Kommer jag kunna bygga ut min balkong utan bygglov med de nya reglerna? Blir inte klok på det...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tillbyggnad som tillbyggnad.
Troligtvis blir det en mätbar yta under balkongen så du måste dela 15 kvm i två. Du får i så fall alltså bygga 7,5 kvm balkong.
(Men kom ihåg anmälan.)
 
  • Gilla
Bobo Wieland
  • Laddar…
Saxat från regeringskansliets hemsida
Kommer regelförenklingen även att omfatta tillbyggnad av balkong?

Endast i undantagsfall räknas balkonger in i byggnadsarean. I sådana undantagsfall betraktar man balkongen som en tillbyggnad. I så fall kan man tillämpa den föreslagna bestämmelsen om tillbyggnad på upp till 15 kvm utan krav på bygglov.
Så, då blir följdfrågan: Om balkongen inte räknas in i byggnadsarean, måste man ha bygglov då istället? Eller behöver man inte ens skicka en bygganmälan? Vilka är undantagsfallen som menas tror ni?
 
Inom detaljplanelagt område krävs bygglov för balkong eftersom det räknas som fasadändring.
I områden utanför detaljplan krävs inte bygglov för balkonger.
 
Hörde efter med kommunen och fick trevligt svar. Vår fastighet ligger visserligen inom detaljplanerat område, men:

Balkong är en tillbyggnad för att det räknas i byggnadsarea. Därför ingår balkongen i den nya lagen som en tillbyggnad.

Jag skulle vänta den 2 juli och anmäla balkongen om ytan är under 15m2.

Vid en ansökan så kräver vi en situationsplan, fasadritningarna och planritning.

Balkongen ska inte ska vara närmare än 4,5m från tomtgränsen. Om den kommer närmre så måste grannar godkänna ritningarna.
Så i varje fall i detta fall är det en tillbyggnad. Och det är 15m2, inte 7,5m2 som gäller. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.