När andra är inne här och letar inspiration är det alltid kul att efter sina projekt lägga upp lite bilder så folk kan se och få inspiration av det precis som jag fått inspiration av alla andra som lagt upp bilder här =)


Kommer fler på det färdiga resultatet!!

Blev nytt avlopp, omdragning av avlopp och vatten samt el!
Sen byggdes det en bänk längs med hela väggen som är helt ovärdelig när man ska vika tvätt. Sträcket är längs med hela högersidan på bilden med bänken framtill så där får man plats med mycket tvätt :p Så den kan hänga där lääääänge

IMG_2754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 1 till
  • Laddar…
Jag hade först bara tänkt måla om tvättstugegolvet och byta tvättmaskin, men efter en djupare inspektion av golvbrunnen i gjutjärn sedan 70-talet, fick jag andra tankar. Flyttade ut golvbrunnen från ena hörnet där tvättmaskinen stod tidigare. Tvättbänken som tidigare stod på en stålställning flyttades över till ett underskåp. Tvättho, tvättmaskin och torktumlare använder samma (nya) avlopp.
Tvättmaskin och torktumlare har lyfts upp på låga underskåp. Torktumlaren används sällan men är ett måste för kuddar, täcken och dunjackor.

_NIK7640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torkstället består av 35 meter 5 mm plastad vajer som inte slackar vid belastning. Alla delar köpta på Hornbach. En luftavfuktare finns i tvättstugan som ser till att tvätten torkar snabbt.

torkstall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fedde2000
  • Laddar…
Hej,
jag diggar den tvättlinan. Hur högt sitter den? Kan du specificera vilka delar du har använt för att bygga den?
 
Även jag är intresserad av att sätta upp ett ordentligt tvättsträck någongång efter ju så jag ställer samma fråga som i föregående inlägg.

@Gusten87 - Hur går det med monteringen? Du lovade ju fler bilder på det färdiga resultatet ;).
Vad är det för underskåp du har byggt med?
 
Den sitter på ca 2 meters höjd. De delar jag valde är:

2x U-profil 25x25x25x2. Mina profiler är 90 cm vardera
M8 -32 mm skruv med stort platt huvud.
Aluminiumrör som fungerar som trissa och ser till att skruvens gänga inte tuggar på vajern
Plastad 5 mm stålvajer
2 Vajerlås
1 Vantskruv
tvättsställ_detalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvarna sitter med 10 cm mellanrum. Profilens nedre hål är gängade med gängtapp.
Aluminiumröret är kapat i längder som går passar precis i U-profilen. Jag använde en vanlig rörkap med trissa som ger bra precision. Skruvarna klämmer U-profilens sidoväggar mot rörsektionerna och ger U-profilen stadga

U-profilerna måste förankras väl i väggen för att sitta kvar i väggen när vantskruven spänner vajern. Kraften blir ännu större när tvätten hängs på tork.
 
  • Gilla
Peter Tovesson och 7 till
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Jag hade först bara tänkt måla om tvättstugegolvet och byta tvättmaskin, men efter en djupare inspektion av golvbrunnen i gjutjärn sedan 70-talet, fick jag andra tankar. Flyttade ut golvbrunnen från ena hörnet där tvättmaskinen stod tidigare. Tvättbänken som tidigare stod på en stålställning flyttades över till ett underskåp. Tvättho, tvättmaskin och torktumlare använder samma (nya) avlopp.
Tvättmaskin och torktumlare har lyfts upp på låga underskåp. Torktumlaren används sällan men är ett måste för kuddar, täcken och dunjackor.


[bild]

Torkstället består av 35 meter 5 mm plastad vajer som inte slackar vid belastning. Alla delar köpta på Hornbach. En luftavfuktare finns i tvättstugan som ser till att tvätten torkar snabbt.

[bild]
Med vad för delar har du byggt tvätt/torktumlarskåpen och vasken?
 
nejo skrev:
Med vad för delar har du byggt tvätt/torktumlarskåpen och vasken?
Stommen kommer från Kvik, bänkskivorna från K-Rauta, fötterna från Ikea. Vasken är återanvänd.

Det är inte Ikea kvalitet på Kviks paket och det krävs lite extra handpåläggning för att få delarna på plats.
Stommarna vilar baktill på en fyrkants alu-profil som är bultad i väggen. Modulerna med tvättmaskin och torktumlare är fästa i väggen med kraftiga vinkelprofiler.
Sidoväggarna är dessutom både limmade och skruvade i stommen för att verkligen hålla ihop och inte skaka isär.

