Eller kanske lite blandning av båda?
1a rummet som ska fixas till och leran/kalket är jättesprött,,vill ta bort allt löst och stoppa dit nytt,,men vet ju inte vilket jag har...

Kan man lappa mer lera även om det är kalk?
Och var köper man lera/kalk?
Är ju inte nå stora mängder som behövs


lera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som kalkputs.

Det finns att köpa på en välsorterad bygghandel.
 
men kan man använda lera istället?Dvs att dom går o kombinera?
 
Det är tveksamt om det fastnar, och mer svårarbetat än kalkbruk.

Varför vill du inte använda kalkbruk.
 
Redigerat:
Ja om lera inte fastnar och det där är kalkbruk så blir det väl lättast o lappa med kalkbruk?
 
Lägg lite av putsen i vatten. Det löser upp sig om det är lera, men det gör det väl inte om det är kalk?
 
haavard skrev:
Lägg lite av putsen i vatten. Det löser upp sig om det är lera, men det gör det väl inte om det är kalk?
smart,,,ska testa..

Vi har även inge spån eller nåt iblandat i själva bruket,har typ halm och ståltråd mot timret,apråpå filmjölk eftersom man läser att det ofta är tex sågspån iblandat.
 
Lika ska lagas med lika för bästa resultat, därmed inte sagt att det inte går att blanda lera med kalk, och jag ska heller inte säga nått om det för jag vet inte:p, , gör som haavard sa, lägg en bit i vatten:). Lermjöl vet jag att man kan köpa på te.x gysinge, eller andra byggnadsvårds affärer, vet inte hur det ser ut på dom "vanliga" byggvaruhusen.


(En tanke, borde inte kalkbruket kännas strävt och stenigt? lerklining känns mjuk och jordig, tycker jag)
 
ja det är lite grusigt,har inte sett/kännt varken lerklining elr kalkputs förut så vet inte vad jag ska leta efter :p

Ska testa det med vattnet så få vi la se
 
Gammal kalkputs smular sönder i beståndsdelarna sand och kalkdamm. Lerklining är lera och någon slags armering, typ gräs eller hår. Kalkputs kan visserligen också innehålla armering, men jag tror inte lerklining innehåller någon sand.... Framför allt , lera är betydligt mörkare än kalkputs. Kalkputs är ljust grå, nästan vit. Om din puts är ljus skulle den kunna vara en gipsputs också.
 
Hände ingenting i vattnet me klumpen jag la i.. Pratade med nån lergubbe och han sa att det var helt ok lappa med lera..Så var hittar jag denna lera.. Jag vill helst ha lera idag,Ekohuset i trosa säljer färdig men man måste köpa minst 500liter,,känns lite overkill för att lappa..

Finns nån i gnesta som också har..men lite långt dit med.... några andra förslag?
 
Sök på kakelugnslera.
Jag har 120 st 20 kg säckar, men det är nog lite overkill att köra hit för att hämta...

Alternativt tar du med dig en spade och går ut på närmaste leråker.
 
Tegelförsäljningen i Högdalens ind. Omr.
 
funkar det med kakelugnslera likväl?
 
Kakelugnslera är torkad och mald lera. I lerklining behövs också mursand och ngn slags armering, tex hackad linhalm. Det finns recept på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.