Avemo skrev:
Det är väl ganska naturligt eftersom det är lättare att mäta den skenbara effekten än den aktiva. Det ändrar dock inte på det faktum att effektfaktorn på elvärme i varje praktiskt sammanhang kan antas vara lika med ett. På det hela taget är det väl ganska få stora induktiva laster i ett hushåll. Har man vattenpump så är den induktiv. En on off-värmepump är induktiv. Annars är nog dammsugaren den största induktiva last man har i hemmet.
Vattenpump, dammsugare etc, är ju normalt försedda med en enkel kompensering så att effektfaktorn blir ganska hög/helt ok.
 
martin43 skrev:
Vattenpump, dammsugare etc, är ju normalt försedda med en enkel kompensering så att effektfaktorn blir ganska hög/helt ok.
Nog för att det är OT men normalt finns ingen sån kompensering där, i princip aldrig. I övrigt dödade ju mycke_nu alla elvärmemyter som brukar figurera, hög tid för en sån enkel sammanfattning.
 
Bergvärme höjer värdet på huset, troligen med 50 000 - 150 000.

Sätt in bergvärme med en gång. Hur du än räknar så tjänar du pengar på det även om du måste byta radiatorer. Säg att det kostar totalt 150 000 och husets värde ökar 100 000. Då får du en årsräntekostnad på kanske 4500 samtidigt som du sparar 16000 kr per år i el. Det är en tusenlapp mer i fickan. Lägger du den på amortering av lånet så är skillnaden mellan investeringskostnaden och värdeökningen betald på 4 år, sedan har du en tusenlapp mer att spendera på annat varje månad. Resterande 100000 av investeringen får du igen när huset säljs.

Dessutom så slipper du en ful, bullrande luftvärmepump.
 
Om du gillar skenet från en eldstad kan ju även pelletskamin vara ett bra alternativ. Jag kör det själv i kombination med en luft/vatten-värmepump, som också tjänar mig väl (dock var det ganska dyr att sätta in). Kaminen går igång av sig själv utifrån av mig givna förutsättningar och kräver mycket lite underhåll.

Driftskostnad ca 60-65 öre kWh. Koldioxidneutral värmekälla.

Jag har en kanalansluten pelletskamin som sprider värme runt om i olika rum genom kanaler, men finns även de som sprider värme där de står (med hjälp av en inbyggd fläkt) och vattenmantlade pelletskaminer.

Investeringskostnad beror på skorstensbehov, men har du en murstock du ansluter till kan du hamna under 20000 kr om du väljer de billigare varianterna, som ändå kan ge dig 6-8 kW. Min kanalanslutna kamin på en bit över 10 kW och omgivande sandsten gick på runt 35000 och så någon tusing till för skorstensrör. Installationen fixade jag själv, var mer eller mindre bara att ställa den på plats och jacka i rören (jag har oisolerade rör).
 
Marcus_84 skrev:
Om du gillar skenet från en eldstad kan ju även pelletskamin vara ett bra alternativ. Jag kör det själv i kombination med en luft/vatten-värmepump, som också tjänar mig väl (dock var det ganska dyr att sätta in). Kaminen går igång av sig själv utifrån av mig givna förutsättningar och kräver mycket lite underhåll.

Driftskostnad ca 60-65 öre kWh. Koldioxidneutral värmekälla.

Jag har en kanalansluten pelletskamin som sprider värme runt om i olika rum genom kanaler, men finns även de som sprider värme där de står (med hjälp av en inbyggd fläkt) och vattenmantlade pelletskaminer.

Investeringskostnad beror på skorstensbehov, men har du en murstock du ansluter till kan du hamna under 20000 kr om du väljer de billigare varianterna, som ändå kan ge dig 6-8 kW. Min kanalanslutna kamin på en bit över 10 kW och omgivande sandsten gick på runt 35000 och så någon tusing till för skorstensrör. Installationen fixade jag själv, var mer eller mindre bara att ställa den på plats och jacka i rören (jag har oisolerade rör).
För 35000 får du en effektiv ny pelletspanna och en bra begagnad driftsäker brännare så var ligger vinsten i att dra in sakerna i i vardagsrummet om det finns plats i källaren färdig. Dessutom har en pelletpanna elpatron och den värmer också tvättvattnet.
 
johanpelle skrev:
För 35000 får du en effektiv ny pelletspanna och en bra begagnad driftsäker brännare så var ligger vinsten i att dra in sakerna i i vardagsrummet om det finns plats i källaren färdig. Dessutom har en pelletpanna elpatron och den värmer också tvättvattnet.
För min del var svaret enkelt; mysfaktor. Det är värt väldigt mycket när vi i familjen kan sätta oss ihop en mörk novemberkväll och mysa framför elden. Dessutom är den modell vi valde väldigt snygg, så det är också en snygg "möbel".

