotell i stället för, som tänkt, framför brasan i vårt nya hus...

Vi upptäckte skadan nästa omedelbart efter köpet, Alltså ska skadan regleras via tidigare ägares försäkring. Han har nu överlåtit rätten till sin försäkringsersättning till oss. Vi har lovat att själva stå för tät- och ytskikt.

Men kommer skadorna att klassas som fuktskada? Annars har man ju bara försinkat oss...

Hjälp.... börjar sova dåligt på nätterna nu... :-[
 
det kommer säker att gå bra .. men dom kommer nog bara att ersätta de delar som varit utsatta för fukten .. tät å ytskikt tror jag inte att dom skulle ersatt ändå om isoleringen sitter kvar så kan man ju se var skadan har varit .. å ev vad det kanske beror på .. har ni kollat i trossbotten efter fukt ??? det skall isåfall ersättas av förs bolaget med om den kan härledas till samma skada .. när är badrummen gjorda ?? å är det ev tidigare ägare som har gjort det själv ??
i vårat fall ersatte våran hemförsäkring kostnader för "dubbelt" boende under reparations tiden vi hadde tur som kan bo kvar i det hus vi hyr .. så försök att få kostnaden för hotell från eran hemförsäkring om det är så att huset inte går att bo i pga rep så borde det ju vara ok
det svarta som syns är säkert spår av fukt men behöver ej vara mögel ..
fukten som finns mellan dina fönster beror på att det kommer in luft som kondenseras som vatten mellan rutorna .. om fönstret i övrigt klarat sig så går det att reparera genom att dela fönstretantar att det är en alu ram mellan ?? som ärgat ev släppt det är bara att se till att det är torrt i fönster ramen å limma om med ny ram mellan rutan din glasmästare fixar det (säkert för en tårta till kaffet) om du tar med fönstret dit hoppas att allt löser sig för er !
 
Tack för svar!
Huset är byggt 89. Tät- och ytskikt får man tydligen alltid betala själv. Och det gör vi gärna om försäkringsbolaget tar resten. Att bara ringa efter en rörmokare lär vara svindyrt. Och att synka allt..

Golven verkar ok. Det verkar bara vara väggarna som är skadade. Tror att vatten sipprat in genom tätskiktet genom otätad pluggar.

Skönt höra att du tror det ordnar sig... hoppas verkligen det..    
 
det går säkert bra .. tro mig vet vad du/ni går igenom det var ett he te för oss inna det löste sig .. var sååå nära att ge upp innan det ordnade sig men nu är det på g iaf .. vi får me ta allt på "insidan" å har me 2 badrum tur är att jag har goda vänner som håller på med vvs snikceri mm dagligen å ställer upp för en billig peng annars hadde det kostat peng !! försök att göra så mycket ni kan själva så håller ni kostnaderna ner ordentligt vi minsta tvekan ta hjälp av hantverkare alt rådfråga en sådan blir det fel igen så blir det inte kul .. men man FÅR göra nästan allt själv om det görs på fackmanna mässigt vis dvs rätt!!
 
Men oftast ersätter väl försäkringsbolagen endast om fukten kommer från läckande rör? Och då ersätter de inte själva röret som läcker utan bara för de skador röret har orsakat. Dvs om jag vore dig så skulle jag inte direkt peka på dåliga fogar eller pluggar utan silikon.
 
Jag har haft flera telefonsamtal med försäkringsbolaget och vad kan kan förstå tycker de att det låter som en ersättningsberättigad fråga. Och jag har varit rätt tydlig i min beskrivning av problemen, de kommer ju ända att se samma som jag.
Jag är ju inte säker på att otätad plugg är orsaken, det är min egen amatörteori. Kaklen såg ju bra ut, plattorna hängde ihop med varandra.
Det verkar som problemen börjat under tätskiktet. Men det skulle väl vara konstigt om det fanns läckande rör i två badrum, och båda precis bakom duschen?
I den lilla gästtoan med dusch var väggen kaklad ca 1,5 m upp, kanske mer. Bara i duschhörnan var den kaklad hela vägen upp till tak. Nu när vi tagit bort kaklen ser vi att väggen ser annorlunda ut i duschhörnan. Där föll kaklen lättare ner. Och tätskiktet är mer brunfärgat. På vissa ställen är det nästan riktiga fuktringar. Och bakom blandaren + områden på väggen i huvudhöjd är väggen helt mjuk när man trycker på den.
Usch ja, detta är hemskt. Men det låter ju i alla fall trösterikt att fler verkar ha haft samma problem och att det löst sig för dem. :-?




 
hur går det för er ????
 
Kära Vänner!
Alt går vägen! En eloge till Länsförsäkringar som skött allt jättebra. De sätter igång i veckan!
Tidigare ägare får stå för självrisken men vi tog på oss kostnaderna för tät- och ytskikt för att hon skulle skriva över försäkringsersättngen till oss med en gång o inte krångla.
Skönt...
Mvh Marilyn :)
 
härligt att det löste sig så snabba va dom inte med oss ....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.