Jawohl?
 
Hmm, miljövänligt är bra men det är klart det ska beskattas ? Är det nån som kan översätta lite bättre än Google tack ?:)
 
Vänta bara till elbilarna blir lite mer poppis.
DÅ jävlar blir det skatt på skatt på skatt på elen förutom ett höjt pris förstås.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Kan inte tyska, men det står helt klart att man ändrar något med 40% och gör det oekonomiskt (ointressant) att installera solceller i Tyskland.
En sådan dumhet (skatten) kan antas vara ett högt smittsamt virus (EU-regler) vilka kan drabba oss andra sekundärt "ur det blå".

Tyskland har varit ett föredömsland gällande ett bra sätt att se på och utveckla energiproduktionen - nu stoppar de den utvecklingen med en skatt ?!
Frågor jag funderar över är
- och hur kommer detta att påverka oss i Svedala Socken ?...
- Hur intelligent är intelligent drag var nu detta av Tyskland/EU samtidigt som EU vapenskramlar mot Ryssland som står för ca 1/3 av gasen Tyskland med omnejd använder?...

Vi har haft starka krafter som drivit för att minska vår byråkrati kring installation av solceller och solpaneler; man har kunnat hänvisa till utvecklingen i Tyskland. Vad händer nu?...

Poängen med inlägget:
40% skatteändring (regleändring) som motverkar egentillverkning av el (EEG) i Tyskland (EU?) - vad kommer en sådan vansinnig åtgärd att ha för konsekvenser för andra inom EU gällande användande av solenergi?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Njaa. Nu är jag rätt dåligt insatt i de tyska reglerna. Men vi hade en solcells expert i ett projekt jag jobbade i för ett par år sedan. Apparaten vi utvecklade skulle sitta och förbruka ca 3kw ständigt, långt ute i en djungel.

Han hävdade att de tyska reglerna hämmade både prisutvecklingen (nedåt) och den tekniska utvecklingen. De tyska reglerna var för generösa, så att det saknades incitament för branchen att effektivisera produktionen, och framförallt att sänka priserna. Och det slår inte bara i Tyskland, utan på hela världsmarknaden. Tillverkarna tjänade helt enkelt så mycket på subventionerna i Tyskland att det vägde med råge upp låg försäljningsvolym i andra länder, där priserna istället var för höga. Hade de sänkt priserna så hade subventionen blivit lägre, och politikerna skulle se att med den prisnivån behövs inga subventioner.

Jag har sett byggnader i Tyskland där hela fasader var täckta med fasadglas med solceller. Subventionerna av solcellerna gjorde att glaset med solceller var billigare än glas utan (påstod fastighetsägaren), så även om de aldrig kopplar in cellerna, så var det ändå billigare.
 
Ok!
-Det- låter mycket troligt/trovärdigt. (y)

Solcellspaneler/solfångare/kombinationspaneler har förevisats i svenska tekniska program vari man även angett priser (inget om subventioner/-na). Priserna på tyska marknaden var då (tidigt 90:tal - innan "vi blev med EU") ca 1/3 av priserna för samma produkter på den svenska marknaden.
:mad:

Ska vi då kanske se denna förrändring av det tyska/EU(?) regelverket snarare som en "piska" mot tillverkare och leverantörer att ge oss konsumenter en mer rimligt pris på produkterna?
Intressant!
:)


Motsatt effekt mot hur n-TV's artikel får en som läsare att tänka och reagera?
Tyskarna har alltså översubventionerat istället för att lagom-"rota"...
:O

Värt att följa utveckling av den 40%-iga förrändringen i Tyskland - vilken effekt det blir när de inför ändringen (1/7-2014?).
 
@ BMW Fahrer

I Österrike vill man också mer eller mindre beskatta solel, men bara om man har en anläggning som producerar mer än 5 000 kWh per år.

http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2635779

Även i Spanien beskattar man solel vad jag vet. Har dock ingen exakt information om vad som gäller där.
 
@ BMW Fahrer

Och nej, inte EU ändrar regler utan enskilda medlemstater (Tyskland, Österrike, ... Spanien (?))

Det här har ingeting att göra med EU!
 
Ewald...
L'etat, c'est moi (staten, det är jag, sa solkungen sägs det)...

Staten, det är vi alla...
EU, det är också vi alla... OM enskilda stater hittar på nya dumheter, så får det liksom konsekvensen av ett virus... dumheter har en otrolig förmåga att sprida sig till skillnad från klokheter...

Visst har du rätt, det jag hänvisade till rör visst tyskland och inte EU som helhelt, mitt misstag - poängen är dock den du själv skriver om och hänvisar till; att en dumhet har börjat sprida sig inom EU...
 
@ BMW Fahrer

Precis som hempularen skriver hade Tyskland höga subventioner på solceller respektive egenproducerad solel. Det finns massvis med solcellsanläggningar där och en stor del kommer från kinesisk produktion.

Även i Spanien har utbyggnaden av solel gått mycket fort. Tyskland och Spanien - just i dessa länder vill man införa avgifter på solel.
 
De tyska inmatningstarifferna var verkligen för generösa vilket ledde till att folk installerade så mycket som de bara kunde och matade in allt på elnätet. Det är fel väg att gå. Egenanvändning skall maximeras och systemen skall vara rätt dimensionerade. Många system som enbart matar in på elnätet kan vissa timmar/dagar ge relativ stora nätproblem.
Troligt har tyska staten insett det och därför börjat stötta inköp av batterier för hög egenanvändning.
Vi riskerar att begå samma misstag om vi stödjer elen som matas in på elnätet.
 
Intressant poäng.
Förstår problemet.
Ej heller helt av godo att först göra si och sedan göra så - bättre tänka väl igenom före/innan.

Vad är den rimliga lösningen ?
Bör det göras skillnad mellan sol-el och vind-el/annan-el ?
 
I första hand bör överhuvudtaget el konsumptionen minskas ...
 
Ewald skrev:
I första hand bör överhuvudtaget el konsumptionen minskas ...
Bra ide'! Stäng av datorn! ;)
 
  • Gilla
BMW fahrer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.