Hejsan, vi har en landroid 1.0 som batteriet verkar sjunga på sista versen , är det någon som har provat med lifepo4 accar?
Skulle det fungera med 24v 10ah eller blir det för mastigt för laddaren?
Eller ska man satsa på AGM-batterier, låt höra era ideer och tankar :cool:
 
h00matis skrev:
Hejsan, vi har en landroid 1.0 som batteriet verkar sjunga på sista versen , är det någon som har provat med lifepo4 accar?
Skulle det fungera med 24v 10ah eller blir det för mastigt för laddaren?
Eller ska man satsa på AGM-batterier, låt höra era ideer och tankar :cool:
Läs på Worx Landroid 1.0 tråden, där har både AGM och LiFePo4 batterier avhandlats högt och lågt på senare tid. 10Ah tror jag inte laddaren klarar, de skall säkert laddas med den dubbla strömstyrkan mot vad LD laddaren ger.
 
Tack för svaret, ser att det diskuteras där i de senaste inläggen så hakar på där istället :)
 
MBygga skrev:
Läs på Worx Landroid 1.0 tråden, där har både AGM och LiFePo4 batterier avhandlats högt och lågt på senare tid. 10Ah tror jag inte laddaren klarar, de skall säkert laddas med den dubbla strömstyrkan mot vad LD laddaren ger.
Stopp och belägg nu.

En laddare har en specificerad laddström, denna avgör i första hand hur fort batteriet laddas, inte vilken storlek på batteri som den klarar av.
 
h00matis skrev:
Hejsan, vi har en landroid 1.0 som batteriet verkar sjunga på sista versen , är det någon som har provat med lifepo4 accar?
Skulle det fungera med 24v 10ah eller blir det för mastigt för laddaren?
Eller ska man satsa på AGM-batterier, låt höra era ideer och tankar :cool:
Tänk på att ett blybatteri du ersätter inte levererar de 5Ah som står på det utan maximalt hälften och förmodligen inte mer än 1/3 av det. Både in och ut. Så laddar du 1.5 timme så kan du klippa 1.5 timme och använder ca 1.5Ah.

Byter du till 10Ah lifepo4 så kommer den ladda i kanske 6timmar, men också klippa i kanske 6 timmar eftersom lifepo4 levererar hela sin kapacitet.

Jag hade gjort tvärt om att gått ner i kapacitet för att fortfarande matcha maskinens tänkta driftcykler. En gångtid på 6 timmar kanske överhettar prylarna?!

Lifepo4 laddas som ett blybatteri med konstant spänning, men till andra slutspänningar, dock är just en 4S acke lämpad att ersätta en 12V blyack rakt av.

Påminner igen om att gissa och chansa inte är rätt melodi utan att man måste förstå vad man gör och hur det hänger ihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Stopp och belägg nu.

En laddare har en specificerad laddström, denna avgör i första hand hur fort batteriet laddas, inte vilken storlek på batteri som den klarar av.
Delvis sant men med för låg laddström tar det väldigt lång tid att ladda batteriet fullt, vilket var vad jag menade förstås. Varför finns det annars många olika modeller på laddare med olika hög laddström, t.ex. från CTEK, om de inte var avsedda för olika storlekar på batterier :rolleyes:
 
MBygga skrev:
Delvis sant men med för låg laddström tar det väldigt lång tid att ladda batteriet fullt, vilket var vad jag menade förstås. Varför finns det annars många olika modeller på laddare med olika hög laddström, t.ex. från CTEK, om de inte var avsedda för olika storlekar på batterier :rolleyes:
Det är ett enkelt svar. Man vill inte betala för kraftfull elektronik om man inte behöver den. Man måste hålla isär de olika batterityperna också där litium inte har någon minneseffekt eller självurladdning (väääldigt låg) medan blybatterier kontinuerligt tappar kapacitet. Ett bilbatteri tex blir aldrig fullt, det laddar ur sig självt löpande, en för liten laddare orkar inte fylla på detta kontinuerligt, medan för litium finns inte det problemet.

I detta fallet hade både laddtid och driftstid blivit långa. Dvs hade du ställt en driftstid på 6.5timmar som jag gjort så hade den klippt hela den tiden för att sedan gå och ladda istället för att köra tre st 1.5h repor och ladda mellan.
 
