Totte_S
Vårt vardagsrum i entréplan ser ut ungefär som på bilden (ungefär proportionerligt ritat).
Det finns alltså en långsida och en kortsida med fönster med fönsterbänk ca 90 cm ö golv.
Den längsta sammanhängande väggen utan vare sig dörrar, fönster eller öppningar är idag ca 2 m. I och med att det finns fönster på väggarna i vinkel så kan man möblera ganska fritt med sittmöbler.
Vi har ett kök i anslutning till v.rummet med rejäl matplats, och dessutom ett vardagsrum på övervåningen.

Nu skall vi ersätta 180-fönstret med en dubbel fönsterdörr eller en dörr och ett fönster, för att komma ut på en västervänd uteplats.

Min fundering är om vi bygger sönder möbleringsmöjligheterna inomhus om vi sätter en hel dubbeldörr, 170 eller 180, eller om det är värt att få 80-80 cm vägg till om vi väljer dörr + fönster?

Tänker väl mest på om man vill ha en soffa som är mer än 2 m, och det är ju ganska många soffor
Funktionsmått och arbetstrianglar i köket har jag koll på, men motsvarande för vardagsrum?

plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara en utmärkt plats för en hörnsoffa uppe i "nordväst",
med tillhörande soffbord.
Så nog får altandörren/dörrarna plats.

Och en jättesoffa i ett rätt litet vardagsrum ser ju ganska patetiskt ut :confused:

Om ni är TV-tittare så kanske ni utövar den hobbyn i övervåningens vardagsrum.

Med andra ord: Go for it (y)
 
Några tankar:

En soffa behöver inte stå mot en vägg, baksidan på en soffa ser ofta rätt bra ut.
Det är inte fel att fimpa TV:n, men kan ha en projektor och en nedrullningsbar duk för filmtittande. Jag tycker också att det är trevligare att umgås utan TV. Gärna musik, dock.

Något sånt här kanske?
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Tack för synpunkterna. Jo tvtittande sker på övervåningen så här ligger vi o läser, sover middag, kollar brasan pratar och dricker vin. O lyssnar på musik.
Jag har varit inne på det KnockOnWood skriver, att det kan bli för mycket med en stor soffa, men det funkar fint idag. Har också tänkt att man kan ha två soffor mittemot varandra med bord emellan, ungefär mitt för dörröppningen.
Det viktiga för oss är att inte sabba möjliga möbleringar, men inte heller snåla med att öppna upp utåt.
 
En nackdel med en hörnsoffa, som jag föreslog, är naturligtvis att man inte ser ut genom något av fönstren, vilket ju inte är bra.

(Men eftersom det är jag som sköter den mesta dammsugningen här hemma, vill jag ha rena ytor i rummen :surprised:)
 
Hemmakatten
Jag skulle definitivt välja fönster framför väggyta om det inte finns en trafikerad väg eller att man tittar rakt in i grannens hus. Möblering går alltid att få till. Själva har vi EN vägg i vardagsrummet på drygt 3 meter, det är allt. Resten är antingen fönstervägg eller förvaringsvägg. Och nej, soffan står inte mot väggen, utan fritt i rummet.
 
Totte_S
Tack för det också. Låter som att jag inte är helt ute o cyklar när jag tänker att det nog löser sig med möblering.
Det lutar mest åt dubbeldörr, blir svårt att få fönsterdelningen att se bra ut från utsidan med en annan lösning.
 
Totte_S skrev:
THar också tänkt att man kan ha två soffor mittemot varandra med bord emellan, ungefär mitt för dörröppningen.
Det viktiga för oss är att inte sabba möjliga möbleringar, men inte heller snåla med att öppna upp utåt.
Med tanke på hur rummet ska användas så är två soffor det bästa idee , tycker jag. Tvåsitsoffor är lättare att placera i ett rum även i hörnkonstelation om man vill. Man får fin utsikt från sofforna utåt och mot brasan. Skulle ställa bokhyllor upp till tak mot vägg med dörr ut som är extra isolerande ( med böcker i så klart) och kanske kompenserar det stora glasfönster? . Skulle glasa hela 180cm (skjutdörrar?) om utsikten är vackert :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.