Bekanta till mig har köpt en bostadsrätt i en fastighet byggd i mitten/slutet av 1950-talet. På den tiden var det ganska vanligt med ett uthyrningsrum med separat ingång, toa o tvättställ och kanske ett minikök, så även i den här lägenheten. Toautrymmet är kanske 1 - 1,2 m2. I det "ordinarie" badrummet fanns troligen ett badkar från början, numera ersatt av dusch och tvättmaskin.. Stamrenovering är utförd troligen under 1980-talet.

Mina bekanta funderar på att åter installera ett badkar i badrummet och att flytta TM till toautrymmet i "uthyrningsdelen", jag har framfört mina betänkligheter och vill gärna ha expertråd från forumet.

Är det krav att det skall finnas golvbrunn i ett utrymme med TM? Det finns ingen golvbrunn i det lilla toautrymmet och jag antar att det sticker upp ett, i bästa fall ett plaströr under toastolen. Tanken är då att göra en golvbrunn här, troligen utan vattenlås (då heter det kanske spygatt?).

Problem som jag ser det.
Man måste väl bila ur betonggolvet för att få plats med ett nedsänkt avlopp, ett ganska stort ingrepp, som påverkar tätskiktet om det nu finns något alls. Det finns inget fall mot den tänkta golvbrunnen/spygatten.
Lukt från avloppsledningen, vattenlåset finns ju i toastolen idag.

Vad säger forumet? Någon med erfarenhet av liknande arbeten? Mycket tacksam för synpunkter.
 
Inga spygatter inomhus i bostad! Absolut avlopp med vattenlås.
Installeras tvättmaskin så blir utrymmet ett våtutrymme och då ska kraven på våtrum vara uppfyllda.
Att bila upp golvet för en brunn är tekniskt enkelt om betongplattan är tillräckligt tjock. Det gäller bara att vara försiktig så att grannen under inte får oväntat besök …
 
Det finns inga krav på golvbrunn i en tvättstuga. Men golvet skall ha tätskikt, uppdraget minst 5cm på väggen (enl. GVK tolkning av reglerna).
 
O
Jag måste erkänna att jag hade i det här fallet inte haft någon lust att bygga om toaletten bara för att man ställer in en TM... verkar vara lite väl mycket jobb...
Så då skulle man kunna fundera på vilka krav FB ställer på en i ett fall som detta...
Normalt sett är jag en sann förespråkare av följa de regler som finns... Men ibland känns det lite väl att behöva bygga om en massa bara för att man vill ha TM....

Men det är vad jag tycker....

Undra när samma krav kommer i köket? :)
 
Bygg en plattform tvättmaskinen står på, och sätt sedan en golvbrunn i den plattformen som går ner till det befintliga avloppet. Då får man dessutom till en bättre arbetshöjd på maskinen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men det ger ju inte skydd mot om tex. en slang brister så det spolar vatten utanför plattformen? Ska man ändå göra det jobbet kan man väl likaväl sätta brunnen i golvet med en gång? :)
 
Svensk byggstandard — brunnen på golvets högsta punkt? :x
 
Tack för idéer och synpunkter

fahlis. Det där med oväntat besök är en synpunkt, mycket väl värd att beakta. Även om betonggolvet är tillräckligt tjockt så kan det ju spricka i alla fall.

hempularen. Jag måste nog läsa på lite om vilka regler som styr, kanske be byggarna höra med FB.

Odjuret. Jag håller med dig, risken är att det blir ett dyrt arbete för lite resultat. Men med tanke på att lgh ligger på 4e våningen så kan en vattenskada också bli dyr, nog bäst att följa de regler som gäller.

mexitegel. Jo, den lösningen känner jag till, har den i fritidshuset. Kanske enklaste, säkraste lösningen är att koppla in avloppet på tvättställsavloppet, det blir några extra krökar. Och helt enkelt proppa igen toaavloppet.

pelpet. Tanken med en plattform/förhöjning har varit uppe, fördelen är ju att man kanske inte behöver bila alls.

fahlis. Kyrkan mitt i byn har jag också testat en gång, inte helt idealiskt.

Ja, funderingarna fortsätter, återkom gärna.
 
RoTe
Varför är det så stor skillnad på en tvättmaskin och en diskmaskin? I många länder är det vanligt att ha tvättmaskinen i köket, precis som vi har diskmaskinen...
 
O
RoTe skrev:
Varför är det så stor skillnad på en tvättmaskin och en diskmaskin? I många länder är det vanligt att ha tvättmaskinen i köket, precis som vi har diskmaskinen...
Det är väl bara en tidsfråga innan det blir krav på tätskikt även i kök...

Vattenskador kan bli även om man har tätskikt på golvet. Om slangen går av så gör inte tätskiktet någon större nytta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.