Henke2 skrev:
Det är ett enkelt svar. Man vill inte betala för kraftfull elektronik om man inte behöver den. Man måste hålla isär de olika batterityperna också där litium inte har någon minneseffekt eller självurladdning (väääldigt låg) medan blybatterier kontinuerligt tappar kapacitet. Ett bilbatteri tex blir aldrig fullt, det laddar ur sig självt löpande, en för liten laddare orkar inte fylla på detta kontinuerligt, medan för litium finns inte det problemet.

I detta fallet hade både laddtid och driftstid blivit långa. Dvs hade du ställt en driftstid på 6.5timmar som jag gjort så hade den klippt hela den tiden för att sedan gå och ladda istället för att köra tre st 1.5h repor och ladda mellan.
Det är möjligt men inte säkert då inkomster och utgifter ju i princip skall vara lika minus förluster, vilket finns även för Litium. Jag menar att laddar du i 6 timmar med 1,7 A men sedan drar ur t.ex. 2 A kontinuerligt får du inga 6 timmars klipptid utan snarare ca. 5 timmar. Alltså är det ju bättre att knô in strömmen med t.ex. 2,5 A för då tar det ju bara ca. 4 timmar att ladda 10 Ah och du får ändå ut 5 timmars klipptid. Väldigt generellt beskrivet nu då, så hacka inte på detaljerna.
 
I
Du behöver verkligen inte chansa, det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur det fungerar.
Ett blybatteri laddas med max 30% av batteriets kapacitet, ett lithium 100%. Men det är mycket mer än det som kan vara bra att veta. Jag rekomenderar att du Googlar.
Bara ett par jag hittade som verkar relevanta.

Viktigt att veta innan du använder Litium Polymer (LiPo) celler!

Ditt nya LiPo batteri är en högteknologisk produkt som ger absolut högsta kapacitet till lägsta möjliga vikt. Alla LiPo celler ska laddas med 1C under övervakning, med cellen eller batteriet på ett inte brännbart material. Brandsläckare bör alltid finnas i närheten. Pulversläckare eller sand kan släcka branden och minska risken för skador på omgivningen!

ANVÄND ALLTID LADDARE AVSEDDA FÖR DESSA BATTERIER!

Cellerna får aldrig laddas ur under 2,5 V/cell. Då blir de skadade, och kan inte ”återupplivas”. (Ex. Ett 2 cells paket får alltså inte urladdas under 5 V, ett 3 cells under 7,5 V osv.). Nominella spänningen är 3,7 V/cell.

Rekommenderad laddström för alla LiPo celler är 1 C. Alltså laddas de med samma laddström som cellen är i mAh. Ex: en 1000mAh cell laddas med 1000mAh (=1,0A). En 2000mAh cell laddas med 2000mAh (=2,0A). Alla laddare kan inte ställas på exakt ”rätt” laddström. Man kan både överskrida och underskrida 1C en aning, men laddning bör inte ske under 0,5 C eller över 1,5 C.

http://www.celltech.se/foretaget/batteriskolan/Laddning-av-batterier/

En annan bra länk: http://airmedia.se/hur-fungerar-ett-li-po-batteri
Om din laddare håller måste väl bero på hur stort batteripack du väljer. Väljer du samma som orginal måste laddaren leverera 3 gånger så mycket ström som den är byggd för, vilket den nog inte gör. Det torde i så fall äventyra såväl laddarens som lithiumpackets hälsa.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
du behöver verkligen inte chansa, det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur det fungerar.
Ett blybatteri laddas med max 30% av batteriets kapacitet, ett lithium 100%. Men det är mycket mer än det som kan vara bra att veta. Jag rekomenderar att du googlar.
Bara ett par jag hittade som verkar relevanta.

Viktigt att veta innan du använder litium polymer (lipo) celler!

Ditt nya lipo batteri är en högteknologisk produkt som ger absolut högsta kapacitet till lägsta möjliga vikt. Alla lipo celler ska laddas med 1c under övervakning, med cellen eller batteriet på ett inte brännbart material. Brandsläckare bör alltid finnas i närheten. Pulversläckare eller sand kan släcka branden och minska risken för skador på omgivningen!

Använd alltid laddare avsedda för dessa batterier!

Cellerna får aldrig laddas ur under 2,5 v/cell. Då blir de skadade, och kan inte ”återupplivas”. (ex. Ett 2 cells paket får alltså inte urladdas under 5 v, ett 3 cells under 7,5 v osv.). Nominella spänningen är 3,7 v/cell.

