Det är ingen större skillnad på vare sig pris eller "svårigheter" i rör med EKK och PEX men EKK är trots allt lite billigare.
 
Jo, men du måste ändå medge att en 5G1,5 EKK Light tar mer plats än en 5G2,5 EXK.. Plus att den är mindre tålig.
 
Håller fullständigt med dig.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag har börjat glömma bort vad EKK var... var det den med biledare? :cool::rolleyes:

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
En gång var det en sträcka på ca 25 meter.
Nu blir jag nyfiken. Vilka omständigheter kan motivera att man drar EKK i rör 25 meter?
 
Har dragit EKK 3G2,5 i rör, det har hänt några gånger.
ett exempel jag minns är att i från en kabelgrav gick ett ingjutet vp-rör ca 15meter ut mitt på golvet brevid en pelare i lokalen, på pelaren skulle kabeln klammas vidare ett 10tal meter.
sträckan i kabelgraven var 15meter.

Jag skulle inte börja med någon mittuppskalning i detta fall, I med en dragfjäder och dra i kabeln i röret, en som drar och en som matar på.

Ser inga konstigheter i detta.
Detta var före PEX:ens tid

Ps. Kabelgrav = gjuten kanal i golvet som har ett lock av durkplåt i stål.

Men jag skulle inte dra i EKK i befintliga rör i en bostad, då kör jag med tvinnad FK eller FK
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Nu blir jag nyfiken. Vilka omständigheter kan motivera att man drar EKK i rör 25 meter?
Just det fallet så var det förläggning på vinden i en stor byggnad, vi skulle gå med både EKK (fast jag minns nu att det var EQLQ) samt några svagströmskablar. Det var inte helt lätt eller rationellt att klamra tätt, så vi drog starkströmmen i ett 20 VP-rör och 3 st svagström i ett annat rör, får att på så sätt både skapa en kabelkanal och få stark och svagström ordentligt åtskiljt.

I övrigt har det mest varit kortare sträckor där t.ex. eqlq lämnar en kabelstege och får gå i ett på vägg klamrat VP-rör sista biten till apparaten.

Men visst, detta är ju inga saker man gör i vanliga bostäder, dvs rätt offtopic här på byggahus.
 
För att återgå till TS fråga, så är väl frågan vad flexslang är för någon sorts "kabel" och var denna får förläggas.

Detta är ju upp till tillverkaren att speca, men jag har inte lyckats hitta något. Jag skulle tro att man endast tänker sig skyddad förläggning, dvs i väggar eller ingjutning i betong. Skulle något annat vara tillåtet borde det framgå av specifikationerna.

Därmed skulle jag vilja gå på elmonts linje, dvs någon form av kabelskydd över slangen för att skydda mot mekanisk åverkan/slitage.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
För att återgå till TS fråga, så är väl frågan vad flexslang är för någon sorts "kabel" och var denna får förläggas.

Detta är ju upp till tillverkaren att speca, men jag har inte lyckats hitta något.
Om TS nu använder t.ex. PM-flex så får det inte vara kallare än -25°C eller varmare än 90°C i garderoben.
I övrigt kan jag inte se annat än att det är godkänt, om man sen följer SS 436 40 00
http://www.pmflex.com/Libraries/Produktblad/Lågfriktionsrör HiSpeed.sflb
 
Nu har jag inte tillgång till standarden, så jag vet inte riktigt vad du syftar på..

Min poäng är att tillverkare av kablar vanligen specificerar användningsområdet. Exvis: http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=10/28701-FGC101678

Man vet då att kabeln tål en viss miljö, EKK-kabeln ovan är godkänd för installation inne och ute men inte i mark.

Vi kan inte gärna själva bara gissa att Flexslang är OK för friliggande installation inomhus. Är den då även OK utomhus? I marken? Under vatten?

Det enda vi egentligen vet är att ingjutning är OK. :confused:
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Vi kan inte gärna själva bara gissa att Flexslang är OK för friliggande installation inomhus. Är den då även OK utomhus? I marken? Under vatten?

Det enda vi egentligen vet är att ingjutning är OK. :confused:
Men varför inte. Annars borde det väl stått:
Ej utomhusbruk, ej friliggande installation.

Ungefär som Nexans skriver här:
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/pdf-family_-536929625/EKK_Light_300_500_V.pdf
"Ej i mark eller vatten"
 
Och sedan bär käre TS tänka på at köpa en mekaniskt stabil VP-slang. Byggmax billigaste är av typen man ser genom plasten och skyddar inte om man slinte med en skruvmejsel eller dylikt. Dock går den att använda till signalkablar. Lite stabilare saker kostar lite mer men är värt det. Så köp VP-slang som är stabil.

När jag bytte köksfläkt så skymde den nya fläkten utloppet där vägguttaget suttit så det var mer praktiskt att dra en FKK genom röret och fortsätta 30 m bort och där sätta ett nytt utanpåliggande. Det gamla uttaget var också utanpåliggnade edtersom man snålat och inte satt en dosa utan röret kom bara ut ur väggen. Rätt vanligt installation i gamla hus.
 
Mikael_L skrev:
Men varför inte. Annars borde det väl stått:
Ej utomhusbruk, ej friliggande installation.

Ungefär som Nexans skriver här:
[länk]
"Ej i mark eller vatten"
Aja baja. Inte felcitera. ;)

Det står faktiskt

"Får förläggas inomhus och utomhus, dock ej i mark eller vatten. Kabeln är UV-skyddad."

Dvs de tillåtna användingsområdena räknas upp. Precis som i Ericssons datablad.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Men varför inte. Annars borde det väl stått:
Ej utomhusbruk, ej friliggande installation.

Ungefär som Nexans skriver här:
[länk]
"Ej i mark eller vatten"
Det är ju iofs inte så enkelt heller.
Det står ju inte för någon av produkterna att de inte får förläggas inne i eldstad, men det är ju säkerligen olämpligt. :)

Det är ju inte heller uppräknat en massa uppenbart tillåtet användande. Så tillverkarens anvisning måste ju självklart läsas med klokhetens glasögon på.

Och visst, är det ett användningsområde som i realiteten inte förekommer så ska det väl alltså inte behöva explicit förbjudas.

Så jag antar att det på sista raden halkar ner till ifall flexslang ibland förläggs öppet eller inte - i verkligheten, av riktiga elektriker.
För att tolka tillverkarens spec alltså.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Aja baja. Inte felcitera. ;)

Det står faktiskt

"Får förläggas inomhus och utomhus, dock ej i mark eller vatten. Kabeln är UV-skyddad."

Dvs de tillåtna användingsområdena räknas upp. Precis som i Ericssons datablad.
Om du tolkar det strikt på det viset så är PM-flex-slangen godkänd för installation .punkt!

Eller om man slirar lite på tolkningen då, endast för ingjutning.

Så det första tolkningen betyder att den är godkänd för allt, bara det är mellan -25 och +90°C.
Och den andra att den endast får gjutas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.