Hej! Hoppas nu detta är rätt forum.

Jag och min sambo har anlitat ett företag som har flytspacklat, lagt tätskikt och satt kakel och klinker i vårt badrum. Tyvärr har vi upptäckt att företaget gjort flera missar i tätskiktet. Vi sa till om detta och dom erkände då att dom slarvat och gjort fel. Men vi erbjöds inte att få arbetet omgjort. Vi gav företaget två alternativ, antingen att göra om allting (Riva upp golv och väggar och sätta nytt tätskikt och nya plattor) eller dra av rejält på fakturan. Dom valde att dra av för tätskiktet. Dock blev det inte så mycket som blev avdraget då hälften gick till ROT-avdraget. I vilket fall som helst så funderar vi nu på att kräva att dom gör om hela arbetet, då detta känns för viktigt och allvarligt att strunta i.

Vad tycker ni man ska göra? Hur ska vi gå till väga? Vad kan komma att hända om vi drar detta vidare och företaget inte vill göra om arbetet?

Vi har givetvis bestridit fakturan vi redan fått.

Hoppas någon kan komma med bra förslag, ideer eller bara lugnande ord!
 
Glömde: Vi har ännu inte godkänt en faktura utan kostnad för tätskikt, så det är den gamla fakturan vi har bestridit.
 
Tuggummigänget skrev:
Hej! Hoppas nu detta är rätt forum.

Jag och min sambo har anlitat ett företag som har flytspacklat, lagt tätskikt och satt kakel och klinker i vårt badrum. Tyvärr har vi upptäckt att företaget gjort flera missar i tätskiktet. Vi sa till om detta och dom erkände då att dom slarvat och gjort fel. Men vi erbjöds inte att få arbetet omgjort. Vi gav företaget två alternativ, antingen att göra om allting (Riva upp golv och väggar och sätta nytt tätskikt och nya plattor) eller dra av rejält på fakturan. Dom valde att dra av för tätskiktet. Dock blev det inte så mycket som blev avdraget då hälften gick till ROT-avdraget. I vilket fall som helst så funderar vi nu på att kräva att dom gör om hela arbetet, då detta känns för viktigt och allvarligt att strunta i.

Vad tycker ni man ska göra? Hur ska vi gå till väga? Vad kan komma att hända om vi drar detta vidare och företaget inte vill göra om arbetet?

Vi har givetvis bestridit fakturan vi redan fått.

Hoppas någon kan komma med bra förslag, ideer eller bara lugnande ord!
Förstår jag det rätt att du kommit överens med företaget om att dom ska dra av tätskiktet på fakturan. När dom gjort det ångrar du dig?

I så fall tror jag det blir svårt.

Men jag förstår inte riktigt, tätskiktet är det viktigaste som finns i ett badrum. Är det dåligt gjort så går ju inte badrummet att använda då vattenskadan kommer som ett brev på posten.
Badrummet är ju i så fall obrukbart och inget prisavdrag i världen är värt det.
 
Vi har inte kommit överens om att dom ska dra av tätskiktet utan det erbjöd dom sig göra och skickade ett dokument där han visade att "såhär ser fakturan ut i så fall". Har dock ej svarat varken ja eller nej på det.
 
Mikael_L
Tuggummigänget skrev:
Tyvärr har vi upptäckt att företaget gjort flera missar i tätskiktet. Vi sa till om detta och dom erkände då att dom slarvat och gjort fel.
Vad är då för slags missar som gjorts?
De flesta jag kan tänka mig är väl såpass allvarliga att det måste göras om.

Vi gav företaget två alternativ, antingen att göra om allting (Riva upp golv och väggar och sätta nytt tätskikt och nya plattor) eller dra av rejält på fakturan.
Anknytande till det jag nyss skrev, varför ens ge något alternativ med prisavdrag om tjänsten ändå är 100% värdelös, allt måste göras om.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt, vad är det för fel de har gjort?

Nu tycker jag inte att du skall acceptera ett avdrag, men det avdragsförslag de kommit med, för tätskiktet. Har de redovisat en materialkostnad där också, för materialkostnaden är hög för tätskikt.
 
Först hade dom inte satt dit rörmanschetter, utan istället använt sig av ett "speciallim" (hantverkarens uttryck). När vi sedan poängterade avsaknaden av manschetterna igen, efter vi kollat upp med tätskiktstillverkaren att det ALLTID behövdes manschetter och att det ej fanns någon "lim" som ersatte dessa, då skyllde hantverkaren på medarbetaren som satte klinkern, att det skulle han fixa. (det är ägaren till företaget som satt tätskiktet och en av hans hantverkare som satt kaklet och klinkern.) Detta resulterade i att dom fick bryta sönder några av klinkerplattorna och sätta dit rörmanschetter. När arbetet var helt klart upptäckte vi att det saknades innerhörn. (vi har endast kakel på 1 ½ vägg, då vi ska ha tapeter på resten av väggarna, så vi har bara tätskikt under kaklet och givetvis på golvet under klinkern.) Därför kunde vi se att det saknades innerhörn då tätskiktet från golvet går upp 10 cm på väggen där tapeten ska sitta. (Svårt att förklara, hoppas ni förstår ändå.)

Vi har också tagit bilder under hela arbetets gång och upptäckte dessutom att företaget inte satt sådant förseglingsmembran (vet ej vad det heter, men sånt klet som förseglar överlappningarna i tätskiktet) på någon av överlappningarna på golvet, under klinkern. Även detta verifierade tätskiktstillverkaren att det skulle finnas.

Så alltså saknas det innerhörnsvinklar samt försegling över överlappningarna på golvet.

Angående avdraget på fakturan, så kom vi på nu att det är en dum idé att acceptera ett avdrag på priset för en sådan viktig sak. Som någon här skrev: Badrummet är ju obrukbart så länge tätskiktet ej är monterat enligt anvisningarna. Dessutom får vi nedsatt ersättning av försäkringsbolaget om det skulle bli en läcka.
 
Bara göra om och göra rätt, är de behörigt folk du lejt in?
 
buspojken skrev:
Bara göra om och göra rätt, är de behörigt folk du lejt in?
Ja företaget är gvk-anslutna och är ett rätt stort företag.
 
Med alla anhängare av uttrycket "man får vad man betalar för" får man väl anta att det är snorbilligt?
 
Kollade du att de verkligen var certifierade, eller vad bara vad de påstod? Hade de som jobbade legitination?

Det låter ju inte som de överhuvudtaget vet vad de håller på med.
 
Alla de fel du räknar upp är snudd på katastrofala. Nu fick ni tydligen rörmanschetter, men skravförseglingen på golvet som saknas innebär ju att det kommer att läcka, inte bara kanske.
 
Det enda vettiga alternativet är att de får göra om hela badrummet.

Tänk också på vad detta kan innebära den dag ni säljer. Antagligen kommer en potentiell köpare att "värdera ner" huset minst lika mycket som kostnaden för ett nytt badrum.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.