Min erfarenhet säger mig att 14 000 kr/kvm måste vara i dyraste laget. Även om enplanshus (för jag antar att det är det) har högre kvadratmeterkostnad än 1,5-plans så tycker jag att ett realistiskt pris borde hamna på 10 kkr, absolut max 12 kkr per kvadratmeter. Sen är väl totalentreprenad inte samma sak som garanti, men det är så långt du kan komma i alla fall.

Vad gäller husbyggande så kan jag bara säga som Clint Eastwood: "- If you want guarantees: buy a toaster".
 
Som jämförelse kan du se vad vi får för 12000/kvm på sidan ritningar kan du se inredningen.
230kvm hus med garage.

En intressant kommentar hittade jag på Lövskogs hemisida.

Han byggde med delad entreprenad. Efter besikningen hade han totalt 6 fel att jämföra med ca 100 fel i snitt i området.

Som BoD säger totalentreprenad är ingen garanti på att allt ska göras rätt, utan att företaget ska åtgärda dom fel de gjorde. Vad gör man under tiden om man har planerat inflyttningsdatum och det är så mycket fel så att man måste riva halva jobbet?

I delad entreprenad, har man full insyn i det som görs och kan kontrollera alla steg.

Vi har resonerat så här:
Vi vill inte kunna utnytja vår rätt att klaga när saker gick fel. Vi vill att det ska göras rätt.
Det enda sättet är att engagera sig i sitt bygge, vara där och kontrollera, precis som Lövskog gjorde ;D
 
Och vi valde totalentreprenad därför att vi varken har kunskap eller tid att övervaka bygget på det sättet som Sweli skriver. Vi vill inte hålla på och mickla med problem av typen "elektrikern kan inte komma den veckan han lovat, så nu måste vi ringa målaren och säga åt honom att komma vid ett senare tillfälle, men då kan han inte komma för då har han ett annat jobb, så därför måste vi skjuta på montaget av kök osv".

Nu överdriver jag, det brukar sällan vara så stora problem. Men ju mer du är på bygget, total eller inte, desto större chans att upptäcka fel. Du har lika stor insyn och möjlighet att påverka vid delad entreprenad som totalentreprenad - det är ju du som betalar för ändringarna. Och även vid totalentreprenad kan du välja att göra eget jobb som målning och tapetsering etc. De delarna som är viktigast att ha garanti på är ju husstommen (inkl grund) och våtutrymmen.

Den stora fördelen vid total är när det går ordentligt fel. Det klassiska felet är att huset sätter sig efter ett par år och grundfirman skyller på husfirman och dess konstruktion och husfirman säger att felet är grundläggningen. Och husbyggaren hamnar i kläm. Med totalentreprenad så är det åtminstone bara en ansvarig motpart att bråka med...

Men att byggfirman tar lång tid på sig för att åtgärda fel - det kan ju hända vid alla typer av entreprenader. Med totalentreprenad så håller du normalt inne en större summa till efter godkänd slutbesiktning än vid delad, vilket svider mer. Men just det är en förhandlingsfråga.

 
Vid delad entreprenad behöver du inte vara byggledare, det kan någon annan göra. Vi valde att vara det.
Det du inte kan påverka vid totalentreprenad är vilka entreprenörer ska göra ditt bygge.

Du har mycket mera frihet vid delad entreprenad, att kolla, granska entreprenören, be om referenser, jämföra offerter. Det är du som bestämmer vem som ska spika ditt hus och hur mycket du är beredd att betala för jobbet.

Det innebär inte att du ska behöva om du inte vill, vara på bygget dygnet runt. ;D

Vid totalentreprenad, är entreprenören som ser till att förhandla underentreprenörer som gynnar honom inte dig, med det menas "billig" arbetskraft, mera vinst kammar han in.
 
Som jämförelse kan du se vad vi får för 12000/kvm på sidan ritningar kan du se inredningen.
230kvm hus med garage.
Sweli, du kanske inte ska vara så kaxig innan allt är klart. Kalkyler har en förmåga att spricka. ;D
 
Sweli: Vid delad entreprenad behöver du inte vara byggledare, det kan någon annan göra.
Nej, men du har ändå ansvaret för att det jobbet utförs.

Sweli: Vid totalentreprenad, är entreprenören som ser till att förhandla underentreprenörer som gynnar honom inte dig, med det menas "billig" arbetskraft, mera vinst kammar han in.
Så per definition är alltså totalentreprenad samma sak som dåligt utfört arbete? Nja...
Totalentreprenören är ansvarig för att huset blir uppfört enligt ritningar och andra dokument till den kvalitet som anges där. Det ställer stora krav på att underlagen inför offerten är ordentligt gjorda och det är inte så lätt för en stackars dödlig att komma ihåg allt. Och det gäller för all upphandling, även inför delad entreprenad.
 