Har för mig att jag betalade ca 8000 kr för skåpen, vilket är jämförelsevis billigt.
 
Åh vad nöjd jag blev när jag hittade denna tråd. Har precis stått och svurit över att tv'ätten inte får plats riktigt på torkställningen och har länge haft tankar på att bygga något liknande. Kruxet är att jag inte riktigt lyckats klura ut hur jag skalll göra, men här finns ju en färdig konstruktion. Perfekt, tack för att du delade med dig!
 
uploadfromtaptalk1404673707609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1404673768848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte bara uppdatera lite snabbt med hur det blev. Jag hade inga aluminiumprofiler hemma, eller någonstans att anskaffa dylika på ett enkelt sätt, men så slog det mig att det borde gå att använda vanliga Elfa-väggprofiler. Lite borrande senare så var det bara att fästa några skruv och låsmuttrar i dessa och börja dra vajer. Är väl inte den snyggaste installationen i världen, men den smälter rätt bra in tack vare att konsollerna är vita.
 
  • Gilla
Peter Tovesson och 3 till
  • Laddar…
B Bergling skrev:
[bild][bild]

Tänkte bara uppdatera lite snabbt med hur det blev. Jag hade inga aluminiumprofiler hemma, eller någonstans att anskaffa dylika på ett enkelt sätt, men så slog det mig att det borde gå att använda vanliga Elfa-väggprofiler. Lite borrande senare så var det bara att fästa några skruv och låsmuttrar i dessa och börja dra vajer. Är väl inte den snyggaste installationen i världen, men den smälter rätt bra in tack vare att konsollerna är vita.
Jätte fint :)

Vad var det för skruvar du använde? Hur hittade du plasthöljet på varje skruv som skyddar vajern?
 
WhatIF WhatIF skrev:
Jätte fint :)

Vad var det för skruvar du använde? Hur hittade du plasthöljet på varje skruv som skyddar vajern?
Nu hittar jag inte bild på min modell, men istället för aluprofil satte jag två brädor jag hyvlat till i vardera ände. Målade dom vita innan. Sen satte jag bara vanliga skruvöglor i och drog plastad vajer emellan. Hade en tanke om att sätta en vantskruv eller liknande för att sträcka linan bättre, men nöjde mig där och då med att bara dra och göra en knut.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu hittar jag inte bild på min modell, men istället för aluprofil satte jag två brädor jag hyvlat till i vardera ände. Målade dom vita innan. Sen satte jag bara vanliga skruvöglor i och drog plastad vajer emellan. Hade en tanke om att sätta en vantskruv eller liknande för att sträcka linan bättre, men nöjde mig där och då med att bara dra och göra en knut.
Ahh smart idé, kanske borde göra detsamma :) Har du en bild på det? Köpte du plastad vajer via nätet?

Ha det fint
 
WhatIF WhatIF skrev:
Ahh smart idé, kanske borde göra detsamma :) Har du en bild på det? Köpte du plastad vajer via nätet?

Ha det fint
Fick gräva bland mäklarens bilder. Själv hade jag inte fotat mästerverket.. :)

Det är:
Två brädor på var sida. Hyvlade kanten och målade med snickerifärg så de blev släta och lättstädade. Borrade några hål som jag försänkte för att kunna skruva upp på väggen. Sen skruvöglor på lagom avstånd och så tvättlina ("Rörets", finns i de flesta butiker) som jag drog fram och tillbaks och knöt fast.
 
  • Två vita hyvlade och målade brädor fästa på en vägg med tvättlina sträckt mellan dem och klädnypor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Tovesson och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Fick gräva bland mäklarens bilder. Själv hade jag inte fotat mästerverket.. :)

Det är:
Två brädor på var sida. Hyvlade kanten och målade med snickerifärg så de blev släta och lättstädade. Borrade några hål som jag försänkte för att kunna skruva upp på väggen. Sen skruvöglor på lagom avstånd och så tvättlina ("Rörets", finns i de flesta butiker) som jag drog fram och tillbaks och knöt fast.
tensiden tensiden skrev:
Fick gräva bland mäklarens bilder. Själv hade jag inte fotat mästerverket.. :)

Det är:
Två brädor på var sida. Hyvlade kanten och målade med snickerifärg så de blev släta och lättstädade. Borrade några hål som jag försänkte för att kunna skruva upp på väggen. Sen skruvöglor på lagom avstånd och så tvättlina ("Rörets", finns i de flesta butiker) som jag drog fram och tillbaks och knöt fast.

Tusen tack min vän, uppskattar det väldigt mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.