Man får väl som oftast använda lite eget sunt förnuft och inte enbart "tolkningar" av dåliga "beskrivningar". Men då kan ju, tyvärr, resultatet bli bra ELLER dåligt. Och det helt beroende på hur pass "skarpa verktyg" man har i lådan.
 
elmont skrev:
Man får väl som oftast använda lite eget sunt förnuft och inte enbart "tolkningar" av dåliga "beskrivningar".
Ja med sunt förnuft kommer man långt. Jag skulle (inte) vilja se den beskrivning som fullkomligt heltäckande beskriver allt som är tillåtet och allt som är otillåtet. Det skulle väl bli något i stil med:

Produkten är avsedd för installation i vägg. Med vägg avses anordning som anbringats för att stadigvarande avskilja två ytor i en byggnad, så kallade rum. Väggen ska vara anpassad för elinstallation. Detta innebär att väggen ska vara uppförd med antingen träreglar av dimensionen minst 45x95 mm alternativt stålreglar tillverkade enligt SIS 12345. Reglarna ska placeras med ett avstånd ej överstigande CC 600 mm. Reglarna skall vara lodrätt monterade med en tolerans av +/- 2 grader. På väggen skall finnas väggbeklädnad. Denna ska bestå av skivmaterial uppbyggt av gips eller trä. Vid gips ska skivtjockleken vara minst 13 mm. Träskiva kan vara spån eller fanerbaserad. Oavsett utförande ska skivan vara minst 12 mm. Skivor ska monteras med skruv av minst 40 mm längd med ett antal ej understigande 14 per kvm. Högsta avstånd mellan två skruvar får dock aldrig överstiga 60 cm............
Näe, det blev nog inge bra... :eek:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det var ju helt perfekt, Alfredo! :cool:


Allvarligt talat så sätter jag en Selma på att Flexslang inte är en godkänd kabel i klass med EKK eller ens EKRK.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vad som är helt formellt godkänt eller otillåtet ger jag mig inte in på. Om vi bortser från det estetiska så skulle mitt sunda förnuft säga:

  • VP-rör eller välklamrad slang av god kvalitet i en klädgarderob i ett sovrum, OK.
  • Skräpslang i en garderob i garaget där järnspett, spadar och liknande förvaras, inte OK.
Men det är min bedömning, inget uttalande om vad som verkligen gäller. :)
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Vad som är helt formellt godkänt eller otillåtet ger jag mig inte in på. Om vi bortser från det estetiska så skulle mitt sunda förnuft säga:

  • VP-rör eller välklamrad slang av god kvalitet i en klädgarderob i ett sovrum, OK.
  • Skräpslang i en garderob i garaget där järnspett, spadar och liknande förvaras, inte OK.
Men det är min bedömning, inget uttalande om vad som verkligen gäller. :)
Ja det speglar väl i princip min uppfattning också.
Samt med det tillägg som sa3afc skrev här ovan då. :)

Och alla får väl ursäkta att jag drog resonemanget lite väl långt ett tag, jag började nog lite fundera på hur man egentligen ska tolka tillverkarens anvisningar, det finns ju liksom inga regler för det.

Men ärligt talat så tror jag inte att det är OK att montera VPslang eller VP-rör utsatt för solljus, eller gräva ner dessa i marken, även om det inte står uttryckligt något mot detta.
 
Mikael_L
Jag kunde inte hålla mig ifrån att börja läsa lite i SS , och det jag kan hitta som vägledande är 413.2 Skydd genom extra isolering (jag har utgåva 1, jag tror kapitlen har en annan numrering i utg 2).

Och jag tycker att jag finner stöd för min åsikt där.

Ett litet orosmoment är 413.2.1.2 där det avhandlas "tillfällig" förstärkning av isolation.
Om VP-slangen i garderoben kan anses vara sådan så blir det lite mer diskussion om lämpligheten. Standarden är inne på att kabel ska användas.

Jag har bara SS 4364000 i bokform, så jag orkar inte sitta och skriva av allt här.
Någon som har standarden (utg 1 eller 2) i elektronisk format kan kanske klistra in stycke 413.2 Skydd genom extra isolering (eller motsvarande i utg 2) här i denna tråd, så blir en fortsatt diskussion mer givande.
 
