Jag har funderat på följande attefallshus för att ha som året runt-boende: http://www.polhus.se/produkter/Fritidshus-Louise_364

Tillverkaren har ett isoleringstillval med ca 200 m.m. glasfiberisolering i golv och tak samt någon sorts isoleringslim som man sprutar på mellan väggplankorna. Nu är frågan om denna isolering är tillräcklig för året runt-boende?

Jag förstår att 9 cm tjocka väggar är väldigt tunt och inte når upp till isoleringsstandarden i vanliga villor. Eftersom det här huset är så litet så vill jag dock inte tar mer golvyta än nödvändigt. Tror ni att det blir rimligt inomhusklimat och uppvärmningskostnader med denna typ av isolering?

Tack på förhand!
 
Det ska tilläggas att huset ska stå i Stockholmsområdet.
 
Det kommer säkert att gå bra, jag bor i ett hus med 5" timmer och betydligt sämre isolerade golv och tak, men det känns när det är -25 ute.

Men om du är ute efter tunn vägg finns ju många material som är bättre lämpade.
 
Larsbj: Intressant. Vad har du för inomhuskomfort under mer humana förhållanden? Här blir det ju sällan kallare än minus 10. Hur är det på sommaren när solen skiner?
 
Om du vill ha tunna väggar är det bättre du bygger med 95-reglar med isolering emellan. Ska du bara ha trä i väggarna får du elda på bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.