Jag ska göra ett utbygge på 25kvm med krypgrund och träbjälklag.
Det finns två olika konstruktionslösningar:

1. Syllen läggs ovanpå grunden, sedan golvbjälklag och ovanpå detta ställer man ytterväggarna.

2. Ytterväggarna ställs direkt på syllen och golvbjälklaget byggs mellan väggarna.

Vilken lösning är vanligast och bäst?

Vid alternativ 2 antar jag att grunden måste göras extra bred så att både väggen och bjälklaget får stöd eller??

Jag hade ursprungligen tänkt bygga enl. alt. 1 men sedan såg jag en sprängskiss på ett modernt trähus och där stod inte väggarna övanpå golvreglarna.
 
Jag har böcker hemma där det beskrivs ingående. Jag kommer dock inte ihåg hur det var...

Det finns två skolor kan man säga - en gammal och en ny - enligt Börje Rehnström.

Sök på "Rehnström" som författare här:
http://www.byggbokhandeln.com/sok/resultat.asp?Action=Search

Dessa böcker används i byggutbildningar och visar hur man bygger regelverk.
 
Jag har läst en del byggböcker och ritningar inför mitt bygge. Kan inte komma på att jag någon gång sett lösning nr 2. Jag kan inte heller se någon fördel med alt 2. Men det kan säkert någon annan.....

Men lägger man inte bjälklaget på syllen även i alt 2? Fast då inte i linje med väggreglarna?

Själv byggde jag med alt 1.

/Roger
 
Nu sitter jag med boken "Byggteknik" av Gösta Hamrin - isbnnr:9186852-17-5

Mina tidigare boktips var alltså felaktiga - jag menade Gösta Hamrins böcker...fast de andra är säkert inte dåliga för den skull. Jag har bara inte läst dem.

Här finns mer info om böckerna:
http://www.byggteknik.home.se/

På sid 56 i ovan nämnda bok finns tre olika lösningar.

Det vanligaste är den såkallade "plattformsprincipen" där man först lägger syllen, därefter reglarna/bjälklaget, och därefter ytterligare en syll som man sedan ställer de stående reglarna på.

Den andra lösningen är att först lägga syll, därefter reglarna/bjälklaget. Sedan ställer man de stående reglarna precis brevid/omlott bjälklaget.

Sist har vi principen där man lägger dubbel syll och ovanpå reglar/bjälklaget samt de stående reglarna utanför bjälklaget. Detta förutsätter dock en tjock grundmur.

 
Själv har jag aldrig sett något annat än alt. nr. 1 (mur, syll, bjälklag, väggreglar), och det torde vara världsvid standard för byggnation av trähus med regelstomme.

Funkar säkert bra med andra metoder också, men det finns väl en anledning att detta alternativ är det vanligaste! Funkar det bra, så varför ändra på det?
 
Jag ställer väl väggen ovanpå bjälklaget så slipper jag göra extra bred grundmur.

Tänkte bara kolla så att det inte fanns några nackdelar som jag inte tänkt på.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.