Hej,

Skall i helgen måla vårt förråd som vi byggde och grundmålade (väldigt noggrant förra sommaren).

Jag funderar på vilket förarbete som behövs göras?

jag har kollat snabbt och ser ingen avvikelse eller påväxt på grundfärgen. Är det nödvändigt att tvätta ändå, innan målning? I så fall med vad? Fungerar YES?


tack på förhand :)
 
Utvecklar frågan ytterligare.

vi är under viss tidspress vilket kommer innebära att vi kommer måla förrådet i helgen förutsatt att det är fint väder. Tyvärr tillåter enbart fredagen tvätt då vi har andra aktiviteter idag och imorgon.

Skulle det vara helt horriblet att bara borsta av fasaden och sen måla? Vad innebär det i worst case senario? Att man får måla om det tätare än om man hade gjort rätt från början ?
 
På mitt garage som har ungefär samma förutsättningar så tvättar jag av med vatten, diskmedel och borste sen målar jag.

Mitt är grundoljat och ett varv grundfärg och byggdes under hösten.
Många som bygger nytt låter huset stå länge bara grundmålat, vissa i mitt område har inte ens brytt sig om att tvätta av damm osv innan målningen, och känslan är väl att det inte är ett jätteproblem, huset lär ju inte ruttna upp.

jag har själv bara målat mitt hus ett varv, mest för att trädgård osv inte är klart och allt blir därför skitigt, så jag målade en gång, nu när trädgård osv är klart så målar jag ett varv till under semestern och tar garaget samtidigt.
 
Tack för svar Pumba!

har slafstat på markant mer grundfärg än vad alla föreskrifter säger.
Min tanke är att jag drar av det med kvast, och om det är synlig skit så tvättar jag av det. Sen får det vara, på med ett lager färg och ev ytterligare ett ....om jag är på bra humör ;)

Men det känns som att det inte kommer implodera ifall jag inte tvättar av innan iallafall.
 
Med den tidspressen hade jag skippat inblandning av vatten tror det gör mer skada än nytt (i detta fallet). Tvättar du är risken rätt stor att vatten blir instängt i fasaden med röta som slutprodukt, worst case.
Borsta bort det värsta sen måla in skiten, det är tyvärr inget ovanligt i måleribranchen.
 
Tack för svar Xlntjone. Låter kanske vettigt. Inte optimalt jag vet. men av olika anledningar behöver det eg inte vara optimalt gjort.
 
Nu väll poängtera att det inte börjar ruttna bara för att du spolar lite vatten på trät. Men risken är trät blir mättat med vatten och färgen inte tränger ner lika djup i fasaden. Detta i sin tur gör att färgen bara lägger sig som en hinna.
 
då föredrar jag lite smuts istället för vatten. Tror att sopa av är rätta vägen att gå med de förutsättningar vi har just nu.
 
Den färg som tränger in i trät är bara grundfärgen all annan färg, ligger ovanpå endast för att vara en skyddande yta mot inträngande vatten och smuts samt att ge huset en fin kulör. Tvätta inte grundfärg med Yes, det är bra att tvätta med men kräver rikligt med vattenspolning efteråt för att få bort från panelen, då är skurborste och rent vatten bättre och snabb avspolning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.