Hej,

Pratade med den lokala energirådgivaren och dom goa gubbarna ger som rekommendation att man ska ha U-värde 0,16 för väggar. Vad jag förstår är det svårt att erhålla detta U-värde på stenhus om man använder YTONG eller ISOLECA iallafall. DEt bästa med dessa produkterna har varit enligt min mening att man inte behöver tilläggsisolera ytterfasaden ytterliggare innan putsen.

Vad har ni för U-värde på era hus? Vad tycker ni om dessa rekommendationer?

MVH

Sunemangs
 
Vi planerar att bygga med en vägg från Finja Betong som ger ett U-värde på 0,21.
 
larsg skrev:
Vi planerar att bygga med en vägg från Finja Betong som ger ett U-värde på 0,21.
Hur tjock isolering får ni?
 
Jag kommer att bygga med ytong 40cm tjocka. Med puts så får jag ett U-värde på 0,26. Jag har räknat ut att Ukrav för mitt hus är 0,26 men mitt hus kommer att ha  0,24, men detta värde kan jag förbättra genom att isolera taket mer samt köpa fönster med bättre u värde än jag använde i beräkningen.
 
Jo jag vet att betongelementprodukterna som har en innevägg eller kärna av cellplast har låga u-värden (0,2-0,24). Jag är inte riktigt intresserad av dessa produkter utan mer åt hållet Leca, Ytong, Porotherm osv.

Sunemangs
 
Jag förstår dig, värmetrögheten blir urkass med cellplast i innerväggarna.

Det bästa är att ha EPSen ytterst och så mycket sten/betong som möjligt mot insida vägg.

Lättbetongtillverkare talar om att EPS inte behövs, vilket är en osanning vad gäller värmeekonomin. EPS gör det marginellt dyrare och payoff-tiden blir mycket kort på den extra investeringen. Värmekomforten/trögheten blir inte sämre med EPS på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.