Hej! Det är så att jag och min pojkvän kollar på ett 60 tals tegelhus där väldigt mycket behövs göras.
Men vi tänkte isåfall börja med sovrummet, vardagsrummet och även hallen.
Vad ungefär kostar det om man säger att i sovrummet vill man göra om allt, så som tapeter, golv, tak, en vägg med gaderober, nya el uttag,ny dörr. I hallen ska väggarna målas och taket, och nya eluttag
I vardagsrummet behövs nytt tak, nya tapeter, nya el uttag.
Vad kan detta ungefär hamna på ? :)
 
Det beror på en mängd faktorer;
* Ska ni göra jobbet själva?
* I vilken prisklass tänker ni er tapeter och golv? ett golv kan kosta 80 kr/kvm eller 500... Tapeter likaså
* Väggen med garderober, vad ska ni göra där? Sätta dit nya? Även här är prisspannet stort beroende på om det är enkla eller med skjutdörrar.

Välkommen hit förresten ! :)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Kolla runt lite och se vad just erat val av tapeter kostar per rulle , kolla i rummet hur många det behövs - räkna
Räkna ut arean på golv och tak , kolla m² priset på just erat val av golv , färg osv..räkna sedan i hop detta och ta till lite extra.
Fixa fram en plan ritning på huset det kan underlätta om ni vill sitta hemma o räkna.;)
Lycka till..:D
 
Sovrummet är 12 kvadrat
Hallen 8 kvadrat och vardagsrummet 24m2, självklart förstår jag också att allt beror på hur dyrt man vill ha det med tapeter och golv men ville bara ha en ungefärlig prisklass vad man ska räkna med, min pojkvän tror det landar på 100000 för de tre rummen men jag tycker det låter mycket :)
 
Om det kostar så mycket har nog din pojkvän räknat in en massa festool verktyg också i priset.
Tror du får räkna utan att han är i närheten.;)
 
Jag frågar igen: Har ni tänkt göra det själva eller ska ni låta målare/snickare göra jobbet?
 
Med risk för att verka tråkig: Hur är det med husets skal, yttertak, fasad och dränering?

När du skriver att det är väldigt mycket att göra så kanske dessa byggnadsdelar till och med är original?
 
HenrikP skrev:
Med risk för att verka tråkig: Hur är det med husets skal, yttertak, fasad och dränering?

När du skriver att det är väldigt mycket att göra så kanske dessa byggnadsdelar till och med är original?
Berättigad fråga! Dessa saker är mycket viktigare än tapeter, färg, innergolv och innerdörrar, allt sånt är ju bara krimskrams i jämförelse.
 
Kolla byggmax hemsida, arbetskostnaden är rätt ok, sen blir det alltid billigare pm ni väljer att leka bort större mängd arbete. Dock får ni en fingervisning av kostnaden att leja bort allt/delar
 
Bara som referens, vi anlitade målare för att måla och tapetesera 3 rum, vardagsrum, sovrum o arbetsrum. Jag valde att låta dem tapetesera, och måla tak (ej taket i vardagsrummet). I de här rummen var det nya gispväggar på ca 50% av väggytan, och ett tak med nya gipsskivor (efter ombyggnadsarbeten). Målarkostnaden var 17 000 efter ROT. Då målade jag själv fönster och snickerier senare, efterssom en del lister inte var på plats än. Utöver detta hade vi en kostnad för tapeter på ca 10 000. Det var då dyra men inte extremt dyra tapeter. Går man på s.k byggstandard, så kommer tapetkostnaden att bli typ. 80% lägre.

Till detta kom en skjutdörrsgarderob i sovrummet för ca 5000 (skånska byggvaror, kan kosta 20 000 om man väljer annat fabrikat), och ca 100 kr per el uttag/brytare man vill byta, om man gör det själv. Det är tillåtet att byta uttag o brytare. Men troligen vill ni ha in jordade uttag, och fler uttag, vilket kräver att ni anlitar elektriker. Räkna då med 500 - 1000 kr per uttag/brytare inkl arbetskostnad.

Men som sagt, hur är det med tak, dränering, badrum? De här ytskiktsrenoveringarna av sovrum osv, hör till det billigaste man kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.