Som sagt finns det nya modeller av pelletskaminer för 15000 kr också om man vill ha en enklare variant. Många har ju heller inte något större behov än 5-8 kW! Jag själv bor lite större och har ett ganska stort vardagsrum så jag valde en lite mer elegant, kraftfull kamin med möjlighet till kanalanslutning.

Alla har inte plats för en pelletspanna och/eller saknar ett vattenburet system. I dessa fall är ju pelletskamin (eller vedkamin, om man orkar hålla på...) ett bra och billigt alternativ, även borträknat själva mysfaktorn, som ju i sig förvisso är ett av de starkaste argumenten, tycker jag.
 
Hej
Den gamla pannan läcker värme om det drar luft genom rökröret. Packa i isolering.

Räkna hem och räkna hem? Panna måste man ha! Prova att räkna hem bilen eller semestern eller hembion.

Den bekväme väljer värmepump och den snåla pelletsalternativet..
Man får se det till hur bekvämt man vill ha det och hur länge man ska bo kvar.
Urban
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
T
banjoatte skrev:
Hej
Vi tittar på ett hus från 1960. Men vi tycker att kostnaden för uppvärmning är lite hög. 22368 per år plus el 5748. Huset värms av en Klafreström, 1964) med elkasett samt braskamin och luft/luftvärmepump. Oljan är borta. 3-glas isoler & 2-glas kopplade fönster. Boyta 124 kvadrat biyta 100. Huset är enplans med källare.
Finns det något bättre sätt att sänka uppvärmingskostnaderna. Finns det mer energisnåla elpannor. Kan man sätta på en pelletsbrännare på pannan? Etc
’ideer efterlyses.
Hej!
Lite sent svar men kan vara intressant ändå.

Du skriver inte hur mycket förbrukningen är för uppvärmning/hushållsel utan bara kostnad och det kan ju vara så att de räknat på ett sämre elpris än ni kan få men för sakens skull kan vi räkna 1kr = 1kWh så blir det mer jämförbart med vårt hus.

Jag köpte ett hus i höstas från -57 med full källare, 105+102 kvm, med väldigt lite isolering i taket(15 cm kutterspån). Uppvärmning och varmvatten genom elkassett(13kW) som var kopplad till original oljepanna. Kassetten var från -81 och hade ersatt oljeeldning då.
Det är 2-glasfönster i hela huset med ett väldigt otätt fönsterdörrsparti i vardagsrummet.

Elförbrukningen uppgavs till ca 25 500 kWh för uppvärming/varmvatten och 4 000 kWh för hushållsel med ca 25 grader i boplanet och 15 grader i källaren under eldningssäsong.
I huset hade en äldre dam bott ensam sedan många år.

Vi har nu installerat en bergvämepump som kan leverera varmvatten och värme i ett högtempsystem (max 60 grader) och våra element bedömdes vara tillräckliga för detta. Det är äldre element med stor volym i boplanet och små radiatorer i källaren - det enda vi gjorde vara att komplettera med en radiator i pannrummet då pannan försvann som värmekälla.

Vi har valt att installera en lite större pump än vad som egentligen krävs för huset (12 kW) vilket även resulterade i ett djupare borrhål(ca 200 m) då vi planerar att bygga till en våning, annars hade en mindre pump(8kW) och grundare hål (ca 140m) rekommenderats av leverantörerna. Vi kollade 5 olika firmor med 4 olika märken på pump som kom fram till liknande resultat/dimensioneringar.

Under december och januari så var vår förbrukning helt i paritet med den tidigare ägarens och den hade inte varierat så mycket över åren trots rätt olika förhållanden/vintrar. (Jag kan se fastighetens förbrukning månad för månad de senaste 10-15 åren på elbolagets hemsida).
Jag antar att vår ökade förbrukning av varmvatten och hushållsel kompenserades av lägre värme i boplanet. :) Vi är 2 vuxna på heltid och 3 ungdomar på halvtid så det duschas och diskas mer, vi har fler "manicker" som drar ström men vi sänkte temperaturen till ca 21 grader i boplanet - källaren har varit 15-17 grader.

Jag kunde se skillnaden direkt när bergvärmepumpen installerades - elförbrukningen sjönk till ca 35 % från januari till februari. Från 4500 kWh till 1500 kWh.

Den skillnaden är ju som störst under de kallaste månaderna men även under resten av året sparar jag på varmvattenförbrukningen.