Ursäkta Karl12, det är inte kaxighet :-/

Vårt hus kommer inte att kosta 12000/kvm det kommer att bli billigare per kvm efter dom rabatter vi har förhandlat oss till.

Det priset är vad det skulle kosta om du beställde utan några speciella rabatter. Vi gjorde så för att priset inte skulle vara missvisande.

Jag trodde att detta forumet var för att kunna hjälpa varandra, inte minst om vad man förvänta sig betala för sitt hus.
I detta fall tycker jag att det måste vara ett mycket exklusiv hus om man ska betala 1600' för paketet på 130kvm. När jag tittar på min ursprungliga offert står det 1040' för 230kvm. Det var därför jag skrev det jag skrev.
Kanske nästa gång när jag ser såna orimligheter, väljer jag att hålla i min åsikt :-X
 
Nytthus.

Med materialsats menar du endast materialet eller material och uppförande?

1,6 miljoner för bara material är dyrt eller väldigt exklusivt för 130 kvm.

250 kkr för grund är helt ok när grovplaneringen av tomten ingick.

tomt 500kkr billigt eller dyrt beror på storlek och framför allt läge.

Övrigt 100 kkr, beror på vad so ingår i den posten.

Anslutning är normalbelopp.
 
Kanske nästa gång när jag ser såna orimligheter, väljer jag att hålla i min åsikt
Hoppsan hoppsan!
Jag menar inget illa, jag menar bara ( av egen erfarenhet) att det pris man räknade med innan sällan visar sig vara det rätta - speciellt om man inte bygger "pakethus". Var inte så känslig ;)
 
12000kr kan stämma bra enl våra kalkyler.
Det som förvånar är att huset byggt landar på
20000kr/kvm och det var det dyraste jag har sett här på saiten
Frågan är om det ingår guldkranar och badkar i carrara marmor ;D ;D ;D

 
Äpple & Päron samt Lingon & Blåbär.

Vad ingår i kvadratmeterpriset på ett hus ???. Jag föreslår allt som är relaterat till huset, inte tomten och vad man gör utanför ytterdörren.

Vad ingår i månadskostnaden på ett hus ???. Jag föreslår ränta, amortering, uppvärmning, VA, sophämtning, hemförsäkring, el och skattereduktion.

Först då kan en vettig prisjämförelse göras. Allt annat är relaterat till Ekke's tidigare inlägg om "ett märkligt svenskt fenomen".
 
För att belysa tidigare inlägg lite till så är ju följande ett faktum:

ÄGIR 1 plan, vinkelhus, 5 r.o.k. 145,7 m2 970.000:-

vilket ger 6658:-/m2 och alla som inte väljer detta är grundlurade.

Betänk att även säljaren av ovan hus har en fet tjänstebil, så lite lurad blir man ändå. ;D
 
Du skrev i ditt första inlägg:

Materialsats 1600'
Grund (kryp) 250'
Tomt 500'
Anslutning 120'
Övrigt 100'

Så räknar vi: 1600+250+120+100= 2070

Så det blir 15924/kvm.

När vi räknar kvm pris för vårt hus har vi lagt:

Huspaketet, markarbete, planering av hela tomten (normalt gör man bara 3m runt huset, detta kostade oss ca 100.000kr), grund, montering, pantbrev, lagfart, anslutningsavgifter för el, vatten, avlopp, kvalitetsansvarig.

Det ger oss en total kostnad av 12000/kvm.
Det enda vi inte räknar det är tomtpriset.
 
Jag misstänkte det ;)
 
Det är svårt att räkna på kvadratmeterpris. Jag föredrar att räkna med kvadratmeterpriset för huset utan att ta med byggherrekostnaderna (som anslutningsavgifter etc). Då blir det lättare att jämföra huspriser mellan olika kommuner. Byggherrekostnaderna kan variera så mycket beroende på hur girig kommunen är och vilken tomt du har (kommunalt vatten eller eget avlopp t ex).

Men det finns ju liksom ingen standard på att räkna så här. Det är ju till exempel svårt att jämföra priser mellan två hus där det ena har inredd övervåning och det andra inte.

Med byggherrekostnader och oinredd ö-vån bygger vi för under 9 kkr per kvm på totalentreprenad med all vanlig utrustning som kakel och klinkers i våtutrymmen och hall och ekparkett i resten osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.