En liten fundering ang. "Hemmapulare drar bara ekk i rör" Hur skulle ett proffs dra matning från ett varmt utrymme ut på en kall vind och sedan ner i ett varmt utrymme igen? Tänk er: Gammalt hus-> ny utbyggnad och allt matas från gamla delen.
 
Det beror helt på vilka förutsättningar som råder. Som jag har skrivit otaliga gånger är det fler nyanser än svart och vitt. Men kanske slang/rör och FK hela vägen (någon risk för kondens föreligger ju inte om man drar slangen hela vägen från varmt till varmt) eller slang/rör till en kopplingsdosa sedan klamra kabel för att sedan gå ner med en dosa och slang/rör.
 
Handlar tråden om FK eller kabel i rör/flexslang?

Om det handlar om kabel handlar det om lämpligheten att installera en kabel i en garderob vilket nämnts i tråden. Rör/slang har inga krav på att skydda en kabel. Möjligen kan det ibland vara bra att det framgår att det finns en kabel i röret.

FK i rör/slang ställer dock krav på att röret uppfyller kraven på den andra skyddsbarriären för dubbel isolering. Elinstallationsreglerna ger inga detaljer annat än hänvisningar till standarder, och standarder beskriver bara hur mycket stryk röret ska tåla i provbänk etc. Den nämner också normal användning och installerad enligt tillverkarens anvisningar. Och här kommer en viktig sak in i bilden - det finns inte bara en slags rör, det finns många.

Så detta är en materielfråga. Standarden beskriver 5 klasser där tillverkarna angivit två normala användningsfall, i vägg eller ingjutning i betong vilket handlar om olika klasser på rören. Vilken klass som krävs för utanpåliggande rör går nog inte att få svar på om det nu inte går att jämföra hur mycket stryk en kabel ska tåla.

Men som det är nu är utanpåliggande rör/slang inte ett normalfall och man måste därmed själv välja rätt typ av rör/slang.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Därmed får man helt förlita sig på tillverkarnas information och välja någon typ av kabel som är tydligt specad för utanpåliggande förläggning inomhus.

Eventuellt kompletterad med kabelskydd mot slitage.
 
Det borde inte vara någon nyhet. Om man skulle ställa upp en lista på budord så är ett av dem att använda materielen såsom den är avsedd att användas.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Ju mer jag tänker på det så är den springande punkten ifall VP-rör eller flexslang är tänkt att användas utanpåliggande (eller får).

Och då med enkelisolerade ledare inne då. När man lägger kabel i så blir ju slang/rör endast en förstärkning av det mekaniska skyddet, eller en monteringsåtgärd, för att t.ex. inte behöva klamra lika tätt.


Och så sitter jag här och funderar på när VPrör med enkelisolerade ledare i förekommer som utvändigt montage. Och jag kommer inte på så mycket annat än att det sker ibland vid mycket korta sträckor. T.ex. kan det ibland vara några cm VPrör mellan två centraler eller liknande med enkelisolerade ledare i, utfört av behöriga elektriker.
Jag har nog också sett slang som inte kommer ut exakt där apparaten sen skulle/kunde sättas vara böjd in till apparaten. fast vanligare är det nog att finna lite EKK-kabel-skal trätt på ledarna istället.


edit:
Ja för att vara tydlig, jag backar alltså aningen från en del av det jag tidigare skrivit i tråden. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Och om centralen sitter på en yttervägg så kan alla slangrna/rören komma från taket och utanpå väggen ner till centralen, men då brukar man bygga en "låda" som täcker allt.
 
Du kan utföra en hel installation på fel sida skrivningen med slang och rör, inget fel i det men ingen gör eller skulle acceptera att få det så av helt andra skäl än tekniska. Skulle tro att även de förhatliga hempularna undviker det av estetiska skäl, kanske mer än skrået som ibland lägger lite utvändigt där det passar dem.

Finns ett fall där det tom stipuleras av en fd myndighet att använda just det material som nämns i tråden på det sätt som diskuteras. Kanske Bo eller någon med lite mer formellt, teoretiskt intresse känner till det, elmont har nog varit med om det.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
... fel sida skrivningen...
?
skrivningen, skivningen ..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.