Rekommenderad laddström för alla lipo celler är 1 c. Alltså laddas de med samma laddström som cellen är i mah. Ex: En 1000mah cell laddas med 1000mah (=1,0a). En 2000mah cell laddas med 2000mah (=2,0a). Alla laddare kan inte ställas på exakt ”rätt” laddström. Man kan både överskrida och underskrida 1c en aning, men laddning bör inte ske under 0,5 c eller över 1,5 c.

[länk]

en annan bra länk: [länk]
om din laddare håller måste väl bero på hur stort batteripack du väljer. Väljer du samma som orginal måste laddaren leverera 3 gånger så mycket ström som den är byggd för, vilket den nog inte gör. Det torde i så fall äventyra såväl laddarens som lithiumpackets hälsa.
Nu är det inte LI-PO vi pratar om!!, utan Lifepo4

Övriga infon är dessutom inte helt riktig heller.
 
Redigerat:
I
Henke2 skrev:
Nu är det inte LI-PO vi pratar om!!, utan Lifepo4

Övriga infon är dessutom inte helt riktig heller.
Ok. Vad är skillnaden? saxat från ctek-länken, " Litiumbatterier, eller LFP- och LiFePO4, batterier som de också kallas."
 
MBygga skrev:
Det är möjligt men inte säkert då inkomster och utgifter ju i princip skall vara lika minus förluster, vilket finns även för Litium. Jag menar att laddar du i 6 timmar med 1,7 A men sedan drar ur t.ex. 2 A kontinuerligt får du inga 6 timmars klipptid utan snarare ca. 5 timmar. Alltså är det ju bättre att knô in strömmen med t.ex. 2,5 A för då tar det ju bara ca. 4 timmar att ladda 10 Ah och du får ändå ut 5 timmars klipptid. Väldigt generellt beskrivet nu då, så hacka inte på detaljerna.
Ja det är rätt tänkt. För en blyack gäller grovt att du matar in 10Ah och får ut maximalt 5Ah. För litium är den siffran nääästan lika dvs ladda in 10Ah och få ut 10Ah. Visst verkningsgrad är det, men den är nästan försumbar. Geleackar är vl en smula bättre än ett bilbatteri, men fortfarande usla jämfört med litium, både vad gäller att ta emot strom och tömma ur ström.

Litium laddar dessutom fortare under samma tidsintervall eftersom det håller emot bättre. Blyacken stiger fort till sin toppspänning och laddströmmen dalar, så du laddar bara med 1.7A en liten stund, säg de första 25procenten av tiden, medans litium håller emot bättre och inte når sin toppspänning förens typ 90% av kapaciteten laddats in. Detta gör att under 1 timmes laddning med 1.7Ah så går det in kanske 1Ah i blyacken och du kan plocka ut 0.5Ah av dem igen och för litiumacken går det in 1.7Ah och du kan ta ut kanske 1.5Ah av dem. :)

Min teori backar jag upp med att en 1.0:a har originalbatterier på 5Ah och klipper ändå lika länge som en Landroid M med fjuttiga 1.5Ah litiumackar. Give or take lite på tid och kapacitet, principen är där :)

Jag lånar bilden från airmedia(som förövrigt behöver uppdateras) och visar principen på bly mot litium i laddegenskaper.
335cdp5.jpg
 
ion skrev:
Ok. Vad är skillnaden? saxat från ctek-länken, " Litiumbatterier, eller LFP- och LiFePO4, batterier som de också kallas."
Cellernas sammansättning. Alla litium(som jag känner till) laddas med samma princip som en blyack men till olika slutspänning. Just lifepo4 har en slutspänning som passar för att ersätta blyackar. En 4cells lifepo4 laddas till en något högre spänning än bly vilket passar oss utmärkt.

Li-po är direkt olämpligt pga flera orsaker.

länka gärna ctek-länken, gör man fel är det farligt nämligen oavsett batterityp.

(Du får ursäkta om jag tjatar mycket om batterier, men råkar kunna det galet bra)
 
Redigerat:
ion skrev:
Kanske lika bra att byta laddare också.
[länk]
Tar väl inte så lång tid innan biltema har kopierat den också. Kanske finns det andra alternativa laddare till en billig peng.
Intressant. Eftersom batterierna i princip laddas på samma sätt så behöver Ctek bara byta etikett på laddaren. Dock har vi nu lärt oss att litium inte har minneseffekt så Ctek kan även stryka stora delar ur sitt superba blyladdningsprogram. Enklare laddare som borde bli billigare således :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.