Planerar att bygga på en våning på en befintlig tillbyggnad. Innan jag planerar för mycket så är frågan om grunden klarar av en våning till.

Här är beräkningarna för de balkar som finns i marken som tillbyggnaden delvis står på. Balkarna ligger mellan två berggrunder för att ge stöd där inte berggrunden finns.

Balkar-skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkar-utrakning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balken 5-6 håller bara upp en mindre altan så den balken behöver man inte kolla på.

Jag blir inte riktigt klok på vad beräkningarna visar. Någon som förstår uträkningarna bättre kanske kan förklara och berätta vad jag ska kolla på.

Hur mycket belastas balkarna nu?
Hur mycket klarar balkarna?
Vad står de olika enheterna för? (mt, t/m, at)
 
mt står för meterton samma som Mp megapondmeter, äldre enhet för moment, i det här fallet böjmoment
t/m ton per meter, en jämnt utbredd belastning på balken
at, teknisk atmosfär, enhet för tryck. 1 at = 1 kp/m². samma sak som en bar.
 
Tack, en bra början.

Hoppas någon kan tyda uträkningarna också.
 
fahlis skrev:
mt står för meterton samma som Mp megapondmeter, äldre enhet för moment, i det här fallet böjmoment
t/m ton per meter, en jämnt utbredd belastning på balken
at, teknisk atmosfär, enhet för tryck. 1 at = 1 kp/m². samma sak som en bar.
Märker, för sent för att redigera, några skrivfel, så jag tar om från början:

mt står för meterton samma som Mpm megapondmeter, äldre enhet för moment, i det här fallet böjmoment
t/m ton per meter, en jämnt utbredd belastning på balken
at, teknisk atmosfär, enhet för tryck. 1 at = 1 kp/cm². samma sak som en bar
 
S
sankaboy skrev:
Planerar att bygga på en våning på en befintlig tillbyggnad. Innan jag planerar för mycket så är frågan om grunden klarar av en våning till.

Här är beräkningarna för de balkar som finns i marken som tillbyggnaden delvis står på. Balkarna ligger mellan två berggrunder för att ge stöd där inte berggrunden finns.

[bild]
[bild]

Balken 5-6 håller bara upp en mindre altan så den balken behöver man inte kolla på.

Jag blir inte riktigt klok på vad beräkningarna visar. Någon som förstår uträkningarna bättre kanske kan förklara och berätta vad jag ska kolla på.

Hur mycket belastas balkarna nu?
Hur mycket klarar balkarna?
Vad står de olika enheterna för? (mt, t/m, at)
kolla med en konstruktör. hjälper en som chansa. hela andra våningen är nu förstärkt med stämp. ytterväggar och innerväggar rivs hål i för att gjuta förstärkningar för limträpelare och balkar.
 
Jag har tänkt göra det men det kan ju finnas någon med tillräckliga kunskaper här som kan ge en första hint.
Har tänkt skicka in ansökan om bygglov men vill veta först om grunden klarar av det för att slippa upptäcka det först när konstruktionsritningar ska ritas.
Klarar inte grunden av påbyggnaden så får jag antagligen tänka om.
 
S
sankaboy skrev:
Jag har tänkt göra det men det kan ju finnas någon med tillräckliga kunskaper här som kan ge en första hint.
Har tänkt skicka in ansökan om bygglov men vill veta först om grunden klarar av det för att slippa upptäcka det först när konstruktionsritningar ska ritas.
Klarar inte grunden av påbyggnaden så får jag antagligen tänka om.
denna hade också fått tips från forum.
 
Ok. Får försöka förstå mig på formlerna själv då i väntan på att få tag på en konstruktör.

För att ta reda på hur väggarna är uppbyggda i nuvarande tillbyggnad. Kan man borra ett hål på typ 2cm i diameter och titta in med liten kamera som går att peta in eller behöver man öppna större?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.