Vi har dränerat och ska nu fixa våran sockel som mer eller mindre ramlade av huset.
Det är fasadtegel på huset som sticker ut 8cm från väggen där sockeln ska sättas.

Under sockeln som de inte fäst ordentligt som jag tagit bort finns puts från någon gammal sockel, måste jag ta bort denna?

Jag funderar på att sätta upp Cembrit Heavy duty-skivor som sockel på reglar, så det blir luftspalt bakom. Tanken är att vi ska ha singel intill huset runt om, så skivan kommer sticka ner i singel men inte ner i jorden.

Länk till skivan: http://www.beijerbygg.se/store/priv.../cembrit-heavy-duty-fasad-8x1194#.U5gZd_l_uBE

Låter det som en vettig idé?
Är det billigare eller bättre att putsa en ny sockel och kanske isolera lite samtidigt?

Vad säger ni kunniga människor? Kan bifoga bilder om det behövs.
 
Mikael_L
Ja sitter teglet 8 cm utanför den befintliga sockeln och det ändå ska göras jobb på sockeln så är det väl ett ypperligt tillfälle att överväga att isolera lite.
Det skulle åtminstone jag göra.

Men tyvärr har ingen speciell kunskap om detta att dela med mig av, men jag slår alltså ett slag för att du ska överväga att sätta lite isolering nu.
 
Okej!

Kan man isolera bakom Cembrit-skivan eller måste det vara luftspalt där?
 
Det borde fungera att göra samma sak med Cembrit-skivorna (som passar vårt hus mer :p)?
Struntar du i isodrän där reglarna sitter då eller?
 
Mr Gadget skrev:
Det borde fungera att göra samma sak med Cembrit-skivorna (som passar vårt hus mer :p)?
Struntar du i isodrän där reglarna sitter då eller?
Ja det var tanken, Observera att jag inte gjort någon ännu utan bara spånar ;)

Om man vill slippa köldbryggor går det kanske limma sockelskivan på dränskivan, men det lämnar jag andra till att testa.
 
Vad tycker alla andra som har koll på de här delarna, är det här en vettig lösning eller är det bättre att gå på något annat spår? T.ex. puts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.