Hej!
Nån som använts sig av faluvapens slamfärg och vad tycker ni isåfall om den?
Ska måla garage samt så småningom måla om huset och funderar på att använda den men har lite funderingar.
Hur mycket linolja är det i den, man vill ju inte ha för mycket linolja?
Smidigt att dom bryter den på färgaffären i vilken kulör som helst, men hur bra är dom pigment dom använder sig av på vanliga färgaffärer?
Det här med att dom har stärkelse i färgen inte rågmjöl hur bra är det?

Jag har tidigare målat huset med gysinges slamfärg för 10år sen det var/är jag kanonnöjd med den är desutom billigare?
Anledningen till att jag funderar på faluvapen nu är att jag vill ha en annan kulör(husets ursprungliga linoljefärgs kulör) samt att det går att köpa på stan vilket ju är smidigt!
 
gillar inte den endast pga blyvarningstexten på burken
 
Nu tror jag du blandar ihop äkta falurödfärg med falu vapen.
Många väljer ju just faluröd pga att den faktiskt inehåller koppar mm och därigenom förhindrar mögel
 
Jag ser inte ser faluvapen som slamfärg,,svårt att veta just vad rödpigmenten gör för just färgen...
Dessutom har faluvapens färger fått dåliga betyg på tester..

Vi har 3 fasadplankor målade i faluvapens rödfärg,har inga problem med det än,men blytexten fick mig att välja nån utan blytext,,hehe.
 
pandalus skrev:
Jag ser inte ser faluvapen som slamfärg,,svårt att veta just vad rödpigmenten gör för just färgen...
Dessutom har faluvapens färger fått dåliga betyg på tester..

Vi har 3 fasadplankor målade i faluvapens rödfärg,har inga problem med det än,men blytexten fick mig att välja nån utan blytext,,hehe.
Varför skulle inte Falu Vapen Rödfärg vara slamfärg menar du?
Den innehåller inte tungmetaller.. Nordsjö har slutat sälja Falu Rödfärg pga miljökrav, men säljer Falu Vapen.
 
Mikael_L
Vi har målat med Falu vapen i fjol.

Husets första strykning blev med en egen blandning av några olika kulörer av Gysinges slamfärg.
(Mycket zinkvit, ca 20-30% grön umbra och en liten skvätt oxidgrön
Den färgen blev väldigt blekt av ett par-tre år i solen, märktes väldigt tydligt då man tog fram en målad brädbit som legat i garaget under samma tid.
Fasaden såg faktiskt väldigt trist ut, blekare längst ner och ränder från smärre mängder slagregn. Huset såg verkligen inte fräscht ut mindre än 3 år från målningen.
Lite så att man ångrade valet av slamfärg. :(

Så i fjol provade vi att välja faluvapen istället.
Jag linoljeförstärkte den dessutom lite extra med baktanken att kulören ska hålla lite bättre och att det ska bli mindre urvattning av regn och så.
Nu året efter ser det ju fortfarande bra ut. Men jag anser att jag måste få åtminstone 2-3 år till på mig för att verkligen kunna ge ett ordentligt omdöme.

Men det är ju fantastiskt vad lätt det var att bryta kulören, och bryta rätt.
Vi tog med plankbiten från garaget som färghandlarn kollade på med en manick och fick fram en färgkod, sen gick vi över på färgkartorna som dom har och han föreslog dels exakt det uppmätta men även två mycket närliggande kulörer, men vi valde till sist exakt den först föreslagna.
Och se på tusan, efter en ny provmålning och jämförelse med torkad planka så kan jag konstatera att jag i princip hade kunnat blanda plankor på en fasad. (Ja antagligen inte, då en större yta och olika slags ljus kan vara så mycket mer avslöjande, men jag vart trots allt oerhört imponerad av kulör-träffsäkerheten).
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
Jag hade med en brädbit till färghandlarn idag. Vi hittade en kulör och jag har nu provmålat lite. Nästan exakt lika. Så lutar mot att jag kör på faluvapen.
När jag köpte gysinge färg för 10 år sen så var ju det inte deras egen utan uula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.