Frågan är lika enkel som svår! Är det stor skillnad på olika tillverkare av tegelpannor? Alla hantverkare är lika kategoriska och förordar den tillverkare de har avtal med. Det kan låta så här: "Nibra är minst 10 gånger bätte än Monier", "Jag skulle aldrig använda mig av Nibra, det är bara oseriösa firmor som arbetar med dem", "Monier är bäst", "Danskarna kan tegel, Randers är det bästa".

Jag inser ju att verkligheten är lite mer nyanserad än vad hantverkarna ger sken av men undrar ändå, vilken panna är bäst? Är det stor skillnad? Tegel som tegel? Finns objektiva tester? Era erfarenheter.
 
Totte_S
Den samlade erfarenheten av tegelpannor, och en av de stora fördelarna är väl att livslängden är enastående. Mina takpannor var nog bara runt 60 år när vi byggde om. Där låg ett stort antal gamla svenska märken blandat. Jag behöll ett lokalt fabrikat och kompletterade med pannor somrarna var 40-50 år.
Det är mina erfarenheter. Med det vill jag säga att jag tror att de tegeltillverkare som finns kvar idag knappast gör dåligt taktegel, eftersom man kunnat göra tegel i några hundra år. Hade jag gått i tankar att lägga nytt hade jag försökt jämföra utseende på de olika fabrikaten på referensobjekt, och utifrån det valt den jag ville ha om priset kändes rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.