I
"För en blyack gäller grovt att du matar in 10Ah och får ut maximalt 5Ah." ?

Nog är det väl så att man matar in 5Ah, de andra 5 ligger fortfarande i batteriet, Minns jag rätt är det 55-60% av blybatteriets kapacitet som är användbar, om det inte är ett djupurladdningsbatteri, då är det mer.
 
Redigerat av moderator:
Vart de tar vägen vet jag inte men ut kommer dem inte :)
 
Henke2 skrev:
Vart de tar vägen vet jag inte men ut kommer dem inte :)
Den som kan sin energilära vet att det blir värme av den energi som inte binds upp i elektrolyten. Både vid laddning, pga laddarens och batteriets verkningsgrader och vid urladdning då en hel del värme också alstras. Det gäller alla typer av batterier, bara att känna på sin telefon t.ex., med Li-ion eller LiPo batteri, hur varm den blir vid laddning. All den värmen är förluster vilket alltså förekommer även för Litiumbatterier, menar en som också kan lite om energiomvandling och batterier.
 
MBygga skrev:
Den som kan sin energilära vet att det blir värme av den energi som inte binds upp i elektrolyten. Både vid laddning, pga laddarens och batteriets verkningsgrader och vid urladdning då en hel del värme också alstras. Det gäller alla typer av batterier, bara att känna på sin telefon t.ex., med Li-ion eller LiPo batteri, hur varm den blir vid laddning. All den värmen är förluster vilket alltså förekommer även för Litiumbatterier, menar en som också kan lite om energiomvandling och batterier.
Absolut rätt, självklart finns förluster. Men i sammanhanget är de så små för litium att man kan förbise dem enligt min mening.
 
Henke2 skrev:
Absolut rätt, självklart finns förluster. Men i sammanhanget är de så små för litium att man kan förbise dem enligt min mening.
Ja, det har du säkert rätt i så det skall bli spännande att se vad Worx har tagit fram för något Litiumbatteri till 1.0 robotarna. Förmodligen LiFePo4 då de är enklast att byta ut om de håller sig till 5Ah och dessutom kan man ju använda laddaren man redan har. Borde bli avsevärt mycket längre klipptid mot dagens batterier så blir de inte altför dyra slår jag nog till på ett sådant.
 
Även jag fick ett nytt på garantin, ska som sagt bli spännande att se vad det är för sorts batterier i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.