Åtgärder för att energieffektivisera som jag funderade på när vi flyttade in var att sätta in ett extra glas i fönstren, tilläggsisolera taket/vinden, isolera källarväggarna vid omdränering. Inget av det är gjort utan jag har bara bytt dammlister och tätningslister i fönster och dörrar vilket stoppat en del kallras och drag.
Fönsteråtgärden blev rätt dy,r 20-30 tkr efter ROT var uppskattningen från firman som kunde göra det - trots ökad isoleringsgrad så tror jag det tar lång tid innan det går jämnt upp med besparad el. Tilläggsisoleringen av vinden skulle kosta i storleksordningen 15-20 tkr och blir en tillfällig åtgärd innan vi bygger till -> pengar som vi inte sparar in före vi bygger till.
Dränering ska göras så småningom men kanske om något år eller två så det kommer nog att isoleras runt huset då med vilket kan göra det lite varmare i källaren.

Kostnaden för att installera bergvärmen blev 175 tkr minus ROT på 27 tkr så 148 tkr.
Med en dimensionering avpassad för huset idag utan tillbyggnad så var offerterna på ca 140 tkr med ROT på ca 22 tkr så en kostnad på 118 tkr.

Med en beräknad besparing på helåret på ca 20 tkr med den valda lösningen så kommer min investering (om jag inte räknar på alternativinkomst för investerade pengar) vara betald efter ca 7½ år. Sen är ett hus med bergvärme högre värderat än utan och lättare att sälja med en lägre driftskostnad etc så jag tror att det varit bra för min situation.
Med en mindre pump och framför allt grundare borrhål skulle kalkylen se ännu bättre ut.

Finns det något negativt med den valda lösningen? Det skulle i så fall vara att ventilationen blivit lite sämre då jag inte har en varm skorstensstock som driver självdraget - men jag vet fatiskt inte om det var så bra innan heller då pannan inte eldades utan värmdes med elkassett.

En fördel med bergvärmen är ju enkelhet och minimal skötsel, ingen pellets att fylla på eller aska att ta hand om, ingen vedhantering om man har vedpanan och bättre ekonomi än direktverkande el

Lycka till med funderingarna kring huset!
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
urbanandersson skrev:
Hej
Den gamla pannan läcker värme om det drar luft genom rökröret. Packa i isolering.
Man ska vara väldigt försiktig med att bara sätta igen rök röret för oftast är det en del av källar ventilationen.
Täpper man bara till skorstenen utan att öka ventilationen på annat sätt kan det leda till förhöjd fukthalt och mögel.
 
urbanandersson skrev:
Hej
Den gamla pannan läcker värme om det drar luft genom rökröret. Packa i isolering.

Räkna hem och räkna hem? Panna måste man ha! Prova att räkna hem bilen eller semestern eller hembion.

Den bekväme väljer värmepump och den snåla pelletsalternativet..
Man får se det till hur bekvämt man vill ha det och hur länge man ska bo kvar.
Urban
Den men mycket tarmar i skallen undviker att köpa ett hus med gammal oljepanna om man vill ha det "bekvämt" och förlita sig på servicefirmor för varenda problem som uppstår.
Riva upp golv för att lägga golvvärme som passar ihop med värmepumpen och ordna separat ventilation blir dyrt.
I stället köper den smarte ett hus som redan från början är byggt så det passar bergvärme eller så ett hus där någon stackare redan gjort dessa dyra ombyggnader.
Gå över ån efter vatten är det dyraste alternativet.
 
Att all el blir värme även i en gammal panna är sant.

Men... om man inte täppt till brännarhålet så drar det genom panna och skorsten och då kan man få en förlust på storleksordningen 10% där. Dessutom förutsätter en verkningsgrad på 100% att man har nytta av den värme som pannan läcker ut till den omgivande luften, året runt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Eld skrev:
...Dessutom förutsätter en verkningsgrad på 100% att man har nytta av den värme som pannan läcker ut till den omgivande luften, året runt.
Riktig observation!

Därför har/hade väl många med oljepanna en separat elektrisk varmvattenberedare, som skötte varmvattnet under sommarhalvåret.
Så att pannan inte behövde vara igång bara för varmvattnet.

Det är kanske likadant med dagens ved- och pelletspannor?
 
Jag körde elberedare till mitt vedsystem, just för att slippa elda på sommaren.
 
Eld skrev:
Att all el blir värme även i en gammal panna är sant.

Men... om man inte täppt till brännarhålet så drar det genom panna och skorsten och då kan man få en förlust på storleksordningen 10% där. Dessutom förutsätter en verkningsgrad på 100% att man har nytta av den värme som pannan läcker ut till den omgivande luften, året runt.
Det var mer eller mindre det jag skriv som inlägg två i denna tråd. Enda skillnaden är att du även tog med läckaget till luften i pannrummet.
Visst det läckaget är oftast större på en gammal panna/beredare än en ny.
Eftersom TS behöver varmvatten så har han mer eller mindre den förlusten i alla fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.