Har ett oisolerat garage byggt 1960. 30 cm betongväggar, betongplatta, ca 30-35 m2. Troligen helt oisolerat.

Har satt in fönster (istälet för trägaller) och en luft-luftvärmepump (flyttade dit en gammal från huset i samband med en nyinstallation)

Nu tänkte jag fixa till det mycket ojämna golvet och lägga dit klinkers. Jag har ett elvärmegolv (T2blue-10 i tre sktioner, 40m+30m+30m, alltså totalt 1000 W ) som jag kan lägga dit och funderar på mina alternativ.
-Jag har låg takhöjd, och vill minimera ökning av golvets tjocklek.
-Jag vill bara värma upp golvet när jag ska torka upp vatten som rinner ut eller komfortvärme för att mecka under bilen - mer ekonomiskt att låta värmepumpen ticka på istället för att hålla runt 16 C på vintern och lite mer när man meckar..

Så, är det helt vansinnigt att lägga ut elgorvärme på ett oisolerat betonggolv?
Kan man limma fast golvvärmetråden i golvet och lägga ett tunnt skikt med flytspackel som bara precis täcker tråden, och sen fix och klinker? Då blir det bara ca 15 mm mellan värmetråd och klinkerns överyta.
Hur lång tid tar det att värma upp golvet? Min tanke ¨är att man har ett tidur av något slag som slår på och av värmen. Kanske bara ett tidur som man vrider på när man går ut i garaget om det ljummar upp ganska fort.
Om man bara ska ha tillrackligt med effekt för komfortvärme, hur många W/m2 behöver man? Jag ser en rekommendation på 35W/m2, räcker det för att man ska få drägligt, om kanske inte ett varmt golv?

Ideer&tankar?
 
Tror inte din lösning fungerar, bör vara minst någon millimeter spackel ovan slingan,
och har du bara den på under kortare tider så blir klinkern var då 50% av slingan kommer värma uppåt, visserligen så går 500 watt nedåt men tror nog att ytan blir varm nog för att bli av med vatten.

känns som att det är för stor risk att ha slingan synligt, har för mig att slingorna kan brinna av om de skall kylas av luft.
kan vara surt om man anstänger sig med att lägga all klinker och sen att slingan inte fungerar,
har för mig att jag sett att man lagt någon folie i botten för att få någon värme reflekterande förmåga uppåt i låga konstruktioner men den ger nog bara marginell effektvinst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.